God messestemning

God messestemning

En skikkelig pangåpning i nye Norwegian Fashion Center. God stemning og bra trafikk i Moteforum og de øvrige showrommene og på Texcon-messen. Forsiktige innkjøpere som prøver å kutte ned på forhåndsordrene for å kunne kjøpe inn mer underveis. Det er innkjøpsuka i et nøtteskall.

2016 var et tøft år for svært mange norske motebutikker. Noe som preget innkjøpsuka. De fleste innkjøperne går løs på et nytt år med optimisme, men var forsiktige og bedre forberedt enn før. Noe som gjorde at mange leverandører opplevde at mange kjøpte litt mindre enn før.

En gjennomgående tilbakemelding fra leverandørene: Innkjøperne er bedre forberedt enn før og er tøffere. De er flinkere til å holde seg til budsjettene sine. Skal de ha noe nytt, eller noe ekstra, er det noe annet som må ut. Enten i den varepakken de har tatt ut, eller at en annen leverandør kuttes ut.

Drakamp om risiko

Drakampen mellom innkjøper og leverandør om hvem om skal ta mest risiko skjerpes. Innkjøperne jobber hele tiden med å binde minst mulig penger i forhåndsordre for å kunne ha frihet til å supplere og kjøpe in i løpet av sesongen. I en tid hvor marginene stadig krymper, satser de fleste på de trygge basevarene som kan suppleres underveis eller NOS-varer (never out of stock). Risikoen ved å være så forsiktig er at butikkene blir stadig mer like, uten særpreg og uten spennende innslag som frister kundene til å ta turen innom.

Leverandørene på sin side jobber for å få mest forhåndordre for å kunne ta risikoen på å produsere for lager og gjøre det mulig for kundene å supplere. Noe som gjør at de store leverandørene med stor kapitalbase og robuste, avanserte lager- og logistikksystemer får et forsprang og blir stadig sterkere. Et økende antall leverandører med omgående levering og ekspressleveringer gjør alt de kan for å utnytte det faktum at butikkene ønsker å kjøpe inn mer i sesongen.

Pangåpning på Fornebu

Norwegian Fashion Center fikk akkurat den åpningen de drømte om. Åpningsshowet mandag kveld samlet nærmere 2500 tilskuere, så alle trapper og ganger var helt stappfulle.

Daglig leder i Norwegian Fashion Center, Jannike Moe, registrerte rundt totalt 3800 besøkende er strålende fornøyd:

– Vi har fått fantastiske tilbakemeldinger fra innkjøpere og våre faste leietakere. Også pop up-standene fungerte godt. Noen få klaget på at det var for få besøkende i pop up-områdene, men de som var godt forberedt med forhåndsavtaler hadde stor trafikk og var meget godt fornøyd. Flere av dem har signalisert at de ønsker faste showrom, sier Moe.

Hun passer på å rette en stor takk til huseieren, Telenor Eiendom: – De er hele tiden fremoverlent, samarbeidsvillige og løsningsorientert – ingen ting virker å være umulig. Og det smitter over på leietakerne og skaper en god stemning på huset.

– Hva kan forbedres?

– Det tok selvsagt litt tid for innkjøperne å orientere seg i området og bygget denne første gangen, noe som går seg til etter hvert som de blir bedre kjent. Ordningen med shuttlebusser skal utvikles og optimaliseres. Her håper jeg at vi kan få et samarbeid med de andre destinasjonene i byen, til beste for våre felles kunder, slik at de kan få en mest mulig effektiv innkjøpsuke.

God stemning i Moteforum

– Vi er godt fornøyd, både med antall besøkende og stemningen i huset. Både leietakere og innkjøpere melder tilbake at de er godt fornøyd, sier markedskoordinator i Moteforum, Hanne Lillegård.

– Trafikken i showrommene var god, og det var gledelig å registrere mange nye ansikter blant innkjøperne. Og jeg følte vi lyktes godt med å skape en fin loungestemning i atriet, slik at folk kunne slappe av, kose seg og få en hyggelig prat med kolleger mellom avtalene, sier hun.

Texcon fornøyd

Texcon arrangerte sin messe i Norges varemesse på Lillestrøm.

– Vi er godt fornøyd med oppmøtet, hele 149 unike butikker/medlemmer (3/4 av medlemsmassen) var registrert med 357 personer (opp 4,4 % fra 342 i februar 2016), enten den ene eller begge dagene, oppsummerer administrerende direktør Paul Bukier.

 

Kilde: Tekstilforum