Musikk i butikk

Musikk i butikk

Musikk skaper stemninger. Nå viser en studie at rett musikk, til rett tid og sted, styrker kundeopplevelsen og kan påvirke kundene til å kjøpe mer.

Musikk påvirker våre følelser. På samme måte som musikken styrer følelsene våre når vi ser film, er musikk også styrende for hvordan vi som kunder oppfatter besøk i butikk, restauranter, barer, spa og hoteller, frisører og treningssentre. Utfordringen er bare å spille musikk som er tilpasset varemerket og følelsen du vil skape hos kundene. Spotify Business skal hjelpe deg med dette valget. Bruker du tjenesten riktig kan det gi bedriften din tre store fordeler:

  1. Økt kjennskap til merkevaren.
  2. Økt tid kunden er i lokalene.
  3. Økt salg i butikk.

RETT MUSIKK, PÅ RETT STED, TIL RETT TID

Selskaper investerer millioner i sine grafiske profiler og ansetter konsulenter til optimalisere hvordan merkevaren blir kommunisert til kundene. Alt for å bygge det rette imaget og for å få et konkurransefortrinn. Samtidig spiller selskaper musikk som mangler en kobling til selskapets identitet. Med Spotify Business får du forslag til spillelister og muligheten til å søke i verdens største musikkdatabase. Slik kan du finne rett musikk til din bedrift.

En studie fra Handelshøyskolen i Stockholm undersøkte i fjor om bedrifter strategisk kan tilpasse musikken for å forsterke opplevelsen av varemerket, påvirke forbrukerens atferd, og øke salget. Studien foregikk i Gant sine butikker i Sverige.

Funnene viste at varemerketilpasset musikk (dvs. låter eller spillelister som kundene assosierer med butikkens merkevare), kan ha en rekke fordeler. Det gjennomsnittlige salget til Gant i Sverige økte med 31,7% når varemerketilpasset var på høyttalerne. Kundetilfredsheten og kjennskapen til varemerket økte også. Kundene ble mer positive til alle deler av butikkopplevelsen og opplevde en bedre atmosfære. Kundene ble i tillegg 1,58% lenger i butikken da de spilte varemerketilpasset musikk kontra musikk uten tilknytning til varemerket. Den største differansen fant man mellom varemerketilpasset musikk og ingen musikk i det hele tatt; da ble kundene i snitt 42,24% lenger i butikken (Handelshøyskolen i Stockholm, Johansson, G. og Moradi, J. 2015).

VP Growth i Soundtrack Your Brand, Hannah Meiton, mener det er store fordeler ved å benytte seg av Spotify Business.

– Det er ganske enkelt. Bruker man musikk på en gjennomtenkt måte, gir det stor gevinst. Kundene blir lenger, de kjøper mer, og trives bedre. Med Spotify Business kan bedrifter, på en virkningsfull måte, formidle en historie om sin merkevare. I tillegg er det veldig enkelt å bruke, forteller Hannah Meiton.

ENKEL OG BRUKERVENNLIG

Spotify Business kommer med unike funksjoner som gir deg full kontroll. Tjenesten lar deg først og fremst skjemalegge spillelister. Dette gir deg mulighet til å planlegge hvilken type musikk som spilles og når. Når du vet at du alltid spiller den rette musikken, kan du fokusere på andre ting. Selve administrasjonen av Spotify Business gjøres via nettsiden. Her lager man spillelistene ved å benytte seg av «drag `n’ drop»-funksjonen, og bestemmer hvilke tidsrom de skal på. Ønsker du hjelp med å lage en liste skreddersydd for din merkevare, kan du sende en forespørsel direkte til Spotify Business for hjelp via nettsiden.

Skjermbilde av Spotify Business egendefinerte spilllelister
Spotify Business lar deg skjemalegge spillelister. Dette gir deg mulighet til å planlegge hvilken type musikk som spilles og når. Foto: Telia

Spotify Business har ytterligere utviklet brukervennligheten fra privatversjonen. Med en bedriftskonto kan du lage så mange brukere du måtte ønske, slik at alle ansatte har tilgang til spillelisten fra sin mobil. Dine ansatte kan derfor bruke mobilen som fjernkontroll for å styre musikken eller tilpasse spillelisten for ulike situasjoner. Mister man internettforbindelsen kan man selvfølgelig også spille låtene «offline».

Riktig bakgrunnsmusikk er et godt instrument for bedrifter som ønsker å forbedre kundeopplevelsen og påvirke kundene positivt på kjøpstidspunktet. Kanskje noe å tenke på for deg og din bedrift?

 

Kilde: Telia.no