Retailtrend

Retailtrend

Kundene elsker variasjon, overraskende, iøynefallende elementer og tilgjengelighet. Derfor er hyppige endringer, blanding av forskjellige stilarter, uvanlig visuell markedsføring og integrering av digitale tjenester de viktigste retailtrendene.

Det konstaterer Claudia Horbert, Director of Research Store Planning + Design i EHI Retail Insstitute etter å ha vurdert kandidatene til årets Euroshop RetailDesign Awards. 80 nominerte kandidater fra 27 land er vurdert, og prisen deles ut på Euroshop i Dusseldorf 5. mars. For å gå til topps i denne konkurransen må man ha en optimal kombinasjon av butikkarkitektur, farger, materialer, belysning og visuell markedsføring og formidle et utvetydig budskap i forhold til sitt produkttilbud.

Ut fra de mange gode kandidatene som er vurdert peker Horbert på følgende viktige trekk i internasjonal butikkdesign:

Stilmiks

Dagens butikkonsepter er preget av kombinasjoner av ulike stiler, farger og materialer. Selv om tre er fortsatt en av de mest populære materialer, blir det ofte brukt sammen med murstein, fliser eller betong. Stilbrudd og kontraster, med f.eks for shop-in-shop-løsninger eller pop-ups skaper spenning og skaper nysgjerrighet og oppmerksomhet hos kundene.

Visuell markedsføring

Kreativ og uvanlig visuell markedsføring er effektivt. Teatralske iscenesettelser og overraskende presentasjoner som sprenger rammene standardiserte butikkonsepter kan gi stor effekt med rimelig innsats og utgifter.

Digital integrasjon

Omnikanal er en viktig trend. Digitale tjenester med skreddersydde tilbud og interaktive konfigurasjoner integreres i den fysiske butikken. Touch-skjermer på ulike steder i butikkene hjelper kundene. Da kan de sjekke på nettet om varen finnes og legge inn en.

Kuratert shopping og historiefortelling

Mange butikker søker å skape sin egen historie ut fra sin opprinnelse, lokalisering, spesialiteter, merkevarer og kuraterte utvalg.  Kuratert shopping er en av de store trendene i shopfitting. Med et forhåndsvalgt utvalg av produkter som strekker seg på tvers av ulike kategorier og produktlinjer, kan butikken tilbyr sine kunder et univers for ulike livsstiler.og stadig presenterer de beste og mest originale internasjonale merker og produkter.

 

Kilde: Tekstilforum