Nøkternhet gir fleksibilitet
I 36 år har Salomonsen A/S i Stavanger levert sterke resultater. Daglig leder Henning Salomonsen mener at deres jordnære filosofi hele veien har gjort det mulig.
I 1988 åpner herrebutikken Salomonsen dørene for første gang i Stavanger sentrum. Siden den gang har de jobbet målrettet og strukturert.
– Det er ikke bare bare å overleve i så mange år. Hvordan har dere klart det?
– Vi har hele tiden brydd oss om kundeservicen – det å sørge for at kundene føler seg sett. Vi har hatt en nøktern tilnærming til hvordan vi har jobbet, og vi har hele tiden vært tro mot konseptet vårt. Vi har lagt fokuset på tidløse klesplagg som appellerer til alle fra unge herrer til godt voksne menn, sier Henning Salomonsen.
-Treskoposten» er den viktigste.
Henning Salomonsen
– Hva med netthandel?
– Nei, vi har ingen nettbutikk. Vi har større tro på den fysiske butikken, rett og slett. Man kan tilby en helt annen form for kundeservice når man møter kundene i butikk.
Treskoposten er den viktigste
Salomonsen forteller at de har fått mye gratis markedsføring opp gjennom årene takket være sin sentrumsbeliggenhet:
– I og med at vi holder til i bysentrumet, får vi masse drop-in kunder. Det er mange turister som kommer innom, og det har det alltid vært. Så har vi selvfølgelig opparbeidet oss mange stamkunder, som kommer gang etter gang. Det er vel et resultat av at vi har holdt til på samme plass i såpass mange år.
– Hvordan når dere ut til nye kunder?
– Vi sørger for å være synlige i lokalavisen, så klart. Så er vi til stede på Facebook, men hovedsakelig er det «treskoposten» som er det viktigste for oss. Vi har i alle år oppført oss fint mot alle våre kunder, og det har ført til at det er veldig mange av kundene våre som anbefaler oss videre til bekjente.
Sterk bunnlinje i alle år
– Hva er de største utfordringene dere har vært gjennom?
– Vi har jo vært gjennom en del faser; oljekrisen, finanskrisen og pandemien, for å nevne noen. De var utfordrende, men vi dro oss gjennom dem. Under pandemien måtte vi stenge en hel måned, og det var tøft. Likevel har det vært veldig positivt opp gjennom årene, og det har gjort det mulig å holde på så lenge. Vi har ikke hatt noen dårlige år egentlig, og vi har hatt en sterk bunnlinje i alle år.
Texcon-samarbeidet har vært viktig, og de gir oss god informasjon om det som skjer i moteverden.
Henning Salomonsen
– Hvordan får man det til?
– Vi har jo hele tiden klart å holde oss aktuelle. Texcon-samarbeidet har vært viktig, og de gir oss god informasjon om det som skjer i moteverden. Men, vi har også vært svært opptatt opp gjennom årene av å ha stålkontroll på økonomi og varelager. De tingene er alfa og omega for en klesbutikk, men det kan gå i glemmeboka når man prioriterer kundeservicen. Det er viktig å finne en mellomting.
– Vi kjører vårt eget race, og hopper ikke etter det alle de andre butikkene gjør, avslutter Salomonsen.