Skjør optimisme

Jeg er ingen makroøkonom, men jeg leder Texcon. Og siden vi er en av de største aktørene i klesbransjen i Norge, er det selvfølgelig min jobb å følge med på hvordan det går med norsk økonomi.

Under Arendalsuka arrangerte Finans Norge en makrodebatt hvor temaet var Hvor går norsk økonomi og hva er forbrukernes forventninger?

Finans Norge presenterte sitt barometer, hvor de rett og slett spør folk hva de tror om egen økonomi og landets økonomi. Undersøkelsen startet i 1992, og tallene de fremla var dagsferske – frem til og med 7. august.

Nordmenn finleser ikke Finansavisen, men de har fått med seg uroen i finansmarkedet. De har vært på ferie, eller latt være, og de vet at den norske kronen er svak, og at det er usikkerhet knyttet til hvordan det går med renten.

  • Nordmenns forventinger til egen økonomi er lavere enn for få måneder siden.
  • Renteøkningene satte en støkk i folk, men så fikk de summet seg og tenkte at de likevel skulle håndtere dette.
  • Det førte til en oppgang i optimisme i vår.
  • Nå har dette flatet ut – folk har fått med seg at det neppe blir en rentenedgang før jul, og uroen rundt den norske kronen har gjort folk mer usikre.

Finans Norge kaller den situasjonen vi er i nå for en «Skjør optimisme».

Olav Chen fra Storebrand Asset Management, som deltok i paneldebatten, fortalte at folk nå prioriterer mye hardere. De reduserer antallet restaurantbesøk og utsetter byggeprosjekter.

Det mest positive er at de yngste og de eldste ikke i samme grad er rammet av det som skjer i norsk økonomi akkurat nå. De yngste har ikke gjeld – og de eldste, har heller ikke mye gjeld. I dette ligger det en klar beskjed om hvilke kunder man bør prioritere.

Selv tenker jeg at alt dette er helt relevant for oss i Texcon. Jeg stirrer på omsetningstall for våre medlemmer – og når vi summerer opp, så har vi fortsatt en solid vekst. Men samtidig ser jeg at ikke alle butikkene er med på denne reiser. Som leder har jeg derfor en viktig oppgave – å gi råd.

Her kommer noen:

  • Ikke anta at alle som kommer inn i butikken har bremsene på – sikt mot de yngste og de eldste
  • Vær tro mot ditt konsept og din kundegruppe
  • Folk prioriterer hardere enn før – fremhev at klærne du selger er laget av kvalitetsmaterialer og vil vare lenge
  • Tilpass markedsføringen til butikken. Ligger du i et kjøpesenter, må du friste kundestrømmen, som alltid er der, til å komme innom. Er du en destinasjonsbutikk, må du kontinuerlig, gjennom sosiale medier minne folk på at du er aktuell
  • Vær en optimist! Møt skjør optimisme med en handleopplevelse som føles både trygg og inspirerende. Skap en atmosfære som utstråler positivitet.