90 år med trøndersk herremote

Ærlig arbeid, og det å møte hver eneste kunde med et smil, har sørget for at Gunnar Ree har kunnet holde dørene åpne i Trondheim siden 1934.

Der Carl Johans gate møter Søndre gate i Trondheim, finner du herrebutikken Gunnar Ree. I den samme gata har de holdt til i 90 år. Dette er en av byens siste, rene herrebutikker. Konfeksjon har vært en stor del av salget opp gjennom årene, men varepakken består også av sko og fritidsklær.

– Gunnar Ree etablerte butikken i 1934. Han drev butikken selv i mange år, men hadde ingen etterkommere som var i stand til å ta over etter hans aktive karriere. Da kom min svigerfar, Arne Kobberrød, inn i bildet. Han var tekstilmann fra før av og jobbet allerede hos Gunnar Ree. Han fikk tilbud om å ta over butikken og takket ja. Deretter begynte min kone, Gøril, å jobbe i skoleferier. Jeg har i senere tid giftet meg inn i det her og har jobbet med det siden 2001. Jeg og Gøril driver butikken sammen i dag og tar alle avgjørelser sammen. Blant annet valgte vi å beholde navnet, siden det var godt etablert her i Trondheim, sier daglig leder, Jan Ove Reinås.

Gøril Reinås begynte tidlig hos Gunnar Ree og driver nå butikken sammen med Jan Ove.

Før klesbutikk jobbet jeg i en familiebedrift, men da drev jeg med maling. Form og farger har alltid vært viktig i mitt liv. Jeg pleier å si at folk som selger farger og størrelser, og folk som selger farger og liter, er ganske like, ler Reinås.

Samme konsept siden 1934

Ifølge Statistisk Sentralbyrå (SSB) overlever 60 % av nyetablerte aksjeselskap mer enn 1 år. 1 av 6 aksjeselskap overlever 5 år eller mer. De som klarer seg i 90 år, er et fåtall. Reinås forteller at de har noen verdier som de har fulgt slavisk hele tiden.

Butikken har ligget i samme gate i 90 år og er godt kjent i Trondheim.

– Mottoet til Gunnar Ree er: «Best mulig kvalitet til fornuftig pris». Det tror jeg har vært veldig viktig for oss. Forbrukerne vet hva de finner hos oss, og de vet at vi leverer. Alle våre medarbeidere byr på folkelighet og leverer faglig service. Det er noe av det som gjør av vi skiller oss ut fra konkurrenter. Spesielt konfeksjon. Det krever mer enn fritidsavdelingen, for det er et fag. Vanlig service er også viktig, og vi sørger alltid får å være blide og hyggelige mot alle våre kunder. Hvis man greier å levere det kundene forventer, tenker jeg at butikken har livets rett. Det er ikke hokuspokus. Det er ærlig arbeid, og det handler om å møte kunden med et smil og å være imøtekommende.

– Det er ærlig arbeid, og det handler om å møte kunden med et smil og å være imøtekommende

Mindre skreddersøm, flere størrelser

– Skal du drive med konfeksjon, må du ha en leverandører som hjelper deg med målsøm. Om det er på dress, blazer, bukse eller skjorte, må man ha det. For å unngå for mye målsøm, har vi valgt å kjøpe inn mange spesialstørrelser i både nedre- og øvre ende. Det er ikke mange som kan konkurrere med oss på størrelser i Trondheim, og vi har størrelser på dress til alle slags mannfolk – helt fra 40 og opp til 70. Alle menn må ha klær, og det har vi alltid levert – helt siden Gunnar Ree drev butikken. I og med at vi har holdt på så lenge, vet folk at vi har alle slags størrelser, og vi har mange faste kunder, smiler Reinås.

– Texcon gjør det enkelt å følge med på trender med trendrapportene sine

Moteriktig varepakke med Texcon på laget

– Prismessig ligger vi midt på treet. Vi er jo en av få klassiske herreforretninger her i byen, men vi selger ikke bare klær til voksne – vi har klær fra konfirmantalder og opp. Det har skjedd en spennende utvikling de siste årene, og det er faktisk sånn at 50-åringen i dag er yngre enn hva han var for 10 år siden. Derfor må vi følge med og sørge for at vi hele tiden har en oppdatert varepakke. Texcon gjør det enkelt å følge med på trender med trendrapportene sine. De gjør det også enkelt å finne leverandører, og i dag er over 99 % av leverandørene våre Texcon-tilknyttet. Vi har et godt samarbeid, og vi har vært medlemmer helt siden Herrcon-tiden.