Fem grep for økt lønnsomhet i 2025

Dagen etter presidentvalget i USA var jeg på Kjedelederforum. Der hørte jeg et fantastisk foredrag. Rune Wiksnes, som er sjefsanalytiker i Virke, la frem tall som viser at nordmenn flest nå har fått en klar bedring i sin økonomiske situasjon. Han sa også at det blir volumvekst i varehandelen neste år, altså at neste års omsetningsøkning ikke bare vil skyldes inflasjon. Vi vil faktisk selge flere kjoler og skjorter. Med andre ord er det all grunn til optimisme.

Men …
Wiksnes er en dyktig sjefsanalytiker, men han vet ikke hvordan det kommer til å gå i 2025. Faktisk er det ingen som kan det. Ingen vet hva Trump finner på. Ingen vet hvordan verden vil reagere på hans politikk. Ingen vet hvordan det vil gå med kronekursen, og det er heller ingen som vet sikkert hvordan det går med renta.

Forsiktig optimisme
Winston Churchill sa en gang at en pessimist ser vanskeligheter i enhver anledning, mens en optimist ser muligheter i alle vanskeligheter. Når det gjelder 2025, så velger jeg å være en forsiktig optimist. Renten har stabilisert seg, alt tyder på at nordmenn får økt kjøpekraft, og mest sannsynlig vil vi få en liten vekst i klesbransjen til neste år. Så kan selvfølgelig alt skje, men ingen er tjent med å sette seg ned og vente på dårlige tider.  

Løfte blikket
Skal du lykkes i 2025, er det viktig å ikke la deg distrahere av nyhetsstøyen, men i stedet jobbe med det som er strategisk viktig for at din butikk skal være blant de mest lønnsomme. Og for å få det til, er det særlig fem områder det er viktig å fokusere på: ledelse, bemanning, kostnader, rutiner og salg.

1. Godt lederskap blir viktigere og viktigere
Det er en tydelig trend at godt lederskap er veien til suksess innen varehandel. I dagens konkurranseutsatte marked er dette avgjørende for å sikre god kundeservice, optimal drift og tilpasning til endringer. Lederstilen kan være forskjellig, men en god leder evner både å være dønn til stede, men også å løfte blikket for å motivere, skape utvikling og sikre at butikken når både kortsiktige og langsiktige mål.

2. Kundestrømmen blir stadig mer uforutsigbar. Derfor blir ansatte som kan fylle flere roller viktigere
Alle retailere sier at en av de største utfordringene akkurat nå er bemanning. Den ene dagen er det massevis av kunder i butikken. Den andre er det null. Jeg snakket med et Texcon-medlem som løser dette slik: «Den webansvarlige sitter på kontoret og jobber, men når det er mye folk i butikken, jobber hun der.» Dette er selvfølgelig enklere for store butikker med mange ansatte, men likevel blir det viktig å finne folk som kan fylle flere roller. Å utnytte medarbeidernes kompetanse på tvers av oppgaver kan være avgjørende for å sikre både kundetilfredshet og effektiv drift. Dette handler om å bygge et fleksibelt team som kan håndtere både rolige og hektiske perioder med samme profesjonalitet.

3. Kostnadsfokuset må være der gjennom hele 2025
Alle norske butikker som gjør det bra i 2024, har brukt dette året på å kutte kostnader. Slik må vi fortsette i 2025. Hvis du kan spare 20 kroner i månedsabonnement på telefonen din, og du bare har tre telefoner, sparer du bare 60 kroner i måneden, men jeg mener at du skal ta den kostnadsbesparelsen også. Du må spare småkroner for å ha råd til å bruke tusenlappene. Den kostnadsfokuserte skaper seg et handlingsrom for å bruke penger på det som er viktig.

4. Gode rutiner blir viktigere enn noensinne
Effektivisering av driften er vel så viktig som å kutte kostnader. Derfor gjentar jeg dette budskapet så ofte jeg kan: Har du rigget systemet ditt riktig? Er varelageret optimalisert med gode rutiner? Har du et strømlinjeformet varemottak som sikrer flyt? Betaler du fakturaer så effektivt som mulig? Og ikke minst – er prosessene for returer godt nok tilrettelagt? Å jobbe kontinuerlig med slike spørsmål er nøkkelen til en mer robust og fleksibel drift.

5. Og viktigst av alt er salget
Til syvende og sist er det salg som avgjør om butikken din lykkes. Det handler ikke bare om å ha de rette produktene, men også om å forstå kundene dine og deres behov. Er de på jakt etter noe nytt, eller trenger de hjelp til å finne det perfekte plagget til en spesiell anledning? En god selger stiller de riktige spørsmålene, lytter og veileder – og bidrar til at kunden går ut av butikken med et smil. Salg handler om mer enn transaksjoner; det handler om å skape gode opplevelser som gjør at kundene kommer tilbake, gang etter gang.

Lykke til med innspurten i 2024! Gled deg til 2025!

Thomas

ARTIKLER