Forandre butikken din før du må
For det første er du i motebransjen, og moten forandrer seg konstant. For det andre endrer kundene seg hvert eneste år.

Dagens unge er ikke som ungdommen for ti år siden. Heller ikke dagens voksne. For det tredje utvikler teknologien seg raskt. De siste 20 årene har vi fått Facebook, smarttelefoner, YouTube, Instagram, Vipps, Snapchat, Zalando, Temu, TikTok … og kunstig intelligens. Og for det fjerde endrer konkurransen seg. Plutselig dukker det opp en ny aktør som truer omsetningen din.
Handel er endring, punktum – og det går stadig fortere. Det er menneskelig å ønske seg trygghet og stabilitet, men i klesbransjen MÅ du også like forandring. Les gjerne overskriften en gang til. Der står det nemlig egentlig at hvis du ikke forandrer butikken din før du må, kan det være for sent.
Endring må skje på refleks
Tidligere var endringsledelse noe man gikk på kurs for å lære. Hvordan få med seg organisasjonen når markedet krevde en kursendring? Hvordan håndtere motstand? Det var et stort tema – konsulenter holdt foredrag, folk noterte flittig, og endring ble behandlet som et eget fagfelt. Men den tiden er forbi. Handel er ikke lenger et stabilt landskap der du kan planlegge i ro og mak.
Endring må skje på refleks, og den som eier og driver en butikk, må helst se og forstå endringer før de inntreffer, tilpasse seg raskere enn konkurrentene og sikre at butikken beveger seg i riktig retning – med eller uten motvind.
Trene opp endringsrefleksen
Jeg tror at den som vil drive en vellykket butikk i 2025 og fremover, må trene opp sin endringsrefleks. Og for å få til det må man kvitte seg med noen hemninger, ta flere sjanser og kanskje viktigst – følge med på hva som skjer.
Det er derfor jeg er på TikTok. Jeg er definitivt ikke en superbruker, og jeg har ikke noe ønske om å profilere meg der, men jeg er der likevel – for å følge med på hva som skjer. For å bli enda bedre kjent med kundene. De vi har i dag, og de vi får om noen få år.
Heller etterpåklok enn fremtidssur
Jeg husker ikke hvem som sa det, men det er godt sagt: «Jeg vil heller jobbe med de etterpåkloke enn de fremtidssure.»
Tre viktige suksessfaktorer nå og i årene som kommer, er nysgjerrighet, optimisme og vilje til å ta litt større risiko.
Husk at verdens rikeste mann i 2025 har planer om å kolonisere Mars, sende turister tur-retur månen og – ikke minst – han har en stor risikotoleranse. Både Tesla og SpaceX var på konkursens rand i 2008. Du som driver klesbutikk skal ikke til månen, men hvis du for eksempel grubler på om du skal på TikTok eller satse på kundeklubb, så kan du i hvert fall ikke ha holdningen «Nei, det der skal ikke jeg drive med.» Da blir du en av de fremtidssure
Mine råd for fremtiden
Vær nysgjerrig. Bli kjent med nye plattformer og løsninger. Ikke la ditt eget kunnskapsnivå stå i veien for utvikling. Tenk både kortsiktig og langsiktig – og sørg for at du alltid beveger deg fremover.

