Never out of Bestseller
NOOS, som står for Never Out of Stock, har revolusjonert butikkdrift ved å tilby enkelte varer som aldri går tomt på lager.

For butikkene som benytter seg av NOOS-programmet til Bestseller har dette blitt en nøkkelfaktor for å oppnå høyere fleksibilitet, bedre likviditet og økt salg – uten å binde opp store mengder kapital.
Nå trenger man ikke lenger sitte på store varelagre for å kunne tilpasse sortimentet etter etterspørsel og behov.
Med NOOS får man rett og slett en enklere, mer effektiv drift uten risiko!
Stabilt utvalg
Fay Kristin Lunaas, Country Sales Manager i Vero Moda, understreker hvordan NOOS-programmet gir butikkene et solid utgangspunkt for å bygge et stabilt og pålitelig vareutvalg.
Med NOOS kan butikkene supplere med sine bestselgende varer, og få tilgang til et jevnt salg uten å bære risikoen for store varelager. Butikkene kan bestille de størrelsene eller fargene de trenger fra vår basisgarderobe som består av hverdagsklær som er essentials, eksempelvis strikk, t-skjorter, jeans, samt sesongvarierte trend varer.
I NOOS har vi plagg som bygger opp en stilren og funksjonell garderobe i flere størrelser og farger legger hun til.
NOOS gir butikkene muligheten til å ha et sortiment som er i konstant bevegelse og tilpasset etter kundenes behov. Gjennom den digitale B2B-plattformen, «MORE», som er åpen 24/7, kan man supplere opp størrelser når man ser at det trengs, som leveres fortløpende. Dette er en stor fordel for butikkene som ønsker å ha et konstant tilbud av populære varer, og samtidig vil unngå stor kapitalbinding.



Alltid varer uten risiko
En butikk som har hatt stor suksess med NOOS, er Exo på Morene kjøpesenter i Slitu. Butikken har brukt NOOS-programmet til å supplere jevnlig med varer, og har oppnådd stor omløpshastighet på varene.
Det er avgjørende for oss at basic-varer er tilgjengelig gjennom NOOS. Det gir oss en jevn og god omløpshastighet, og bidrar til at vi ikke binder opp kapital i varelageret, sier Hege Iren Dahl Zezanski i Exo.
Deres suksesshistorie handler om at de har forstått hvordan de skal kjøpe inn riktige varer og hvordan de kan bruke NOOS-programmet til å øke salget. Dette har vært en viktig faktor for at butikken har lykkes i over 20 år.
Exo er et godt eksempel på hvordan butikken har brukt NOOS til å drive forretningen effektivt, sier Lunaas. Ved å kjøpe inn «startbokser» og supplere jevnlig, har de unngått risikoen for overflødig varelager og samtidig opprettholdt en høy omsetning. Man kan øke salget uten å binde opp kapital. Man kan si at vi kan selge mer på andres «bekostning», noe som gjør at de får en lønnsom butikkdrift, mener Lunaas.
Og nettopp dette er et viktig poeng. NOOS er ikke bare et redskap for å opprettholde stabilitet i butikkene, men det er også en fordel i en ustabil tid.
I en periode med økonomisk usikkerhet gir NOOS butikkene et vesentlig fortrinn – lav risiko og høy turnover. Det gir små butikker muligheten til å ha et bredt utvalg av varer uten å sitte med store investeringer bundet opp i lagerbeholdning, sier Lunaas.


Suksess med NOOS
Samarbeidet mellom butikkene og Bestseller har også en annen viktig dimensjon – bærekraft.
For oss er bærekraft ikke bare en sesongkampanje, men en kontinuerlig innsats. En av våre nåværende fokuspunkter er transparens, og vi jobber aktivt for å sikre at kundene våre forstår de bærekraftige tiltakene som ligger bak produktene vi tilbyr, sier Lunaas. I tillegg til vår årlige rapport, publiserte vi i fjor en omfattende ‘Supply Chain Due Diligence’-rapport for å belyse vårt arbeid med ansvarlig sourcing og miljøhensyn, sier Lunaas.
Ved å velge varer fra NOOS-programmet, kan butikkene være med på å redusere både økonomisk og miljømessig risiko. NOOS-programmet er ikke bare et samarbeid; det handler om gjensidig suksess
For Bestseller er det viktig at butikkene lykkes og har en god butikkdrift.
Vi er helt avhengige av at folk vil drive butikk, og for oss som leverandør er dette et samarbeid. Vi jobber sammen med butikkene for å sikre at de gjør det bra», avslutter Lunaas.
Et langsiktig og bærekraftig samarbeid
Bestseller jobber aktivt med å analysere innkjøpene for å unngå overproduksjon og sikre at lagerbeholdningen er i samsvar med etterspørselen.
NOOS er smart på den måten at butikkene kun kjøper det de faktisk selger, noe som gir dem muligheten til å drive mer effektivt, samtidig som de oppnår høyere salg og god likviditet.
Vi ser generelt på NOOS-produktene som et ideelt sted å fokusere på å erstatte konvensjonelle materialer med sertifiserte og merkede alternativer, da volumene er høye og produksjonen strømlinjeformes.
Og nettopp derfor gjør NOOS-programmet til en viktig del av et langsiktig og bærekraftig forretningskonsept.
For butikkene som har knekt koden, som Exo på Morene kjøpesenter, er NOOS en nøkkelfaktor for å oppnå suksess i en stadig mer krevende bransje. Samtidig har vi et kontinuerlig fokus på å redusere materialpåvirkningen gjennom bruk av mer sertifiserte og anerkjente materialer, og dette reflekteres også i vårt NOOS-program, sier Lunaas.
Produkter er aldri helt bærekraftige – det er alltid et fotavtrykk og en påvirkning å ta hensyn til. Men gjennom NOOS har vi funnet en modell som hjelper butikkene med å drive mer effektivt, samtidig som de har muligheten til å oppnå bedre resultater både økonomisk og operasjonelt avslutter Lunaas.


Les om BESTSELLERs rapport om Supply Chain Due Diligence her: New report demonstrates BESTSELLER’s commitment to increase transparency of supply chain practices | BESTSELLER