GANT – 70 år med preppy perfeksjon
I år er det amerikanske sportsmerket 70 år. Merket har klart å holde seg like relevant i en tid med store omveltninger i motebransjen, og uten å miste sin identitet. Her er historien om hvordan GANT klarte å lykkes.
Av: Chili Publications Foto: GANT
Det er ikke mange klesmerker som klarer å holde seg relevant over lang tid i en bransje som er preget av økonomisk usikkerhet, døgnfluer, digitalisering og et endret forbrukermønster. GANT er imidlertid én dem.
Selskapet, som ble startet i 1949, har siden begynnelsen tatt kvalitet og kreativitet på alvor. De har vært innovative og funnet en stil som er synonymt med velkledd, uten å være for pyntet – altså preppy. Karen Vogele, visepresident og integritetsansvarlig for produkt og design hos GANT, forklarer litt av nøkkelen til suksessen.
Historien til GANT
Kort fortalt er historien bak GANT, også historien om den amerikanske drømmen – og hvordan den ble til virkelighet.
Det hele startet med en ung ukrainsk gutt som jaktet på et bedre liv. Han seilte til Amerika, kun 17 år gammel. Gutten het Berl Gantmacher, og som så mange andre jødiske innvandrere før han, amerikaniserte han navnet sitt ved ankomst i New York City i 1907. Berl ble til Bernhard.
Han gikk fort i gang med å forbedre livet sitt og startet på kveldskurs ved Columbia College of Pharmacy, mens han på dagtid jobbet i byens travle klesindustri på Lower East Side. Jobben bestod av å sette sammen plagg – en hard jobb som gikk under navnet «closer». Her fikk han sitt første innblikk i tekstilindustrien og gründerdrømmen oppstod.
Etter at han returnerte fra militærtjeneste under første verdenskrig, dro han tilbake til NYC, uteksaminerte seg, giftet seg og grunnla Par-Ex Shirt Company – forgjengeren til det vi i dag kjenner som GANT. Selskapet spesialiserte seg på å skreddersy skjorter for andre merker som underkontraktør.
Selskapet ble en suksess og flyttet etter hvert fra Brooklyn til datidens statusby, New Haven, i Connecticut. Og akkurat firmaets plassering skulle ha mye å si for utviklingen av GANT. Kjent som en universitetsby, der blant annet det verdenskjente universitetet Yale ligger, var firmaet omgitt av studenter og kunne derfor ha fingeren på pulsen når det kom til mote, musikk og kultur.
Den såkalte Ivy League-looken ble født her, og var synonymt med faglig dyktighet, prestisje, tradisjon og en ny og avslappet stil som fikk fotfeste, ikke bare blant de nordøstlige universitetene i USA, men senere spredte seg og ble et globalt fenomen.
Stilen er og var lett gjenkjennelig med skjorten i fokus, sammen med V-genser, chinos og dressko/seilersko. Datidens skotøy bestod av hvite hjorteskinnsko. Fargerikt og sporty.
Den ikoniske skjorten
Par-Ex Shirt Company ble etter hvert til GANT Inc. da sønnene til Bernhard returnerte fra andre verdenskrig, og fullførte studier i forretningsadministrasjon og markedsføring. Det var de to sønnene som overtalte faren til å satse på egen merkevare, fremfor å sy skjorter for andre.
Året var april 1949 da GANT Inc. så dagens lys. Skreddersydde skjorter var kjernevirksomheten, og etter hvert som suksessen ble større videreutviklet brødrene skjortene og ble selve definisjonen på den nye motetidsalderen.
Borte var den grå paletten fra det tidlige 50-tallet, og inn kom en fargeeksplosjon som passet rett inn i 60-tallets opprørske holdning. Derfra og ut har et av kjennetegnene til GANT vært akkurat fargesterke skjorter i god kvalitet og er selve DNA-et i hele merkevaren.
GANT er velkjent for sine skjorter. Hva har gjort dem så ikoniske?
– Det er mange grunner til at skjortene til GANT har oppnådd den statusen de har, men detaljene og kvaliteten er hovedårsakene, forteller Karen Vogele, visepresident og integritetsansvarlig hos GANT.
– Diskré «branding» som G-stempelet i hver skjorte, den såkalte «locker loop»-hempen du finner bak på skjorten slik at du kan henge den opp, knapping under kragen så kragen ikke reiser seg, og passformen med den innsydde folden bak, som gjør at den som har på skjorten opplever mer bevegelsesfrihet, er alle detaljer som gjør GANT-skjorten til et ikon, forteller Vogele videre.
Viktig å bevare DNA-et
Det er imidlertid ikke bare de innovative plaggene som har hjulpet GANT til dagens status. Nøkkelen til suksess er også målrettet markedsføring, i kombinasjon med at de har klart å holde på identiteten sin.
– Vårt DNA er enkelt, men kraftfullt – en autentisk arv, god kvalitet og uendelig lidenskap er noe av det. Samtidig vet vi hva vi er gode på og omfavner akkurat det, forklarer Vogele.
For å oppnå den statusen merket har per i dag har GANT jobbet målrettet, hatt kunden i fokus og blant annet brukt slagordet: «Never stop learning» som pilar.
– For å oppnå status som ikonisk, må en ha lidenskapelig lojalitet ovenfor sine kunder. GANT har de siste 70 årene viet seg til kunden og basert alt på hva kunden trenger og vil ha, uten å overse vår fantastiske arv. Dette forenkler vår verdikjede og plasserer oss i en «sweet spot» i forbrukerne sine øyne – det er vår nøkkel til suksess, forteller visepresidenten.
Slik feirer de 70-årsjubileet
GANT skal feire 70-årsjubileet gjennom hele 2019 på ulike måter. For å kickstarte feiringen, vil merket hedre sin arv med å markere de syv amerikanske sportswear-ikonene.
Gjennom disse 70 årene har GANT drevet innovativ produksjon ved å gjenoppfinne, raffinere og perfeksjonere nøkkelplaggene; The Button-Down Shirt, the Club Blazer, the Chino Pant, the Piqué, the Heavy Rugger, the GANT Varsity Jacket og the Cable Knit. Alle viktige byggesteiner for GANT sin lange suksesshistorie.
– I løpet av de siste 70 årene har vår nysgjerrighet og tenkemåte om «Never stop learning» ledet oss til betydelig produktinnovasjon, som vår prestasjonslinje Tech PrepTM og bærekraftinitiativet GANT Beacons Project, sier Brian Grevy, Administrerende direktør i GANT i en pressemelding.
– Jeg er også veldig stolt over vår banebrytende merkevareaktivering, inkludert vårt bærekraftige initiativ med Kennedy-familien i 2004, og den berømte TV-serien «Couple Thinkers» i 2017. Nå som vi går inn i jubileumsåret vårt, ser vi frem til de neste 70 årene med GANT hvor vi skal fortsette å sette fokus på innovasjon og bærekraft. Vi vil fortsette å utvide nye territorier og produktkategorier i årene som kommer, forklarer Grevy.