Formen er bra hos 4Men
Den viktigste delen av merkevaren vår er folkene som jobber her, sier Petter Ekjord, som eier og driver butikkene 4Men og 4Women i Oslo og Bærum.
Petter Ekjord har i en årrekke drevet For Men, som hans far startet på Bekkestua i 1988. Med tiden ble det åpnet flere butikker, og hele tiden har han vært meget bevisst på å holde på profilen.
I For Men er de opptatt av at butikkene skal være både attraktive og innbydende. I løpet av de siste årene har alle butikkene gjennomgått store fornyelser og oppussinger. I 2018 ble butikken på CC Vest åpnet i ny drakt. Den er nå en butikk for både dame og herre. I 2020 ble lokalene til 4Men på Storo Storsenter oppgradert, og på Sandvika Storsenter har 4Men nå blitt samboer med 4Women.
-Målet med å fornye butikkene er først og fremst å gi kundene en enda bedre opplevelse når du kommer innom
Petter Ekjord
– Vi har jo ikke to konsepter, men ett. De ansatte skal kunne hjelpe til, og ha god kunnskap om både dame- og herreavdelingen. Vi har tenkt at det hele skal flyte litt inn i hverandre, sier han.
Kjøpesterkt område
– Målet med å fornye butikkene er først og fremst å gi kundene en enda bedre opplevelse når de kommer innom. Vi ligger i et kjøpesterkt område. Kundene forventer mye, og vår sterkeste drivkraft er alltid å skape gode handleopplevelser for kundene, sier han, som også er opptatt av at en ny og fresh butikk øker trivselen for de ansatte.
De ansatte må trives
Å drive butikk dreier seg om alt fra personalledelse til innkjøp, markedsføring og økonomistyring. Og selv om han har hatt alle rollene opp igjennom, har han nå gode butikksjefer som føler eierskap til butikken, og som drifter dem godt.
Han er veldig opptatt av å være en som tilrettelegger og motiverer gjennom å involvere medarbeiderne og gi dem ansvar. Han har i mange år hatt en egen personalsjef, og mener at dette er viktig for bedriftskulturen.
– Når du kommer inn i en butikk merker du med en gang om det er god energi,…
Petter Ekjord
– Ikke alle ansatte vil dele alt med eieren. En personalsjef bidrar til større åpenhet, man kan ta opp ting uten å måtte gå rett til sjefen. Personalsjefen var helt fantastisk i den perioden hvor vi var nødt til å gå til permitteringer. Vi holdt stengt i 100 dager i 2021. Da var det utrolig viktig at de ansatte hadde noen å snakke med. De ansatte må trives på jobb, og nå som vi er 60 ansatte kommer en personalsjef særdeles godt med.
– Når du kommer inn i en butikk merker du med en gang om det er god energi, og om de ansatte har det bra med hverandre. Den viktigste delen av merkevaren vår, er folkene som jobber her: Å skape opplevelser, både for hverandre som kollegaer, og ikke minst overfor kunder.
Ledere må være synlige
– I For Men har vi en egen lederfilosofi. En god leder skal vise empati, være inkluderende, engasjert og tydelig. Hun eller han skal være raus og skape tillit, være synlig og skape god stemning. Lederen må være en tilrettelegger. Kulturen er alles ansvar. Hver og en er med på å skape den.
– Dersom jeg begynner å jobbe hos deg, hva slags opplæring får jeg?
– Først og fremst har vi en fadderordning som omhandler: Hvem er vi? Hvordan vil vi ha det hos oss? Hvordan gjør vi ting hos oss? Hvordan oppfører vi oss overfor kunder? Hva er viktig for at vi skal lykkes videre?
For det aller viktigste er at du har evner å gi kundene en god opplevelse.
Petter Ekjord
– Men det er også viktig at det er rom for å feile. Hvis du ikke gjør feil, da er det det som er feil. Her er det plass for både humor og trivsel – og du må by på deg selv. Og for mitt vedkommende, er det ikke så nøye hva du har gjort før. For det du trenger for å jobbe hos oss, kan jeg lære deg. Det som er viktig er at du har et åpent sinn, er glad i mennesker og er en sosial person. For det aller viktigste er at du evner å gi kundene en god opplevelse. Da vil de kjøpe av deg.
Tro på fremtiden
– Merker dere noe til det grønne skiftet?
– Kundene er i økende grad blitt opptatt av å ta bærekraftige valg når de handler. De ønsker å investere i gode og kvalitetssikrede klær som man kan ha glede av over lang tid.
Han føyer til at det ikke nødvendigvis tilsier at folk er merkebevisste, men man er mer bevisst på bærekraft og følgelig kvalitet. Det gir en god følelse å kjøpe noe som både er fint, og mindre klimabelastende.
– Hva tenker du om fremtiden, ser du noen trusler?
– Det er viktig å ha litt is i magen, sier han. – Jeg er sikker på at de som er i vårt segment, som leverer merkevareprodukter og oppfører seg ordentlig, står stødig. Holder vi profilen og er tro mot den slik vi har vært i årevis, kommer vi nok til å leve godt fremover, avslutter Petter Ekjord.