Hjå Sønstebø slær me ikkje spiker`n godt i
Det nærmer seg 100-årsjubileum for generasjonsbedriften på Sønstebøtunet i Bø i Telemark. Drivkraften til å skape noe, evnen til å omstille seg og, ikke minst, troen på Bø er de viktigste grunnene til at de beholder sin solide posisjon.
Både tredje og fjerde generasjon står bak disken på Sønstebøtunet, og Jan Helge Sønstebø ser lyst på hans etterfølgeres videre satsning:
– Det Monica og Morten kan være med på nå, er å løfte noe inn i fremtiden og å være med på å utvikle det.
Kontinuerlig framdrift
Sønstebø ble stiftet som en liten kone-og-mann-butikk i 1928 av Marie og Hellek Sønstebø. Bedriften har også hatt et forhold til Texcon som går langt tilbake i tid: Da noen kjøpmenn møttes til bords i Kristiansand i 1967, som ble til starten på Herrcon (senere Texcon), var deres sønn Jens Sønstebø faktisk en av dem som satt ved bordet. Det var etter at andre verdenskrig tok slutt at ekspanderingene av butikklokalene kom i rask rekkefølge. En mye brukt snekker bemerket spøkefullt en dag: «Hjå Sønstebø trong ein ikkje slå spikaren godt i,» for snart skulle det bli gjort endringer likevel.
I dag drives Sønstebøtunet av Jan Helge Sønstebø og hans kone Tove Sønstebø, samt deres barn, Monica og Morten Sønstebø. Bedriften består av nærmere 25 ansatte og totalt 6 butikker som de eier og driver selv, hvorav hver butikk er blitt sertifiserte som Miljøfyrtårn.
– Å tydeliggjør konsepter blir trolig viktigere nå som man har så mange valgmuligheter.
Jan Helge Sønstebø
– Da vi utvidet i 2012, ble det blant annet åpnet et Vinmonopol, vi fikk inn helsekostbutikk og en frisørsalong. I dag har vi lagt planer om å føye til et apotek og i tillegg ønsker vi å få inn en blomsterbutikk. Da har du egentlig det du trenger for å ha et positivt lokalsenter som kan møte fremtiden, stadfester Jan Helge Sønstebø.
Legger opp nye masker
Fra sko og herreklær, til el-sykler og kaffe latte. Det har vært flere typer forretninger innom Sønstebøtunet, og stadig satses det på nye butikker.
– Vi har en relativt ny strikkebutikk som opplever stor suksess nå – Strikkeverden. Den har også fått en Instagram-konto og en nettbutikk, hvor vi har garn og strikkeutstyr, sier Monica Sønstebø.
– Og det går veldig bra, Strikkeverden er noe av det beste vi driver med om dagen, legger Morten Sønstebø til.
– Det er vi som har det beste utvalget når det gjelder Sandnes garn, som definitivt er en av de største leverandørene som sitter på norskprodusert garn. Dessuten har de som jobber i butikken ordentlig fagkunnskap, der stiller vi veldig sterkt, poengterer Monica Sønstebø.
Tydeliggjøring av konsepter
– Merkevaren Sønstebø har en stor verdi; den er godt kjent i hele Midt- og Øvre-Telemark, og for at bedriften skal leve videre, for neste generasjoners skyld, må vi sørge for å ta vare på den merkevaren – også gjennom nye ideer og konsepter, sier Jan Helge Sønstebø. Det å rekruttere og etablere nye kunder kommer til å kreve helt andre kriterier for at bedriften skal lykkes.
-Skill deg ut! Og det å skille seg ut, det er en av fordelene med et system som Texcon.
Jan Helge Sønstebø
– Å tydeliggjøre konsepter blir trolig viktigere nå som man har så mange valgmuligheter. Så man må skape noe interessant. Det har vi jobbet veldig mye med i det siste, og vi gleder oss til å vise det frem.
Tiden går, Texcon består
På Sønstebøtunet er det nå to klesbutikker som kjøper varer av Texcon. Den ene heter Kånn2 og tilbyr klær for voksne. Den andre kalles Kaoz og er rettet mot en yngre kundegruppe.
– Akkurat nå er konseptene våre kanskje mer utydelige i den verden vi lever i, vi er jo en butikk på bygda, så nå kommer vi til å slå disse butikkene sammen og lage et helt nytt konsept som vil sikte på å tilby klær til et stort aldersspenn. Det har vi utarbeidet i samarbeid med Texcon, og begge parter er utrolig positive til det, forteller far og datter.
– Ja, dere går jo langt tilbake i tid med Texcon?
– Det er klart at utviklingen i Texcon har vist at de er utrolig dyktige til å møte de utfordringene og mulighetene som markedet gir. Og det er litt sånn som vi tenker i Bø. Skill deg ut! Og det å skille seg litt ut, det er en av de store fordelene med et system som Texcon. De gir oss mulighetene til å lage butikker som ikke behøver å se like ut, det være seg om butikkene ligger i Bø eller i Skien, eller Porsgrunn. Det å tilpasse seg og å personliggjøre sin lokale butikk, det tror jeg er ekstremt viktig, understreker Jan Helge Sønstebø.
Morten Sønstebø sier seg enig, og søsteren hans legger til: – Dessuten er vi medlemmene i Texcon en del av et fellesskap, og sammen møter vi fremtiden; vi bruker hverandre, snakker mye sammen. Det er en utrolig positiv greie, og vi synes de gjør veldig mye bra.
Å skille seg ut
Jan Helge, Monica og Morten Sønstebø konstaterer at det er én ting som går foran alt annet, og det er at de vil føre en service i verdensklasse. De har kunder som kommer langveis fra for å handle hos dem, og da er det viktig at man byr på seg selv.
– Når kundene blir fornøyde, så snakker de om det på fest etterpå.
Jan Helge Sønstebø
Jan Helge Sønstebø minnes den gangen de lagde kort hvor det stod «Sønstebøtunet spanderer kaffe og kake» på, som de overrasket mulige kunder med.
– Da ga vi dem et slikt kort, derav kunne de gå ned på kaffebaren og ta seg en kake og en kopp, også satte de seg ned og snakket sammen. Skal vi kjøpe den dressen, eller hva?
– Og hvordan gikk det, da?
– I 99 % av tilfellene kom de tilbake og kjøpte det de hadde sett på. Det er jo et godt eksempel på hvordan du skal ivareta kunder og skille deg ut, være litt annerledes. Den kaffekoppen og kaken, koster lite i den store sammenhengen for oss.
Unik service
På Sønstebøtunet finnes det i tillegg en tradisjon for å sy, og de har drevet med målsøm i lang tid. Det gjelder både skjorter og dresser på herresiden, og det er ingen andre i området som gjør akkurat det.
– Jeg har hatt folk innom fra mange steder på østlandet som kommer og ønsker seg noe annet enn det alle andre har. De kan selv bestemme typer knapper, hva slags stoff og fôr det skal være, de kan brodere navnet sitt, for å nevne noe. De kan rett og slett lage seg en dress som ingen andre i verden har, meddeler Jan Helge Sønstebø.
Det hender det kommer folk innom som ikke er komfortable med standardmål som selges i butikk, så dette har de mottatt gode tilbakemeldinger på.
– Ja, en stor del av drivkraften er lysten til å skape noe.
Monica Sønstebø
– Den gjenkjøpsverdien; lysten til å komme tilbake, kommer av at folk får en positiv opplevelse første gang de er her. Når kundene blir fornøyde, så snakker de om det på fest etterpå. Og den positive praten blant kundene er viktig, og kan ikke kjøpes for penger, påpeker kjøpmannen.
Nye utfordringer
– Netthandelen er kommet for å bli, og gjør alt svært tilgjengelig; hvorfor skal man kjøpe den nye genseren sin på Sønstebøtunet?
– Fordi det er en familiebedrift, og når du kommer i butikken så har vi den der følelsen. Innredningen skal være hyggelig, det skal være i tre, det skal ikke være hardt. Vi er litt annerledes, men det vil vi jo være også. Vi heter jo «Sønstebøtunet – et litt annerledes senter», forteller Monica Sønstebø.
– Hva er det for noe som gjør at dere bare fortsetter å satse?
– Det som historien gjerne viser er at de som overtar stort sett river det som andre har bygget opp. Men det som ligger i bunn og grunn hos oss, er lidenskapen for det å utvikle ting, og å sammen få ting til å fungere, framhever Jan Helge Sønstebø.
– Ja, en stor del av drivkraften er lysten til å skape noe, føyer datteren til.
– I tillegg føler vi på et samfunnsoppdrag. Jeg vil påstå at vi har en bedrift som først og fremst har vært en veldig stor arbeidsplass og gjør stor nytte. Det handler heller ikke om egen vinning, men om at vi kan bidra med noe positivt i bygda, avslutter Jan Helge Sønstebø.