To med teft
Lasse Brinck Løvstad og Per Spook har stor suksess med strikkekolleksjonen Cap Nord. Hele kolleksjonen er utsolgt fra lager. Akkurat nå befinner genserne seg på norske kvinner, i norske garderobeskap og hos 15 selektive butikker.
At Per Spook har teft og talent er det ingen som betviler. Du finner ham på Nasjonalmuseet. Gjennom sitt eget motehus, og som moteskaper for Christian Dior, Yves Saint Laurent og Louis Féraud har han satt uslettelige spor etter seg. Men hvem er Lasse Brinck Løvstad? Han omtales som en ringrev i bransjen, men noen har kanskje glemt at han har bygget opp en rekke merker i Norge. Han eier Label Agenturer, og i 30 år har han hatt Ivan Grundahl. I 1995 tok han fatt på jobben med å bygge opp Filippa K. Han bygget også opp Depart, som nå relanseres. I 1999 startet han med å bygge opp Day Birger et Mikkelsen. Mange har dessuten blitt kjent med Lasse Brinck Løvstad fordi Lois er blitt så stort etter at han tok tak i det i 2016. I tillegg har han Milk Atelier, som nå har utviklet kolleksjonen Cap Nord, sammen med selveste Per Spook.
– Hvordan vil du beskrive Milk Atelier. Hva står dere for?
– M-I står for Mikaela, L står for Lasse og K står for Krister. Det ble Milk, sier Lasse Brinck Løvstad. – Vi var svensken, dansken og nordmannen som bestemte oss for at nå skulle vi bygge opp et merke som ingen senere kunne ta fra oss. Vi bestemte oss for å produsere produkter vi var stolte av, det skulle være god kvalitet, noe vi kunne stå inne for, og så skulle det helst være produsert i Europa. Designet skjer gjerne i et Atelier og derfor navnet Milk Atelier.
– Vi bestemte oss for å produsere produkter vi var stolte av, det skulle være god kvalitet,…
Lasse Brinck Løvstad
– Tjene penger på teften?
– Du kan kreere og lage så mye du bare vil, men produktet er ikke perfekt før
det er forsvunnet ut over disk. En ting er å være designer, men du må også ha teft for hva som ruller og går. Dessuten må du ha gode kalkyler, slik at du gir butikkene god fortjeneste, sier Lasse Brinck Løvstad, som nå er eneaksjonær av de opprinnelige gründerne.
– Hvordan oppstod samarbeidet med Per Spook? Kjente han deg fra bransjen?
– Jeg stod på Gardermoen sammen med kona mi og skulle boarde et fly til Paris. Da så jeg en mann jeg dro kjensel på, og min første tanke var: «Hvilken høyesterettsadvokat er det?» Litt senere sier kona mi: «Er ikke det Per Spook?» Da vi senere stod ved bagasjebåndet på Charles de Gaulle i Paris, tok jeg mot til meg, flyttet meg fem meter og sa: «Unnskyld, men er ikke du Per Spook?» Til svar fikk jeg: «Jo, og hvem er du?» Han likte jo ikke å bli forstyrret der på flyplassen.
– Men hva skjedde etter det?
– Jeg presenterte jeg meg og fortalte at jeg hadde vært i bransjen i mange år, og at jeg i alle år hadde beundret ham og sett opp til ham som det norske ikonet som hadde klart å feste Norge på motekartet.– Det var det?
– Nei, for da samtalen var slutt tenkte jeg at jeg burde gitt ham et visittkort. Det hadde jeg ikke, men kona mi hadde spart på et hun fikk da vi traff hverandre for første gang. «Det kortet, det må du gi meg nå, for det må jeg få gitt til Per Spook», sa jeg.
– Så hun ofret sitt første minne om deg?
– Ja, svarer Lasse Brinck Løvstad med en stor latter. – Jeg ga ham visittkortet og sa: «Hvis du en gang skulle tenke på og ha lyst, så kunne det vært kjempegøy å se om vi kunne gjort et samarbeid på strikk».
– Det kunne endt slik?
– Ja, jeg tenkte egentlig ikke mer over det, bortsett fra at det var hyggelig å ha møtt ham. Men så sitter jeg på jobben noen måneder etterpå idet det tikker inn en mail fra Per Spook hvor det sto: «Hei. Nå kommer jeg en tur til Norge, og jeg har lyst til å møte deg.»
– Da må dere ha funnet tonen?
– Ja da, vi fikk veldig god kjemi. Han syntes det var gøy å høre på meg, og jeg syntes det var moro å snakke mer med ham. Så det er klart vi har fått en kjemi. Vi har truffet hverandre mange ganger underveis, og jeg har jo til og med vært på besøk nede hos ham, og han har vært guide for oss i Paris.
– Har Per Spook tatt full kontroll over utviklingen, eller har dere samarbeidet?
– Det er selvfølgelig han som har gjort det meste, men jeg har kommet med noe input. Det ble bestemt tidlig at det var strikk vi skulle lage, og i felleskap fant vi frem til en ramme. Han har jo tegnet mange flere skisser enn de vi har
produsert. Så hadde jeg noen idéer som jeg tok med ham, som han var åpen for.
– Genserne heter for eksempel Nordkapp, Skibotn og Kautokeino. Er det det Per Spook som har satt navn på genserne?
– Nei, det har vi faktisk gjort i fellesskap. Per hadde jo navnsatt hele serien Nordkapp, eller Cap Nord, da. Men jeg hadde veldig lyst til å sette norske navn på genserne. Og da ble vi enige om å holde oss til nordnorske stedene som vi liker.
-Så dette er unike produkter.
Lasse Brinck Løvstad
– Hvor er serien produsert?
– Alt er produsert i Portugal, ved en fabrikk som jeg kjenner godt fra før. Men garnet er italiensk. I Milk Atelier hadde vi allerede laget strikkekolleksjoner med 90 prosent ull og 10 prosent kasjmir. Og det syntes Per var flott.
– Er det at det er en begrenset kolleksjon en viktig årsak til suksessen?
– Jo de som kjøper en sånn genser, vil ikke ønske å se den overalt. Dette er en strikkekolleksjon som Per Spook har laget, og han har ikke laget strikk på mange, mange år. Så dette er unike produkter.
– Helt til sist. Denne serien finnes nå i 15 selektive butikker. Hva har du å si til de som gjerne skulle solgt Milk Atelier Design by Per Spook i sin butikk?
– Da får de se om det kommer en kolleksjon nummer to, sier Lasse Brinck Løvstad med et lurt smil. Men det blir nok en ny, neste høst, som vises januar 2023, så da får vi se. Mange vil være med da, tror Løvstad, siden responsen nå i ettertid har vært så stor. Kanskje gutta får en genser også avslutter, Løvstad som selv ønsker seg en.