Positive voksesmerter

Selv når det suser og går, er Anita Strandheim overbevist om at man må tenke nytt.

Alle samlet fra Conzept (fra venstre): Mia Strandheim, Mona Fløttum, Anita Strandheim, Linda Kvam, Anne Lise Tinnen og Emma Rogstad.
Alle samlet fra Conzept (fra venstre): Mia Strandheim, Mona Fløttum, Anita Strandheim, Linda Kvam, Anne Lise Tinnen og Emma Rogstad.

Å jobbe motstrøms gir medstrøm

Anita Strandheim har, sammen med mannen Roger Strandheim, jobbet med klessalg i over 20 år. På det meste var Strandheim franchisetaker for hele åtte Solid- og Lene-V-butikker.

I 2010 åpnet de dørene på butikken Conzept i Trondheim, etter Strandheim-enes eget ønske om å komme ut av kjededrift. Siden har de ikke sett seg tilbake.
– Når du jobber litt motstrøms, får du gleden av å jobbe medstrøms med deg selv, sier Strandheim og snakker om å det å drive sin egen butikk med sitt eget konsept.

I dag driver de tre butikker i Trondheim: Conzept, Conzept Herrer og Sizters. Skal vi tro Strandheim selv, er viljen til å lære noe nytt, og det å ta noen risker, en del av cluet for å lykkes. Et eksempel på det er Conzept-butikken, som først lå i Søndre gate: – Der var det lite trafikk, så da flyttet vi Conzept til Thomas Angells gate. Siden har vi holdt til der. Og butikken har bare økt og økt.

Den vanlige damen og mannen i gata

På kleshengerne i butikkene finner man blant annet PartTwo, som er størst, Pulz, Freequent, YAS og bestselgermerkene, 2-biz, Kaffe og My Essential.
– Vi tar inn det som kundene etterspør, og vi er veldig tro mot merkene våre. Men samtidig masserer vi varepakken slik at den blir enda tettere på det kundene ønsker seg. Dermed får vi jobbe med produkter som det er artig å jobbe med, istedenfor å jobbe med varer som egentlig ikke går i det hele tatt, fastslår Strandheim.

– De faste kundene våre kommer og sier at de trenger klær, deretter stiller de seg i prøverommet. De vet at vi gjør resten av jobben.

Anita Strandheim

– Hvem er det som handler hos dere?

– Jeg liker den vanlige damen og mannen i gaten. Vi ønsker å lage noe for dem. Noe som det er litt finere å komme inn til, et sted hvor de blir veldig godt ivaretatt. Vi tiltrekker oss mange av de voksne, for vi har høy servicegrad. De faste kundene våre kommer inn i butikken og sier at de trenger klær, deretter stiller de seg i prøverommet. De vet at vi gjør resten av jobben.

Butikksjef Cathrine Jakobsen ved inngangen til Sizters.

Hvordan appellerer dere til de yngre kundegruppene?
– Man må hele tiden tenke nytt. Vi vil ikke slutte med de voksne, men vi er nødt til å passe på å få tilført nye kunder.

Hvordan gjør man det?
– Ta inn yngre merker, tørre å satse, tørre å profilere dem i vinduene – det har mye å si. I tillegg vil vi ha den yngre garde på jobb, og vi prøver hele tiden å mikse, slik at vi har voksne og unge på jobb samtidig. Slik lærer vi av hverandre; for vi har noe å lære dem, og de har noe å lære oss, forteller Strandheim.

Trengte ekstern input

I januar 2022 bestemte de seg for i å utvide butikken i Thomas Angells gate. Da gikk de fra 100 kvadrat til nærmere 370, og det over to plan.

Conzept Herre tok over de gamle lokalene til Dame, og Dame flyttet inn i et lokale på skrå over gata med 2 etasjer.

Conzept Herre var dessuten mye etterspurt fra både leverandører og kunder, etter å ha vært borte en stund på grunn av plassmangel.

– Nå i januar kjente jeg at jeg måtte ringe Kristine Andersen i Texcon. Jeg trengte ekstern input.

Anita Strandheim

Markedsstrategi med Texcon

Selv om nyåpningen var en suksess, var Strandheim sulten på videreutvikling:

Nå i januar kjente jeg at jeg måtte ringe Kristine Andersen i Texcon. Jeg trengte ekstern input. Jeg opplevde en form for positive voksesmerter, reflekterer Strandheim. Kristine Andersen ble hektet på – og sammen utarbeidet de en analyse av eget produkt, spesielt for butikken Conzept, som er den største.


Hvordan var prosessen?

– Kristine var kjempenyttig for vår del. Vi tegnet, knotet og skrev, styrte og stelte – på papir. Det var kjempeartig. Når man skriver for hånd, går det inn på en helt annen måte. Det setter seg mer i hodet.

– Og hva var det dere satt igjen med?

– Vi følte at vi fikk fastsatt DNA-et vårt. Vi ble litt mer trygge på hvem vi er, hva vi vil og i hvilket marked vi vil vi skal være – at vi skal være tro mot det.

– Nå har vi noe å bygge videre på. Det kjente vi på da vi flyttet butikken og utvidet arealene. Vi hadde stor tro på at vi skulle få det til, og vi økte med ti millioner, vi doblet omsetningen – på ett år! Det er helt rått.

Anita Strandheim bruker mye tid i butikkene. Her i Concept Herre.

Kunnskap på kjøpet

Ved siden av møtet med Kristine, hva annet har Texcon gitt dere?
– Vi har fått enda større bevissthet om merkene våre. Spesielt etter at de startet opp speed-dater med leverandørene. Jeg var på det siste Texcon-eventet, det var en opptur. Det var artig å få høre hva leverandørene mener, og hva de står for. Mange tjener på å få presentert seg der – det går begge veier, påpeker Strandheim.

Dessuten forteller hun at det er positivt å kunne fortelle kundene litt om merkene:

– Jo mer historie du kan fortelle om produktet, desto tryggere føler kunden seg. Det er morsommere for kunden å gå ut med en stor pose og med masse kunnskap. Og så er det morsomt for oss å kunne fortelle at: «Denne buksen står det noen og skraper på med pussepapir for å få den litt slitt …» Å kunne fortelle det der, er gull verdt.

Mye nerdearbeid

Anita Strandheim har hverdagen sin i butikk, som hun så fint sier det selv. En gang mellom 16 og 18 drar hun hjem, men det betyr ikke at arbeidsdagen er over:
Da begynner jeg med nerdearbeidet mitt, forteller hun.

Nerdearbeidet?
– Ja, en av suksessoppskriftene våre er å få til bra omrullering på varer og å selge så lite som mulig på salg. Metoden er å flytte rundt på varer. Det går en pose – eller en kasse – mellom butikkene daglig. Jeg er litt sånn «kontrollfreak», og har kontroll på det vi har på de ulike lagrene, av farger og størrelser, uten å måtte sjekke dataen. Men hvis du skal ha flere butikker, må du være nerd på det området.

– Jo mer historie du kan fortelle om produktet kunden kjøper, desto tryggere føler kunden seg.

Anita Strandheim

OK, da stiller jeg et nerdespørsmål: Hvordan gjør du det?

– Front Systems! Det er så supergenialt. Du har full kontroll på alt, du bare switcher mellom selskapene – du går inn på detaljnivå på størrelser og farger, og så kjøres det en intern vareoverføring. Slik finjusterer vi varepakken til det optimale hele tiden.

Hvordan gir man god kundeservice med kunder på tre ulike gulv?

– Jeg har heldigvis masse dyktige folk rundt meg – en veldig god kjerne ansatte som har vært med meg i årevis. Man har ikke sjans til å utføre det her alene.

Og innimellom må man ta en langhelg til Stockholm sammen, også:

– Alle som jobber fast, drar på tur, bare for et lite avbrekk og inspirasjon. Vi må ha litt påfyll av og til, uttrykker Strandheim.

Beliggenhet er alfa og omega

Etter så lang erfaring i Strandheim trekker videre frem noen essensielle faktorer som kan bidra til positive resultater:
– Beliggenhet er alfa og omega. Det har jeg jo lært på den tunge måten – ikke bare én gang, men tre! Jeg har vært feilplassert, og har måttet ta grep, enten ved å stenge dørene eller ved å flytte butikken.

Har du et spesifikt eksempel, bortsett fra i Søndre gate?
– Ja, første gang skjedde det med den ene herrebutikken vi hadde på Steinkjer, en Solid-butikk, som lå plassert i enden av senteret. Det er aldri lurt. Er du feil plassert på senteret, der kundene ikke har en naturlig gange forbi, da har du ikke gleden av kundestrømmen på et kjøpesenter, understreker Strandheim. Vi skal aldri mer ha butikker «innerst inne» eller ved en utgang. Servicegraden i butikken også viktig. Og ryktet vårt. Ryktet er vår beste markedsføring. Det jobber vi hardt for å bevare, og det føler jeg vi har lyktes godt med.

Rebranding i vente

Det har gått veldig bra for alle de tre butikkene i Trondheim. Men når vi spør om det om fem år vil være 20 Conzept-butikker i Norge, er svaret nei:

– Vi har i hvert fall ikke noen ambisjoner om det, selv om vi hører at noen ønsker vi skulle ha åpnet enda en butikk. De mener at vi gjør mye riktig, at vi lager noe som folk kan kjenne seg igjen i.


Til høsten skal det i første omgang settes i gang en omprofilering av Sizters. Møtet med Texcon om merkevarestrategien var nemlig også inspirerende.

– Det var det Kristine i Texcon som sa, at jeg må få frem stoltheten over hva vi har fått til. At vi må vise at vi vil noe. Og det har vi tenkt til å gjøre, avslutter Strandheim. – Nå skal vi gjøre en rebranding av Sizters og bygge merkevaren vår enda sterkere.