Selvtillit går aldri av mote

I 1955 oppdaget de en grav i Sunghir i Russland. I den fant de en mann som hadde hatt klær pyntet med elfenbensperler. Mannen, som var i 40-årene, levde for trettifiretusen(!) år siden. Dette var i midten av den siste istiden, og det var i den at mennesker begynte å gå med klær. Det gjorde de for å beskytte seg mot kulden, men også for å vise frem sin status

Jeg har sagt mange ganger at vi ikke selger klær, men selvtillit, og behovet for status og selvtillit vil aldri gå av moten. Det vil alltid være etterspørsel etter kvalitetsklær som leverer en verdi som er større eller lik prisen. Utfordringen er at verdien av et klesplagg er subjektiv. Det er det som foregår inne i hodet på kunden, som avgjør om det blir en handel eller ikke.

Akkurat nå er hodene på norske forbrukere i forandring. Ifølge SIFO opplever en av tre en forverring av sin økonomiske situasjon. Rent faktisk har mange fått redusert kjøpekraft som følge av økte renter, strøm- og matpriser. Vi vet allerede at dette har ført til at nordmenn har sluttet å bygge hus, kjøpe biler og pusse opp, men ifølge de siste tallene fra Virke virker det som om folk fortsatt kjøper klær.

Det som imidlertid er helt sikkert er at norske forbrukere er blitt mer prisbevisste. Og her kommer dagens første viktige melding: Når kundene er mer prisbevisste, må vi som kjøpmenn jobbe enda hardere for å tydeliggjøre verdien av de klærne vi selger.

Vi er faghandlere, og faghandel banker pris, men det er vår oppgave å sikre at det skjer. Vi kan formelen: Levere ekstraordinært gode kundeopplevelser, kunne mye om klærne vi selger, bruke kompetansen vår til å finne frem til klær som passer og skaper godfølelse i hodet på den enkelte kunde. I tillegg må vi nå markedsføre oss mer intenst. Sjansene er nemlig store for at noen av de kundene som kom innom i fjor, velger bort Texcon-butikken og drar rett i billigbutikken.

Jeg tror ikke totalmarkedet kommer til å falle så mye i løpet av den høsten vi går inn i nå, men kundene er på gli.  Kundene er opptatt av å få mer ut av de pengene de har. Og vi må gjøre det vi kan for sikre at kunder som er på gli, ikke glir unna.

En annen viktig endring som vi opplever for alvor i år at leverandørene krever at ordrene settes tidligere. Det flytter risiko over på butikkleddet, og mange svarer på dette med å «safe». Dette kan i sin tur føre til mindre inspirerende butikker, og til at prisbevisste kunder velger det rimeligste merket når valget står mellom tre piqueter som ser mer eller mindre like ut.

Til sist noen ord om noe som er gått av moten. Etter at prisen på plastposer i sommer økte til 4,25 kroner, har også jeg begynt med bærenett.  Min oppfordring til alle medlemmer er derfor denne: Meld deg inn i Handelens Miljøfond nå! Det vil kundene sette pris på, enten du tar betalt for posen, eller du velger å spandere den på kunder som er innom og bruker noen tusen kroner på selvtillit.  

ARTIKLER