Opp med engasjementet!
– Vinnerkultur er en kultur hvor man lykkes sammen, sier Veronica Larsen i The Assessment Company.
The Assessment Company jobber med strategi- og organisasjonsutvikling, kompetanseutvikling og rekruttering. Selskapet så dagens lys på Hamar i 2014, og 9 år senere har selskapet kontor flere steder i Norge og Sverige. Veronica Larsen er partner og har vært med helt siden begynnelsen.
– Hva skal til for å bygge en vinnerkultur?
– Det viktigste er å bli enige om hvilke mål man skal jobbe mot. Deretter handler det om å finne ut hva som skal til for at man skal nå målene. I The Assessment Company jobber vi sammen med våre kunder for å kartlegge de stegene som må til, ofte over en treårsperiode.
– Hvordan hjelper dere kundene med å prestere bedre?
– I første omgang handler det om å avdekke gap. Noen gap tettes ved å gi ansatte nye oppgaver og roller. Andre tettes ved at man trener på å endre og utvikle atferd og kompetanse. I enkelte tilfeller oppdager organisasjonen også at man må rekruttere nye medarbeidere og kompetanse. Vi benytter vår PEOPLE LAB™, som er inspirert av toppidretten, i dette arbeidet. Her får medarbeidere muligheten til å engasjere seg i utviklingsarbeidet. Vi bruker digitale verktøy og videoanalyse for å forbedre treningen og tilpasse individuelle behov.
-For suksess, må man være konkret og virkelig trene på den atferden man ønsker å oppnå.
Veronica Larsen
– I en butikk måler man jo suksess først og fremst i omsetning og slag på kassa …
– Det å vinne betyr ikke nødvendigvis bare å se på kroner og øre, selv om det å jobbe med kultur er lønnsomt. Man bygger også lojalitet og tilhørighet, og skaper tilfredse og engasjerte medarbeidere gjennom å ha fokus på kultur.
Kulturendring
– Hva er de vanligste utfordringene som små butikker møter når de prøver å få til en kulturendring?
– Man jobber ikke grundig nok med å identifisere utfordringene og mulighetene. Det er viktig å definere målene, beskrive den kulturen man ønsker å bygge, og videre at selskapet jobber dedikert og målrettet med selve implementeringen. Den virkelige jobben kommer når man skal iverksette endring. For å få suksess, må man være konkret og virkelig trene på den atferden man ønsker å oppnå.
– Det handler med andre ord om å ha stayerevne?
– Vi mener at kultur er ferskvare, det er ikke noe man kan definere nå i 2023, og så sjekker vi inn igjen i 2026. Både kompetanse og kultur er ferskvare – vi må holde det ved like.
-En av mine kjernesaker er at medarbeidere skal få tatt i bruk sine erfaringer, tanker og ferdigheter.
Veronica Larsen
Medarbeiderengasjement er nøkkelen
Larsen forteller at medarbeidertilfredshet alene ikke er nok, vi må også fokusere på medarbeiderengasjement.
– Hvordan får man engasjerte medarbeidere?
– Det handler bl.a. om å involvere og se den enkeltes styrker og ferdigheter. Hvis man ønsker medarbeidere som tar ekstra ansvar, som ser nye muligheter og nye måter å gjøre ting på, er det viktig at man gir dem frihet til å utføre oppgaven. En av mine kjernesaker er at medarbeidere skal få tatt i bruk sine erfaringer, tanker og ferdigheter, og da må ledere være nysgjerrige på hva medarbeideren kan bidra med og sette pris på at de kommer med forslag.
– Har du et tips til butikkeiere som føler at ting står litt stille?
– Ta et steg tilbake! Reflekter rundt rikets tilstand i din butikk, i ditt marked og hos dine medarbeidere. Er du der du og butikken ønsker å være? Jeg tror på det å kartlegge og identifisere de gapene man står overfor. Det gjelder både for butikken, men også for lederen selv. Og så er sparring viktig. Du kan bruke oss i The Assessement Company, en kollega eller andre i Texcon. Suksessen starter med at man ser nødvendigheten av å gjøre noe, men like viktig er det at man har lyst til å gjøre noe. For det å bygge en vinnerkultur krever innsats – og det er helt klart verdt investeringen, avslutter Veronica Larsen.