Skap kjøpelyst!

Hvor mange penger nordmenn bruker på klær, handler ikke bare om disponibel inntekt. Vel så viktig er det om kundene som er innom din butikk, helst vil spare eller bruke pengene de har til rådighet.

Den engelske økonomen Johan Maynard Keynes regnes som grunnleggeren av moderne makroøkonomi. Han lanserte en rekke teorier som forklarer hva som bestemmer folks konsum og sparevalg. Keynes mente for eksempel at noen er mer opptatt av å ha en buffer mot uforutsette hendelser og derfor velger å redusere forbruket i usikre tider. Da Kåre Willoch i sin tid liberaliserte kredittmarkedene i Norge, fikk man en kraftig økning i forbruket i forhold til folks disponible inntekt. Der hvor man før mente at sparingen var en konstant andel av inntekten, måtte man lage nye modeller. Ingen av disse modellene er perfekte, og sannheten er at ingen nå vet helt sikkert om folk velger å spare eller bruke pengene sine.

Nullvekst

Texcon er medlem av Virke og har stor nytte av deres markedstall og prognoser. De spår at «veksten vil flate ut fremover, og anslår at bransjen klær og skotøy vil vokse med 4 prosent i 2023 og 0 prosent i 2024». Men selv om Virke får rett i sin spådom, trenger ikke dette gjelde for din butikk.

Det som er helt sikkert, er at mange har fått redusert sin disponible inntekt, men det gjelder ikke alle. På Texcon Fagdag viste Ole Petter Nyhaug fra Opinion frem tall som fortalte at 35 % sier de har mindre å rutte med, 58 % har like mye og 7 % har mer. Men til tross for at 65 % opplever at den disponible inntekten er lik eller større enn før, har kjøpslysten gått ned. Folk vil heller spare.

Unik mulighet

Likevel, sa Nyhaug, har vi nå et «mulighetsvindu for påvirkning vi kanskje aldri vil oppleve igjen i vår levetid».

Hvorfor? Fordi svært mange nå reorienterer seg og legger seg til nye handlevaner. Det betyr at de går innom flere butikker, og det betyr også at du har flere kunder innom som aldri har vært i din butikk tidligere.

I en slik situasjon blir oppgaven for alle som jobber i butikken å skape kjøpelyst, sørge for at alle kunder blir sett, og å gjøre det man kan for å skape gode kundeopplevelser.

Gjør det lett å velge

Ole Petter Nyhaug sa litt spissformulert at folk ikke har dårlig tid, de har bare for mange valg. Som faghandlere kan vi gjøre det enklere å velge. Vi kan kunsten å finne frem til klær kundene ser bra ut i, som passer og de vil trives i – klær som de får lyst til å kjøpe.

De viktige kikkekundene

Nå bruker kunder lenger tid enn før på å bestemme seg. Derfor har du flere kunder innom som ikke kommer for å handle, men som bare skal kikke. Disse kundene kan bli dine neste, viktige lojale kunder. Når kundene sier de vil «tenke på det», må vi derfor fortsette å skape kjøpelyst, for kanskje er det nettopp den innsatsen som vil føre til at de kommer tilbake senere på dagen eller i morgen.

Hold trøkket oppe

Like viktig er det å holde trøkket oppe på Facebook, Instagram, Snapchat og TikTok. Enda en viktig innsikt fra fagdagen er at kunder ønsker opplevelser, ønsker å omgås mennesker og liker å støtte opp om lokale leverandører. Fortsett å være synlig, minn folk på at dere er der og vis frem menneskene i butikken. Vi skal spare penger, men vi må spare på riktige steder. Stol på kundeopplevelsen din. Stol på at det som fungerte i fjor, også fungerer i fremtiden, ikke vær usikker på hva kundene dine vil ha. Husk at godt kjøpmannskap aldri går av moten.