Beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet
Olivias Verden så dagens lys for første gang i 2012. I dag driver daglig leder Jenny Ørjavik fem fremgangsrike butikker. Hun mener at beliggenhet er alfa og omega.
Jenny Ørjaviks norgeseventyr begynte i 1992 da hun flyttet fra Danmark for
å fullføre en trainee-utdannelse i danske Bestseller. Etter å ha jobbet seg opp til å bli både butikksjef og distriktansvarlig, ble Jenny daglig leder i T. Fredriksen AS som drev 20 Vero Moda– og Only-butikker på Østlandet. I 2012 ble imidlertid T. Fredriksen AS solgt til Bestseller og Jenny måtte ta et nytt karrierevalg.
Da Jenny, raskt etter at salget var gjennomført, fikk en telefonsamtale fra eiendomssjefen for Thon Eiendom om et lokale som var ledig på Sandvika Storsenter, bestemte hun seg for at nå var det på tide å starte for seg selv.
– Jeg hadde ikke konseptet 100 % klart før jeg fikk tilbudet om lokalet på Sandvika Storsenter. Så snart jeg visste at jeg hadde et godt lokale, følte jeg at dette var riktig avgjørelse. Selv om det var en del redsel, usikkerhet og spenning blandet inn i troen på at dette ville bli skikkelig bra.
Nærhet til både varer og kunder
I dag er Olivias Verden en butikk for kvinner fra tenårene til godt voksne, og her ser vi ofte både mor og datter som handler sammen. Med en god prismiks har alle mulighet for å finne noe hos oss, og det som er mest viktig er at alle varer kan forsvare sin pris. Det gjelder både rimelige og dyre varer. Det er en like stor kunst å kjøpe inn rimelige varer da målet er at kunden skal bli overrasket over varens pris. Hun har dessuten rukket å etablere butikker på fem ulike kjøpesentere rundt om i Oslo og Viken. For Ørjaviks del betyr dette at hun ikke kan være like tett på butikkene som før, med tanke på å være på gulvet og selge varer. Hun har en tett dialog med butikksjefene hver dag, og det veksles på hvilken av butikkene som trenger ekstra oppfølging.
– Nøkkelen er å ha riktige varer til rett tid
Jenny Ørjavik
– Jeg bruker fortsatt mye tid på å håndplukke varer og merkevarer fra leverandører. Butikksjefene tar seg av den daglige driften, og jeg sørger for at vi har nok vareflyt. Nøkkelen er å ha riktige varer til rett tid.
– Rekker du å være på gulvet også?
– Jeg pleier å si til meg selv at jeg skal prøve å være i butikk på fredager, men det er ikke alltid jeg rekker det. Men mye inspirasjon og ideer dukker opp når jeg kan være tettere på. Ellers jeg alltid på farten og stikker innom butikkene hver dag.
Eksklusivt på sentre
I dag ligger Olivias Verden bare på sentere.
– Med stor suksess på Sandvika dukket det opp flere muligheter i gode lokaler på de beste sentrene. Det har gjort at jeg har satset på butikkdrift på senter. Jeg har foreløpig ikke noe mål om etablering av nettbutikk, siden jeg frykter det kan påvirke mitt fokus på butikkdriften. Man skal selvfølgelig aldri si aldri, men i så fall blir det en helt separat satsing, og hvis jeg tar den beslutningen skal det gjøres 100 %.
– Sørge for at vi hele tiden skaper den beste festen
Jenny Ørjavik
– Har du noen eksempler på fordeler for de som vurderer å etablere seg på et kjøpesenter?
– Først vil jeg si at jeg liker å drive butikk på sentre. Jeg liker fellesskapet og alle sentrene driftes av veldig dyktige og inspirerende folk som også er med på å gjøre oss leietakere bedre og motiverte. Selvfølgelig kan man diskutere dette med åpningstider og lønnsomhet, men mine butikker ligger på veldig gode sentre hvor omsetningen forsvarer åpningstidene.
Suksess i butikk
Ørjavik sier at hun mener det er én faktor som har ført til at kundene kommer tilbake, gang på gang.
– Hele konseptet er basert på at butikkene får nye varer levert nesten hver eneste dag. Dette kjenner kundene godt til, og derfor har vi mange kunder som stikker innom hver dag.
– Stemningen i butikken er også utrolig viktig. Vi ønsker at alle som besøker oss skal få en god følelse. Det kan godt bugne med varer så lenge det er fint og ryddig, og varene er eksponert bra.
– Gode og riktige varer på rett tid, og flinke ansatte, er absolutt en nøkkel til suksessen.
– Sørge for at vi hele tiden skaper den beste festen!
Videre forteller hun at det er viktig å skulle ivareta sitt konsept på veien når man skal bygge opp en lojal kundebase.
– Det er veldig viktig å tenke: «Okei, er det oss? Er det ikke oss?» Man må virkelig tenke seg godt om og sørge for at man holder seg på riktig spor. Hos oss må det være feminint, det må være lekkert, og det må være lett å bruke. Samtidig må vi ha noen spissprodukter som er sesongens must have-produkter.
Kunsten av å drive alene
– Hva er det som driver deg til å fortsette?
– Det er jo fryktelig gøy å holde på. Jeg er jo et konkurransemenneske også, og det holder meg gående. Ingenting er så morsomt som retail! (Vel og merke når det går bra). Jeg har jo skapt min egen arbeidsplass som også er min store interesse, så selv om det blir mye jobbing, gir det også en fleksibilitet som gjør det motiverende å holde på. Ikke minst er det inspirerende å se så mange unge mennesker som utvikles og får en fin jobberfaring med seg videre i livet.
– Ingenting er så morsomt som retail!
Jenny Ørjavik
– Vil du si at Texcon fungerer som en partner for deg? – Absolutt! Jeg ble medlem med en gang da jeg startet Olivias Verden. I dag er jeg faktisk så heldig at jeg sitter i styret i Texcon. På veien har jeg blitt kjent med veldig mange flotte og driftige og dyktige folk. Siden jeg driver alene, har det også skapt et veldig godt nettverk. Jeg kan enkelt ta telefonen og stille både ikke så viktige spørsmål – men også viktige spørsmål.