9 trender som blir viktig for sosiale medier i 2024
Å lykkes med sosiale medier handler i stor grad om å skape engasjerende innhold. Vel så viktig er det å ha en god strategi- og innholdsplan, utnytte plattformenes mange funksjoner og bygge et troverdig bånd til følgerne dine. Ikke minst gjelder det å kaste seg på trender som vil dominere fremover – og dette er de store trendene som gjelder for 2024!
Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at hele 88 prosent av nordmenn mellom 16 og 79 år er aktive brukere av sosiale medier. Det er en økning på 8 prosent de siste fem årene.
Kvinner over 55 år står for den største delen av økningen, og mens de yngste holdt seg på et stabilt, høyt nivå fra 2017 til 2022, var økningen i aldersgruppen 65-74 år på hele 25 prosent. I dag følger over 90 prosent av befolkningen en merkevare i sosiale medier, samtidig som tallene viser at hele 76 prosent har kjøpt et produkt via sosiale medier.
Med den sterke posisjonen sosiale medier har i dagens samfunn, må merkevarer tenke enda mer på sin tilstedeværelse i sosiale kanaler, og hvordan de skal nå frem til eksisterende og nye potensielle følgere og kunder.
Her får du gode tips på veien, og innsikt i kommende trender.
Gjenbruk og vurdering av innhold
Still deg gjerne følgende spørsmål rundt innholdet du deler i sosiale medier:
- Hvor underholdende er innholdet du byr på?
- Hvor mye kunnskap formidler du gjennom din kanal?
- Hvor mye inspirasjon gir du til følgerne dine?
- Hvor relaterbart er ditt innhold?
Her kan du lære mye av både tidligere poster, men også kommende poster! Hvilke poster har gått bra i dine kanaler? Kan du klare å gjenskape disse? Å gjenbruke gode poster sparer deg for tid, og du vet allerede at innholdet vil engasjere mange.
En god innholdsstrategi vil samtidig skape en god flyt i alt du deler, og det vil gjøre det lettere for deg å produsere innhold. Derfor er det viktig med en god plan rundt innholdet ditt, og HVA slags innhold du deler.
I dag følger over 90 prosent av befolkningen en merkevare i sosiale medier, samtidig som tallene viser at hele 76 prosent har kjøpt et produkt via sosiale medier.
Fordeling av innhold
Selv om målet ditt er å konvertere til salg, er det viktig å gi følgerne dine innhold som ikke bare er salgsutløsende, men som også inspirer og engasjerer. Slik vil du få trofaste følgere som har større grunn til å følge deg. Konverteringene vil også komme mer naturlig, da båndet mellom din merkevare og dine følgere/kunder vil være mer troverdig.
Se derfor på innholdet ditt og se til at prosentandelen ser omtrent slik ut:
- 50 prosent fengende innhold – vekk oppmerksomhet gjennom tekst, en kort video eller et bilde med WOW-effekt!
- 30 prosent engasjerende innhold – lær følgerne dine noe og identifiser deg med målgruppen; Hva har målgruppen nytte av? Hva er målgruppen opptatt av?
- 20 prosent konverterende innhold – hva er i butikk nå? Hva trenger kundene dine nå? Hvilke varer er eventuelt på salg?
Husk – denne fordelingen er kanskje ikke fasiten for alle, men det kan være smart å tenke gjennom innholdet du skaper og innenfor hvilken kategori innholdet havner i.
Kvalitet framfor kvantitet
Å poste kontinuerlig har lenge vært fokuset til mange bedrifter og merkevarer. Dette på grunn av algoritmene til sosiale medier, men også grunnet søkemotoroptimalisering.
Derimot har ikke alle merkevarer like mye tid til å følge opp sine sosiale kanaler, noe som igjen har gått utover innholdsproduksjonen og bedriftens tilstedeværelse. Å ha fokuset på godt innhold av høy kvalitet er derfor viktigere enn å produsere innhold kontinuerlig. Bruk heller kreftene på færre, men gode poster, enn å tenke kvantitet.
Gjenbruk av tidligere poster kan spare deg for mye arbeid.
Video trumfer bilder
Hvis du ikke har inkludert video i din markedsføringsstrategi, er det bare å kaste seg på videobølgen så fort du kan. Hele 90 prosent av dagens forbrukere mener at video i sosiale medier hjelper dem til å ta avgjørelser i et kjøpsøyeblikk. Det gjelder spesielt Reels på Instagram og video på Tiktok, og er blitt et viktig element i innholdsstrategien til mange firmaer.
Videoene dine trenger ikke være lange – tenk heller kort og godt, og sørg for en bra «hook» i starten av videoen og sørg for å gjøre videoen «deleverdig». Andre nyttige videoer kan være «how to»-videoer, videoer som byr på råd, tips, triks, introduksjonsvideoer om produkter/tjenester, «behind the scenes»- videoer og intervjuer.
Målet med videoen er å vekke følelser hos seerne, og kanskje til og med få seeren til å ta en beslutning der og da. En god historie vil alltid bli bedre om den fortelles på video, og lager du videoer som følgerne dine kan kjenne seg igjen i, vil de dessuten få større troverdighet til din merkevare. En god video som ikke fremstår som reklame vil dessuten selge mer, og dine følgere vil engasjere seg mer i innholdet ditt. Husk – tekst på video er viktig, da ikke alle har på lyd når de ser på en video.
Krysspubliseringer – slik når du flere på Instagram
Krysspublisering vil si at du som brand samarbeider om en post med en annen Instagram-profil. Det være seg et annet brand eller en annen person med stor påvirkningskraft innenfor ditt felt. Når dere samarbeider om posten vil samme post havne på begges profil, ergo når du ut til flere. Du kan samarbeide med opp til to andre profiler, men husk å tenke godt gjennom hvem du velger å samarbeide med. Personen/brandet skal ha en profil som passet merkevaren og posten skal være tilpasset begges profil.
Gi følgerne innhold som ikke bare er salgsutløsende. Det er viktig for å skape en tettere relasjon mellom deg og følgerne, som da kan bli til potensielle kunder.
Kringkastingskanal – ny funksjon
Snakk direkte til dine følgere gjennom en kringkastingskanal. Kanalen fungerer som en egen kommunikasjonskanal mellom deg og dine følgere hvor du kan dele tips, råd, behind the scenes-innhold gjennom tekst, bilder, video eller talemeldinger.
Gi dem en grunn til å følge din kanal ved å kalle den noe spesielt. For eksempel «Ukentlige tips, råd og hacks fra XXX du ikke må gå glipp av!». Promoter kanalen via stories på Instagram, nettside eller i bio. Det er kun følgere som kan være med i din kanal, og du kan dermed øke din følgerskare ved å selge inn den på plattformer som Facebook, TikTok, YouTube, LinkedIn og nyhetsbrev.
Husk en appellerende tekst også her, for eksempel: «Følg meg og bli med i min kanal der du får EKSKLUSIVE tips til..»
Analyse og innsiktsarbeid
For å vite at innholdet du lager treffer godt, sørg for å sette av tid til analyse og innsiktsarbeid. Hvilke poster på Facebook/Instagram har gått bra? Se på engasjementet på postene. Er det enkelte som skiller seg ut?
Bruk tid på å analysere innholdet ditt og gjenskap godt innhold og ha et fremtidig fokus på å lage tilsvarende innhold. Bruk også tid på innsikt. Hvem er dine følgere, hvor gamle er dem, når er de aktive i sosiale medier? Slik finner du også ut når du skal poste og i hvilken kanal. Når du lærer dem å kjenne, blir du også bedre på å lage tilpasset og godt innhold.
Lær av de beste
Ikke kopier, men la deg inspirere! Om du følger en merkevare i sosiale medier som du har stor tillit til og som du synes gjør en god jobb, prøv å finne ut hvordan du kan la deg inspirere av kontoen fremfor å kopiere den.
Se på poster, stories og høydepunkt. Hvordan engasjerer de seg med følgerne, hvilke poster skaper mest engasjement? Husk å lagre gode poster/reels slik at du kan hente de fram som inspirasjon når du selv skal produsere innhold til din kanal.
Følg 3-5 kontoer som du lar deg inspirere av slik at du hele tiden blir oppmerksom på nye trender du kan kaste deg på, samt gode poster du ønsker å gjenskape.
Følg 3-5 kontoer som du lar deg inspirere av slik at du hele tiden blir oppmerksom på nye trender du kan kaste deg på!
Instagram-annonsering og konkurranser
Å sett opp annonser vil hjelpe deg med å nå et større publikum og øke synligheten din i sosiale medier. Basert på demografi, interesser og atferd kan du målrette dine annonser slik at du treffer riktig i henhold til ønskede mål.
Her kan du også sette premisser for om du ønsker større rekkevidde, mer engasjement eller å øke din følgerskare. Du kan også øke følgerskare ved å ha konkurranser hos en Instagram-profil som har større følgerskare enn deg. Da kan for eksempel kriteriet for å delta i konkurransen være at deltakerne følger din bedrift, og dermed kan du øke følgerskaren din.
Men husk – når du har fått flere følgere, gjenstår det å følge alle tipsene i denne saken slik at de etter hvert kan bli til potensielle kunder!
Lykke til!