-Å gud så mye fint
– Det skjer nesten daglig at kunder som kommer inn i butikken blir overrasket over hva de får kjøpt i butikken, sier Mariann Christensen Nilsen. Da pandemien startet hadde hun én butikk i gågata i Sarpsborg. Nå har hun to.
Det lille ekstra
– Jeg tror folk har fått et skjevt inntrykk av sånne butikker som jeg driver. Folk tenker at enten så er det Hennes & Mauritz, eller så er det kjempedyrt. Vi har lagt oss på det litt folkelige, men vi vil selge minst mulig syntetisk. Vi skal ikke være KappAhl, Lindex eller Hennes & Mauritz, selv om de også har veldig mye bra. Du får det lille ekstra her hos oss, som du ikke får noen andre steder i Sarpsborg. Da må du til Fredrikstad eller Moss. Vi har det unike, pluss at vi er veldig gode på service.
Koronapandemi uten nettbutikk
Mariann Christensen Nilsen er fra Kabelvåg i Lofoten. I elleve år har hun drevet Modena i St. Marie gate i Sarpsborg. Da koronapandemien rammet Norge i fjor, hadde hun ikke egen nettbutikk. Det hadde heller ikke konkurrenten, Muzt & Mister, som lå litt lenger ned i gata.
– Det ble litt: «Herregud, hva skal vi finne på nå, for at vi ikke skal gå konkurs?» Det var ikke så drastisk, men vi fikk litt hetta. Det å stenge butikken … det er jo den vi lever av. Vi laget en felles nettbutikk, og det var det som reddet oss alle de ukene vi hadde stengt. Vi fikk den skikkelig opp å gå.
Prøvde gensere på gaten
– Under korona har vi hatt live-sendinger. Vi har laget TV, rett og slett. Det er gøy, men det er mye jobb som ligger bak. Det er ikke bare å slenge på seg en kjole. Vi får veldig mye skryt, og det synes jeg er hyggelig. Folk sier: «Å, dere er inspirerende, dere er kule.» Vi har også kjørt masse kampanjer for å få folk til
å gå inn i nettbutikken. Klikk & Hent har også virket veldig bra. Folk stod ute på gaten her og prøvde gensere.
– Bare ikke kom innenfor døren, for da kommer politiet.
Mariann Christensen Nilsen
Det var vel egentlig ikke lov?
– Det var egentlig ikke lov, men vet du hva? Det der koronagreiene, det gikk oss veldig på nervene en stund, og vi sa: «Kom igjen, men bare ikke kom innenfor døren, for da kommer politiet».
Endrede handlevaner
Mariann Christensen Nilsen forteller at handlevanene endret seg under koronapandemien. Selv om de brukte mye energi på å legge ut hele antrekk på Facebook og Instagram, handlet kundene stort sett enkeltplagg.
Kjøpte nabobutikken
I september i fjor kjøpte Mariann Christensen Nilsen den andre butikken, som hun nå har døpt om til Muzt x Modena. Midt mellom de to butikkene ligger Motz Bakeri.
– Folk blir litt forvirret at det, men det er bare kult for det er det som er intensjonen min. Hvis de ikke går til Muzt x Modena, går de til Modena.
Kremmerskap
– Texcon ba oss snakke med deg om økonomi …
– Hm, økonom er jeg i hvert fall ikke. Jeg tok ikke matte på skolen. Da er jeg nok mer en kremmer. Men jeg har fått veldig god hjelp av Kristine Andersen i Texcon. Særlig til å sette opp budsjetter. Jeg ringte og sa, «Kristine, vet du hva, nå flyter det bare her, nå må du hjelpe meg.» Det handler om å få bedre oversikt over økonomien og å finne ut hva det er som egentlig skal til for å få det til å gå rundt. Du blir ikke rik av å drive butikk, men du må ha penger til regningene dine, og du må ha lønn selv. Jeg meldte meg inn i Texcon for å få fordeler hos leverandører, men også for å få hjelp med driften. Men, så er jeg heller ikke redd for å spørre.
– Så kremmerskap er nøkkelen til suksess?
– Ja, og så må du selvfølgelig ha masse energi og entusiasme, og du må være en god lagspiller, en god sjef som både gir og tar. De som jobber for deg må få ansvar og lære seg å skape opplevelser for kundene.
– Prøv å være litt menneskekjenner. Les kundene som kommer inn i butikken.
Mariann Christensen Nielsen
Ut av komfortsonen
Opplevelser for kundene?
– Ja, du må tørre å utfordre kundene. Det hender at kunder som står ved kassen og skal betale sier: «Å, nå har du lurt meg.» Da pleier jeg å svare: «Nei, jeg har ikke lurt deg, jeg har bare fått deg litt ut av komfortsonen din.» Det er noe av det fineste i denne jobben. Når kunder får den lille piffen, og de går ut tenker «Hva er det jeg har kjøpt nå?» Senere kommer de tilbake og forteller at de er fornøyd med kjolen. Da svarer jeg: «Det var det jeg sa, du må våge litt.»
Les kundene når de kommer inn
– Kundene må utfordres?
– Ja! Og det sier jeg til mine ansatte også: «Herregud, jeg kan ikke si det», sier de. Du vet, jeg er nordlending, jeg kan si akkurat hva jeg vil, egentlig. Men jeg svarer alltid at de kan si det, men de må finne sin måte å si det på. Mange synes sikkert jeg er helt crazy og gæren, men sånn er det. Du er utsatt i den bransjen her, og alle vil ikke like deg. Alle vil ikke like deg uansett. Sånn er det bare. Vi har ikke kjemi med alle mennesker, men prøv å være litt menneskekjenner. Les kundene som kommer inn i butikken, det er kjempeviktig, avslutter Mariann Christensen Nilsen.