Arendals nye turistattrasjon
På Kanalplassen ved Pollen har Søren Farup-Hansen og hans kone Andreisa Naves Farup-Hansen åpnet en hypermoderne megastore. OAK har systue, skjortevaskeri og kundetoalett.
Ved vinduet ut mot gaten er det rigget opp fire symaskiner. Hvert av prøverommene har ventilasjon, og innfelt i en vegg står det et LG-dampskap. I tillegg til at alle kundene kan få kaffe, serveres det også Pellegrino. På bakrommet har OAK et eget skjortevaskeri med dampvaskemaskiner og tørketromler.
Dansk-brasiliansk samarbeid
Farup-Hansen er dansk, men har bodd i Norge siden 1986. Han har vært agent for Bestseller og var i en årrekke med på oppbyggingen av Vero Moda. Oak ble etablert i 2011. Andreisa Naves Farup-Hansen er brasiliansk og utdannet innen mote i Rio de Janeiro. Nå jobber hun som innkjøper og er merchandise-ansvarlig. Hun har vært i Norge mange ganger for å besøke en norsk venninne. De to traff hverandre da hun var innom Oak for å kjøpe 17.mai-antrekk.
Og så tenkte vi selvfølgelig også på om kundene ville forstå konseptet, like det og føle det samme som oss
– Hvordan fikk dere ideen til dette?
– Vi hadde fått bruke lokalene til den gamle Kiwi-butikken til å lagre deler av vårt inventar. På innkjøpet i Oslo i februar i fjor besøkte vi et showroom i et gammelt og kult butikklokale. Det hadde betonggulv og industriell look. Jeg ble fascinert av lokalet, og sa til min kone: «Hvorfor i all verden har vi ikke sett det? Kiwi-lokalet kan formes om og bli akkurat det vi ønsker oss.» Den 1. april signerte vi kontrakten og planla åpning i juni, med en noe stram tidslinje.
– Kilte det ikke litt i magen? Satse så stort midt under pandemien? – Alle som har kjørt berg-og-dal-bane vet at det går opp og ned, sier Farup-Hansen. – Da jeg signerte kontrakten hadde jeg gjennomarbeidet budsjetter, plan og tidslinje og var forberedt på at dette skulle bli bra, go vognen var på topp, men så gikk det vel ikke mange timene før jeg våknet om natten, vognen var på vei ned, og jeg tenkte: «Hva har du gjort nå?» Lokalet var slitent og tiden knapp, og tankene på hvor stor markedsandel man kan erobre kom tilbake. Og så tenkte vi selvfølgelig også på om kundene ville forstå konseptet, like det og føle det samme som oss.
– Det høres jo ut som en stor satsing i Arendal.
Planen var å etablere den beste og mest framtidsrettede butikken, og dermed kunne få fram et helhetlig konsept og ta større markedsandeler. Vi åpnet 17. juni, og alle sommerturistene fikk oppleve en 450 kvadratmeter megastore, som var trimmet med systue, varepakke og med et toppgiret personale. Det ble en fantastisk sommer.
… og nå ser vi nye kunder fra distriktet hver dag.
– Men hvordan gikk det da turistene dro?
– Jeg var ikke i tvil at sommeren ville bli bra, med større fasade, butikk med beliggenheten på kanalplassen, og alle som skulle feriere i Norge. Vi opplevde jevn økning i alle måneden etter sommeren, og nå ser vi nye kunder fra distriktet hver dag. Med andre ord har vi tatt markedsandeler slik vi håpet på og planla for.
– Fortell litt om disse symaskinene.
– Jeg har alltid vært glad i denim og måten italienerne håndterer dette på med vaskerier og systuer. Jeg hadde lenge lett etter en original PFAFF 335 symaskin. Det er kraftige industrimaskiner, som syr tykke materialer, og de ble produsert i grått eller hvitt. Levis bestilte en serie i sort, som de skulle bruke i sine jeansbutikker. Endelig fant vi en hos en symaskinmaker i Venezia og kjøpte den omgående. Samtidig bestilte vi tre nye industrimaskiner, en overlock-, en blindsøm- og en rettsømmaskin. Siden de skulle monteres i butikken, fikk vi sprøytemalt dem i samme farge som PFAFF-en og montert våre logoer på. Nå venter vi på et pressebord, som også blir lakkert og tilpasset stilen i butikken. På sikt skal vi jobbe mer bærekraftig, reparere klær, ta innbytte på jeans, vaske, reparere og selge dem som second-hand.
OAK skal være en bedrift hvor du treffer ærlige, nøyaktige, nysgjerrige, empatiske og utadvendte ansatte.
– Hvilke tjenester tilbyr dere til kundene nå?
– Vi tilpasser alle dresser og bukser og syr inn kjoler dersom våre kunder ønsker det. Dette utfører vi i vår egen systue. Vi foretar også målsøm på dresser fra Oscar Jacobsen og skjortene fra Steenströms og Eton. Vi legger opp bukser på dagen og har vaskeri hvor vi vasker og stryker skjorter for våre businesskunder.
I butikken har vi også et dampskap, slik at vi kan dampe dresser og skjorter før vi leverer dem ut.
– Hva vil du at kundene skal tenke og føle om OAK?
– Vi tenker på OAK som et brand. OAK skal være en bedrift hvor du treffer ærlige, nøyaktige, nysgjerrige, empatiske og utadvendte ansatte. Vi skal være faglig flinke, vite hva vi driver med og hvorfor vi selger varene vi har i butikken. I tillegg skal vi ha full innsikt i trendene. Vårt mål er å bli Arendals, kanskje Sør-Norges beste stylister.
– Gjør du deg noen tanker om Texcon?
– Mange blir jo med på grunn av de økonomiske fordelene. For meg handler det også om tilhørighet. Hvis ikke jeg har noen å dele mine gleder med, blir ikke gledene særlig store. Og har jeg ingen å spørre til råds eller lufte mine nederlag med, så er livet heller ikke i balanse. Texcon besitter store mengder kunnskap. De er blant Norges flinkeste butikkdrivere, som er samlet i én base. Det er mye kunnskap og kraft samlet her. Slik jeg ser på utviklingen i Texcon nå, er de framtidsrettede, profesjonelle og har et miljø jeg trives svært godt i.