Boomerang rammer verdiene inn – i tråd med Texcon
Vi skal være lidenskapelig opptatt av mennesker, vi skal være ærlige, åpne og ha topp service til alle, men først og fremst skal vi være butikken du kommer tilbake til, sier Kristian Kristiansen, butikkeier av Boomerang Fredrikstad. Nå har de i samarbeid med Kristine Andersen hos Texcon lagt en plan for et merkevareløft, og satt seg klare mål for de neste tre årene.
Når vi snakker med Kristian Kristiansen, daglig leder i Boomerang i Fredrikstad, legger han ikke skjul på at Fredrikstad ikke er stor nok til å selge én gang til alle. Da er man ferdig etter et par år. Dermed må man se til at kunden vender tilbake – som en boomerang.
– Vi setter mennesker først, og så motekvalitet. Menneskene er viktigere enn alt annet. Jeg tror at hvis ikke du er opptatt av mennesker og ikke har lyst til å hjelpe dem, uansett hvem de er, så blir det bare til skuespill. Du må på en måte ha det litt iboende at du har lyst til å hjelpe til, da. Og får vi til det, så sørger vi for at Boomerang er butikken man kommer tilbake til, sier Kristiansen.
11 kroner og 90 øre timen
Kristian Kristiansen er andregenerasjons Boomerang-driver. Det var hans far, Håkon Kristiansen, som startet klesbutikken tilbake i 1978. Sønnen fulgte etter og utdannet seg ved Varehandelens Høyskole med fordypning i markedsføring og tekstil.
Boomerang så dagens lys da Håkon Kristiansen åpnet butikken i Nygaardsgata 49-51. Den var da en liten førsteetasje på 60 kvadrat, og så var det 240 kvadrat i andre etasje. I første etasje ble det til en mer ungdommelig avdeling, mens dame og herre hørte til i andre.
-Vi må være en destinasjon. Trenger folk noe nytt i garderoben, så skal Boomerang poppe rett inn som førstevalget.
Kristian Kristiansen
– Der begynte jeg jo allerede som 14-åring, for å hjelpe til. Og før det igjen, så var det vel et par år med sånne typiske oppgaver som en sønn kan få; sortering av hengere og kasting av papp og søppel. Også rykket jeg opp i gradene og fikk lov å selge varer da jeg fylte 14 – med 11 kroner på 90 øre timen, ler Kristiansen.
– Jeg tenkte: «jeg stiller så klart jeg opp, også skyver jeg heller litt på planene om å studere jus etter Varehandelens Høyskole».
Og planene ble lagt på hylla, mens han selv vokste opp og jobbet iblant Boomerangs butikkhyller i de neste 22 årene.
– Faren min holdt på fra 1978 og frem til 2000, som også er 22 år; nesten litt rart at jeg har drevet nå like lenge som han gjorde da jeg tok over. Så tiden flyr.
Kremmer-suksess i gågata
I 2007 flyttet butikken 150 meter i gågata, for å kunne tilby kundene en ny og oppdatert total handleopplevelse over et plan, i motsetningen til tidligere 2 etasjer. Selv beskriver de seg som en «skreddersydd» butikk, som med sin utforming og design har et sterkt urbant og internasjonalt preg, med ferske nyheter fra moteverden.
I 2013 kåret reiselivsorganisasjonen HSMAI Kristiansen til byens «servicehelt». Dette jobber han for hver dag, hele tiden, for stadig være:
– Det er veldig viktig for meg. Den følger jeg opp på hele tiden: «Har jeg vært litt for mye på kontoret? Har jeg fått de timene «på gulvet» som jeg bør ha?»
I en årrekke har Kristiansen strukket seg langt for å beholde livet i gågaten. Såpass langt har han strukket seg, at han blant annet blir kalt Mr. Gågata.
– Dette er jo veldig fint: «Hvis jeg ikke er den beste selgeren, så må jeg skjerpe meg»…
– Ja, men jeg liker å ha det høyeste antall plagg per kunde, for eksempel, jeg liker godt å være på førsteplass. Det ligger liksom i naturen.
Boomerang åpnet i Sarpsborg
Den 10. desember 2015, åpnet en ny Boomerang i Sarpsborg. Det ble bestemt grunnet høy etterspørsel fra folket i Sarpsborg. Både kunder og viktige gårdeiere så hva som ble oppnådd i Fredrikstad, og de savnet en butikk i det segmentet.
Til å begynne med, ga Kristiansen alt – og fulgte den nye butikken tett:
– Men så ble det litt for ambisiøst. Jeg trodde jeg bare kunne switche opp og ned mellom de to stedene, men jeg følte jeg ikke fikk tatt vare på «moder-Boomerang», og den nye butikken fortjente også vesentlig bedre oppfølgning enn det jeg følte jeg fikk til. Så da delte vi det på den måten at søsteren, svogeren og nevøen min tok seg av Sarpsborg, og jeg Fredrikstad.
– Så du er ikke involvert der i det hele tatt nå?
– Nei, og vica versa. Det er to helt økonomiske uavhengige og juridiske enheter, men de har fått lov å beholde navnet fordi det var såpass innarbeidet. Jeg ønsker jo av hele mitt hjerte at det skal gå så bra som mulig, og de har virkelig gjort det bra. Jeg har fått en mye bedre hverdag og en helt annen utvikling her i Fredrikstad etter å ha fullt fokus her, og de har økt omsetningen og inntjeningen kraftig i Sarpsborg. Så det var et viktig grep.
Kristiansen forklarer videre at det å drive Boomerang, er litt som å ha et barn.
– Jeg føler at det er mye av det samme følelsesmessige spekteret rundt butikken som det er med familien – med bekymringer, gleder og utfordringer. For det er så viktig, da. Det er sikkert mulig å være følelsesmessig kald til dette, men jeg er ikke skrudd sammen sånn. Jeg gjør en mye bedre jobb når jeg kan gå inn med hud og hår.
Læringsbedrift – til glede for mange
Boomerang er i tillegg en læringsbedrift, og Kristiansen har alltid minimum én lærling hos seg. Det begynte de med for ca. 10 år siden, nettopp fordi Kristiansen så hvor vanskelig det ofte var å levere det som de ønsket: Å ha faktisk dedikerte medarbeidere som synes det er givende å hjelpe folk, og at det er bra nok.
– Dette er et yrke som ofte har blitt litt snakket ned, for ofte er oppfattelsen der ute at det krever ikke så mye å bare stå i kassen – kan du slå på den, så er det greit, liksom. Men vi prøver å ta ansvar, og jeg forsøker å følge opp én til én, vi kjører kick-offs og staff training, gjerne etterfulgt av en felles middag ute. Hele tiden prøves det å fylles på med så mye kunnskap som mulig.
– Selve ønsket om å være læringsbedrift kom for mange år siden, da vi hadde en fantastisk ung gutt som var utplassert hos oss én gang i uken. Han var et naturtalent, men han trivdes ikke særlig bak skolebenken. Han tenkte seg at læringsløpet kunne være en vei å gå – og jeg forstod at: «Dette er en perfect match», og i det læringsløpet hans jobbet vi tett sammen og hjalp hverandre, det var kjempegøy og ga mersmak.
Lærlingen gikk rett inn i fast jobb da fagprøven var over, og etter det igjen rykket han opp og var avdelingsleder. Han var hos Boomerang i Fredrikstad i ti år, og var én av de beste selgerne de noen gang har hatt.
– Det var ti flotte år med mye glede, og han var verdt hver eneste investering av tid, uttrykker Kristiansen.
– Hvor endte han opp, da?
– Han driver egen butikk nå.
– Jøss.
– Det vitner om mennesker med skikkelig drivkraft. Om jeg eventuelt skulle miste noen ansatte, er jo det bare fordi de har gjort så godt inntrykk og er så flinke at de er attraktive for andre – det gjør vondt der og da, men det er jo for så vidt en liten fjær i hatten, også.
Tre gode grunner for å bli læringsbedrift
1) Sikre rekruttering i fremtiden og hold faget vårt i hevd
Ha noen som faktisk virkelig utdanner seg den veien. Læringsløpet er faktisk utrolig konkret
2) Du får tilført oppdatert kunnskap
Læreplanen endres og det er utvikling hele tiden, du er selv garantert å være oppdatert på egenhånd
3) Du får inspirasjon
Unge mennesker ser ting på en helt annet måte, og er med på å skape fremdrift og innovasjon
Kjede-lig
Du var så vidt innom det – du sa at jobb i butikk er litt snakket ned. Har du noen betraktninger rundt det?
– Jeg har tenkt at alle kjedene har bidratt til at det å jobbe i butikk, har blitt kjedeligere. Man har fjernet det som er knyttet til: «Hva slags varer skal vi selge her? Hvordan skal vi tilpasse oss vår lokale markedssituasjon?» fra butikkfaget. I tillegg forsvinner det med initiativ og kreativitet, for alt blir systematisert. Og det er klart at om du blir tøft bemannet, og det er veldig lite folk på jobb, så det ender med at du egentlig bare tar imot varene i kassen, scanner dem og putter dem i en pose. Man bare står der, og det krever ikke så mye, det ser jo kundene.
– Kjedene har vært med på å gjøre noe med statusen, og de har vel også ofte rimelig arbeidskraft på kveldene og helgene, så på dagtid jobber de flinkeste folka, mens på kvelden kommer de yngste og ferskeste inn. Det er jo ikke alltid det er sånn at de har den samme kunnskapen som kunden kanskje hadde håpet de skulle ha. Det er jo ikke å forvente, heller, hvis du er ekstrahjelp og har bare jobbet i kort tid.
Gode handleopplevelser
Da Texcon møtte deg sist, fikk dere vel spørsmålet: «Hva er DNA-et deres?»
– Ja, vi ble spurt om det, om hva som er ryggmargen vår. Boomerang er butikken du kommer tilbake til – det er det svaret som ramler inn med én gang. Og hvis det er ryggmargen, så må vi selvsagt ha varene og kvaliteten, og vi må være de rette menneskene som jobber her. Men akkurat dette selve DNA-et er den litt folkelige, gode stemningsskapende butikken hvor selve handleopplevelsen er i fokus.
Et «Texcon-blikk utenfra
– Vi diskuterte mye i møter med Kristine Andersen hos Texcon; blant annet dette med merkevare, som ligger mitt hjerte veldig nært. Det har jeg vært opptatt av helt siden jeg studerte, for jeg skjønte at merker kommer og går i butikken, men Boomerang er den viktigste merkevaren, hevet over alt annet.
– Det hadde vi en god diskusjon med Texcon om, og det handlet om et merkevareløfte. Vi trengte en samtalepartner for å sette ord på ting og ta litt tak. Vi har en visjon, som fortsatt står: Vi skal alltid være det foretrukne innkjøpsstedet i Fredrikstad for alle kvinner og menn, som er litt mer enn middels opptatt av mote og kvalitet.
Med Texcon fikk Kristiansen endelig satt ned hva det var Boomerang stod for. – Vi har jo møttes med Texcon mye før, men denne gangen var det en helt konkret greie vi snakket om, som var helt supert, for jeg er litt alene på den måten at jeg ikke har noen partner i forretningen å sparre med. Pappa er jo verdens beste samtalepartner fortsatt, 83 år gammel og så oppegående, men det er inspirasjonen til det som for eksempel skjer med sosiale medier og netthandel, hvor jeg trenger noen som sitter tettere på. De som har greie på det som skjer nå, og det som kommer til å skje i fremtiden.
– Det var kjempefint å ta en runde for å få det ned, det som vi alltid har prøvd å stå for, og det vi skal stå for i fremtiden, og sette det i prioritert rekkefølge. Men det er klart at én ting er å si at vi skal være lidenskapelig opptatt av mennesker, at vi skal være ærlige, åpne og ha topp service til alle, men først og fremst skal vi være butikken du kommer tilbake til, da. Og det er klart at det å fysisk kunne sørge for at det virkelig skjer, der ligger selve oppgaven.
Rammer inn verdiene
– Nå er en strategi lagt for resten av året, og en grovplan er lagt for hele 2023. For vi har ikke vært veldig gode på det her tidligere. Altså, det er jeg som har prøvd å dra litt i alt, men nå har jeg fått folk rundt meg som er gode på dette her, og som er mye mer systematiske til å jobbe med de lange linjene.
– Nå du var ærlig, i hvert fall. Det sa du jo var viktig.
– Jo, men ærlig må vi være. Jeg tror at for ganske mange har mye vært gjort litt sånn løpende og utforskende. Det satses på nettbutikk, og vi vet jo at det nå skal gjøres en god del investeringer for å få synligheten bedre. Jeg gleder meg til å få den strategien som vi har laget for hele neste år og videre fremover på plass; da har vi virkelig en skikkelig plan å jobbe etter.
– Hva med disse verdiene deres, da? Så dere på det med Texcon?
– Ja, det gjorde vi. Vi har jo det med at butikken skal være den du kommer tilbake til som nummer én. Og så på nummer to, har du topp service, alltid til alle. Klarer du det, da er du god. Men det er jo det du skal strekke deg etter, da. Nummer tre er at vi er lidenskapelig opptatt av mennesker, mote og kvalitet. Og fire, at vi skal være ærlige, åpne og kunnskapsrike – det skaper tillit. Til sist som nummer fem er at vi er økonomisk solide, trygge og seriøse. Disse verdiene er nedfelt, og danner bakteppet for de fleste beslutninger som tas.
– Å lage en kundeopplevelse som overgår prisene du møter i butikken?
– Ja, du skal overgå forventningene, det er jo litt sånn med opplevelsesbrøken, for den også er ganske brutal. Kunden kommer inn med en forventning, og så skal du helst levere litt bedre hver gang. Du må virkelig strekke deg litt, men det er veldig gøy.
– Gikk dere med Texcon også igjennom en sånn SWOT-test? Styrker, svakheter, muligheter – trusler? Ser du noen muligheter?
– Vi brukte nok mest tid på det med muligheter. Vi fant vel ut at vi hadde stort potensiale på akkurat det vi har snakket om tidligere, det med planer for sosiale medier, netthandel og hele markedshjulet. En stor styrke var at vi allerede har ansatt en som nå tok eksamen i digital markedsføring, som også er utdannet fotograf og skriver artikler for diverse publikasjoner, så nå er vi godt rigget for fremtiden.
– I tillegg har vi et veldig sterkt voksende sentrum, så vi har laget en litt hårete plan hvor vi skal en del opp i omsetning på den treårsplanen vår. Vi ligger faktisk ganske godt foran skjemaet allerede, så det er vi veldig fornøyd med. Det er nemlig sånn at 80 % av all boligbygging her i Fredrikstad er vedtatt at skal bygges i sentrumssonen. Og det er jo en fantastisk ramme for oss som driver i sentrum.
– Følte du det var nyttig å ta en runde med Texcon – om dette med «Hvem er vi», og lignende?
– Absolutt, det var veldig nyttig. Det hjalp å prioritere hva som skal være i fokus fremover – jeg har bundet meg litt der. Nå har vi tre kjerneområder som skal fokuseres på mellom 2022-2024. Det er ganske deilig. Framskritt skapes ved å ta med seg det beste fra «gårsdagen» og gjøre det bedre.
– Alle Texcon-medlemmer burde gå den runden med Texcon om de ikke har gjort det. Når du først sitter på en sånn ressurs, tett på, så er det innmari dumt å ikke bruke de ressursene som er. Det er jo kjempegivende. De timene du bruker på det, de er virkelig vel anvendt tid, avslutter Kristiansen.
-Alle medlemmer burde jo gå den runden meed Texcon.
Kristian Kristiansen