Bli kjent med to av de nye medlemmene i Texcon
Texcon handler om samhold og vennskap. Butikkene Boomerang i Fredrikstad og Jørbek på Trekanten i Asker, er blant det nyeste tilskuddet til felleskapet vårt. Her blir du bedre kjent med dem, konseptet i butikkene og eierne.
Texcon har fått en rekke nye medlemmer siden nyttår. Her har vi tatt en prat med to av dem.
Kristian Kristiansen er eier av butikken Boomerang som ligger i Fredrikstad.
– Det var pappa som startet butikken i 1978, og han er fremdeles litt med. Han liker gjerne å komme innom en gang i blant og hilse på og hjelpe til, forteller Kristiansen, som har drevet butikken siden 2000.
Boomerang er en dame- og herrebutikk, og ligger i et segment som de selv definerer som medium pluss, opp mot «Luxury», men likevel ikke helt.
– Vi har fokus på at det skal være god kvalitet til en god pris, og vi skal alltid kunne forsvare kvaliteten. Kjøper du en t-skjorte til 399 kroner, så skal den også være utmerket, forteller Kristiansen.
Hva er bakgrunnen for at butikken heter Boomerang?
– Det skal være en butikk du kommer tilbake til. Fredrikstad er den sjette største byen i Norge, men det er likevel ikke en stor by. Pappa sin tanke var at for å få kundene til å komme tilbake, så må kvalitet, service og merkevare være våre fokusområder. Og med det skal vi skape «Boomerang-effekten», forteller han.
Boomerang har vært medlem av Texcon siden januar i år, etter noen år utenfor kjede. Fra 1980 var de medlem av Kvalitex, frem til fusjonen med Samtex og Voice. De var en stund medlem av Voice, under VIC-konseptet, men valgte å trekke seg ut.
– Vi trives best med å være i en frivillig kjede, hvor vi kan kjøpe inn det vi vil, og hvor vi samtidig får erfaring, ekspertise og utveksling av kompetanse og erfaringer på tvers av hele landet. Det er hva vi er ute etter. Derfor passer Texcon perfekt for oss, sier Kristiansen.
– Vi er veldig fornøyd med medlemskapet. Kombinasjonen av gode betingelser, erfaringsutveksling, samtaler med folk og gode tips fra Texcon, det er viktig for oss. I Texcon er det er noen der ute som følger med og sørger for at vi ikke går glipp av noe. Det er jo nesten alltid sånn at vi er sterkere sammen enn alene, og en trenger påfyll i denne bransjen. Det er viktig å få bekreftelser og avkreftelser fra andre eiere som er i samme situasjon.
Du har drevet butikken siden 2000. Hva fortsetter å gjøre det spennende?
– Det skjer noe hele tiden. Det er fire sesonger med massevis av innkjøp. Vi lever i sesong. Mote endrer seg og kundene endrer seg. Trender skifter og det blir aldri kjedelig, for du holder deg i gassen da! Det må jeg si er en av styrkene i bransjen vår.
– Nå er også kundene mer orientert. Før spurte folk mer om mote, men nå har kundene plutselig streamet den samme trendvisningen jeg har vært på. Nå må vi virkelig være på hugget – kundene har mye kunnskap selv og de er flinke til å hente inn informasjon. Vi må likevel alltid kunne litt mer enn dem, og da må vi kunne mye. Det føler jeg er lettere som medlem av Texcon. Det du ikke får med deg selv, får du i nyhetsbrev. Det er en deilig følelse, forteller Kristiansen.
Jørbæk – fokus på personale og vareutvalg
Ole Anders Bækvold driver butikken Jørbæk på Trekanten i Asker, og har vært medlem av Texcon siden januar i år.
Hva er bakgrunnen for at du valgte å bli medlem i Texcon?
– Det var først og fremst fordi innkjøpsbetingelsene til Texcon er så gode. Samarbeid, samhold og en felles møteplass er også viktige faktorer, forteller Bækvold.
Jørbæk var medlem av Voice i mange år, men valgte å avslutte for noen år siden.
– Etter noen år på egen hånd valgte vi å gå inn i en kjede igjen, og valget falt denne gang på Texcon. Det å styrke frittstående butikker i dagens marked synes jeg er viktig, forklarer Bækvold.
Bækvold startet allerede i 1997. Han har drevet både VIC, Match og Gant Store. Det første Jørbæk-skiltet kom opp i 2016. Han avslører at han har en butikk til, som sannsynligvis vil bli Texcon-medlem fra nyttår, nemlig VIC Jørbæk på Holmensenteret, som også ligger i Asker kommune.
Hvor kommer Jørbæk-navnet fra?
– Jørbæk-navnet kommer av navnene, Ole Anders Bækvold og Christer Jørgensen, det er vi som startet opp sammen i 1997. Nå driver Jørgensen butikken på Holmen senter sammen med min samboer Marit, mens jeg holder fortet på Trekanten senter, forteller han.
Hva mener du er oppskriften på suksess?
– Det er tre faktorer vi må fokusere på når vi driver butikk – det er personale, vareutvalg og beliggenhet. Beliggenhet får du ikke gjort så mye med i det daglige, derfor er det viktig å fokusere på de andre faktorene, sier Bækvold.
I tillegg til Bækvold selv, har han én deltidsansatt og tre ekstrahjelper i butikken.
– Jeg er veldig opptatt av at de ansatte skal være tilstede for kunden hele tiden, avslutter Bækvold.