10 tips om butikkinnredning
Hvilke trender er gjeldende nå, og hvordan kan du gi butikklokalene en fornyelse uten at det trenger å bli for kostbart? Her deler Bård Løkenhagen, eier og daglig leder i Inter-Partner Nor, sine tips og råd.
Av: Tone Ruud Engen/Chili Publications Foto: Inter-Partner Nor
Butikkinnredningen din skal fremme butikkonseptet, være i tråd med og lede merkevaren, og gjøre handleopplevelsen til kunden så inspirerende og smidig som mulig.
En ganske omfattende oppgave, og spesielt i et land som Norge.
Nordmenn er blant dem som bruker mest penger på oppussing, hus og hjem i hele verden – faktisk nærmere 70 milliarder kroner i året, og er etter hvert blitt meget opptatt av interiør, innredning og trender.
1. Lag noe unikt – det må ikke se ut som en kjede
–En sentral forskjell fra tidligere, er at kundene ikke lenger er fornøyd med det som kan kalles en vanlig eller generell butikkinnredning. Butikken skal ikke se ut som en kjede, sier Bård Løkenhagen, eier og daglig leder i Inter-Partner Nor AS. Inter-Partner Nor er spesialister på nettopp butikkinnredning, utforming og design. De er rådgivere og leverandør av butikkinnredning, og har stått for oppussing og ombygging av en rekke butikker i det langstrakte Norge.
– Vi har spesialisert oss på å levere skreddersydde løsninger, og samarbeider med kunden for å finne den røde tråden i virksomheten og lage et design som er unikt for butikken og som passer til området lokalt, sier Løkenhagen.
– Det handler om å skape en identitet og gi kundene en god handleopplevelse, sier han.
Han forklarer at det i større grad enn tidligere handler om å finne det som er særegent for hver butikk, og gjennom butikkinnredning og interiør forsterke profilen til butikken.
Hvordan går dere frem i dette arbeidet?
– Vi starter alltid med et kundemøte. Da har vi på forhånd lest oss godt opp om butikken, merkevarebase og geografisk område. Kunden forteller om eventuelle funksjonsfeil i butikken i dag, hvilke varegrupper som burde flyttes, hva som skal fremheves og ønsker om retningen vi skal gå videre, sier Løkenhagen.
– Det er viktig med denne innsikten fra kundene våre, for de kjenner ofte sin egen by og kundegruppe veldig godt.
2. Definer en opplevelse
Løkenhagen kan fortelle at noe av det viktigste i en butikk når det gjelder utforming og innredning, er at du skal definere en opplevelse for kunden når de kommer inn i lokalet.
3. Sørg for at det er mulig å se prøverommet fra salgsdisken
– Vi er veldig opptatt av kommunikasjonen mellom salgsdisk og prøverom. Norske butikker har mindre ansatte i en butikk enn lenger sør i Europa, og det er derfor ekstra viktig at selgeren som er på jobb har oversikt, kan gi god service og kommunisere med alle kundene i lokalet, og deretter kunne avslutte et salg, sier Løkenhagen.
4. Følg godt med på interiørtrendene
Funksjonalitet, layout og utforming er derfor viktige stikkord når det kommer til butikkinnredning og design. For en befolking som er særdeles interiørbevisst, er det imidlertid minst like viktig med design og uttrykk.
– Vi følger godt med på alle interiørtrender, og er spesielt opptatt av skandinavisk design. Ettersom nordmenn er blant dem som er mest opptatt av interiør og hjem i Europa, forsøker vi å holde oss innenfor rammene av hvilke trender og tendenser som er gjeldende for Skandinavia, forklarer eksperten.
En tankegang og stil som bidrar til å skape en butikk som er oppdatert og aktuell, men samtidig tidløs. Skandinaviske arkitekter og møbeldesignere har i flere århundrer vært en inspirasjonskilde verden over, og har den dag i dag fremdeles innvirkning på interiørtrender.
– De siste årene har vi lagt inn en del elementer av grønn mose, som er i tråd med den grønne bølgen som er gjeldende for tiden, og som skaper et godt miljø i butikken. Mosen er balsamert, og holder seg derfor like myk i mange år, og kan kombineres med andre norske elementer, slik som skifer. Da bruker vi som regel dekorasjonsplater med en gjennomført imitasjon, ettersom den originale steinen er veldig kostbar, forklarer han.
5. Gjør det selv
Inter-Partner Nor kan butikkinnredning og design, og har hjulpet en rekke butikker med oppussing over hele Norge – fra Zero i Alta, Zicco i Lofoten, Utsøkt i Sortland, Frost på Røros, Kjelsrud på Gjøvik, Nordseth på Majorstua, Porto Bello i Moss, Isaksen i Porsgrunn til Skjelland i Tønsberg.
Men hvilke enkle fornyelser kan en butikkeier gjøre, som ikke krever total ombygging?
– Det som er viktig å huske på, er at det er en god del du kan gjøre selv – som å male en vegg, sette opp en dekorasjonsvegg eller legge tapet. Bare husk å skaffe deg materialer av god kvalitet, forteller Løkenhagen.
– Det kan være så enkelt som å ta malerpenselen fatt eller legge en fototapet på en vegg. En fototapet av en bjørkeskog i sort-hvitt vil fungere som et flott bakgrunnsmotiv i butikken, uten at det forstyrrer for varene som skal presenteres.
6. Tenk på detaljene
Husk at også inventar er viktig. Hvis du har et inventar som gir kundene assosiasjoner til en outlet, burde det byttes ut.
– Du trenger ikke nødvendigvis bytte ut alt, men få inn noen nye hyller og salgsbord som løfter helheten i interiøret. Bytt ut fronten på salgsdisken, det gjør mye for rommet og trenger ikke være en stor jobb, sier han.
Dette har Inter-Partner Nor blant annet gjort for herrebutikken Kjelsrud på Gjøvik.
– Vi beholdt alt av frittstående innredning på gulvet, men la nye plater i tilsvarende materiale som på veggene på platetoppene på alle eksponeringsbord. Hvis du ikke ønsker at fornyelsen skal bli kostbar, gjelder det å tenke gjenbruk og skape en fornyelse av det som er i butikken i dag, forklarer Løkenhagen.
Et annet eksempel er motebutikken Zicco på Leknes i Lofoten.
– Her ga vi butikken et ansiktsløft ved å lage en vegg med dekorasjonsplater av skifer. I tillegg ga vi eksisterende salgsbord en ny, overbygget hylle som ga hele butikken et nytt design og bordene en utbedret funksjonalitet.
– Dekorasjonsplater kan du enkelt sette opp selv. De leveres i en størrelse på 60x120cm, skjæres til med en standbykniv og klemmes på veggen med silikon. En slik plate koster gjerne 150 kroner, og finnes i massevis av varianter både skifer, teglstein og mye annet, sier han.
7. Bruk penger på belysning
Et annet og svært viktig grep for å skape en butikk som appellerer til kundene dine er belysing, og ifølge Løkenhagen er det fremdeles mange butikker der ute som er altfor mørke.
Her er det spesielt én ting som gjelder – LED-lys.
– Lyset fra en LED-spot på 30 watt, er langt bedre enn lyset som kommer fra en tradisjonell halogen-lyspære på 70 watt, forklarer Løkenhagen.
LED-lys er mer effektivt enn halogen, gir bedre og renere lys og er rimeligere med tanke på strømforbruket i butikklokalet. Prisen på selve LED-belysningen har også blitt langt rimelige med årene.
– Prisen på LED-spotter er kraftig redusert, og er i dag billigere enn de tradisjonelle metallhalogenspottene. I tillegg har du fem års produktgaranti.
Også her, gjelder det imidlertid å kjøpe riktig produkt.
– Velg en produsent som er trygg. Det er mange som kjøper belysning fra rimelige produsenter, som ikke nødvendigvis har samme kvalitet som andre. Husk at fargegjengivelse skal være 90 eller mer (cri < 90). Mange tilbyr her en fargegjengivelse på under 80 (cri > 80), uten at det presiseres, forteller eksperten.
8. Velg innredning som er mulig å flytte på
Hvis du først skal kjøpe ny butikkinnredning og har et noe begrenset budsjett, råder eksperten deg til ikke å falle for fristelsen og kjøpe det billigste, men velge god kvalitet med solid holdbarhet og gjerne en innredning som er multifunksjonell.
– Vi er veldig opptatt av at en butikkinnredning skal være multifunksjonell. Du skal med enkle håndgrep kunne flytte en avdeling fra et sted til et annet, forteller Løkenhagen.
Han kan fortelle at du gjerne må ta kontakt med Inter-Partner Nor dersom du trenger en sparringspartner for å ta de rette valgene, og du er likevel ikke forpliktet til å handle gjennom dem, men kan få noen gode tips og råd på veien.
9. Finn riktig fordeling mellom liggende og hengende
– En butikk skal være aktiv til enhver tid, og det skal være god fordeling mellom liggende og hengende vareeksponering, og husk at front-eksponering er viktig. Nordmenn lever en travel hverdag og tar raske beslutninger, så visualisering i butikken og en selgende innredning er utrolig viktig, forklarer han.
10. Bruk penger på utstillingsdukker
Det samme gjelder utstillingsvinduene i butikken, som også skal være aktive, og som understreker viktigheten av at du ikke sparer på kostnadene når det kommer til mannekenger.
– Ikke kjøp de billigste utstillingsdukkene. Mannekengene er butikkens ansikt utad og burde ha riktig positurer og være enkle å kle av og på.
– Antrekkene skal byttes ut ofte, og de rimeligste utgavene av utstillingsdukker er ikke godt nok tilpasset for dette. Det burde kunne gjøres ved et enkelt knepp. Legg en tusenlapp ekstra på kvalitet, og antrekkene vil garantert bli skiftet ut langt oftere, sier Løkenhagen.
Små summer
Oppgradering av innredning og interiør, eller en større oppussing av en butikk, kan ha svært positive effekter. En fornyelse kan bidra til å gjøre butikken mer attraktiv, tiltrekke nye kunder, gjøre handleopplevelsen mer effektiv og inspirerende, og ikke minst – øke salg og inntjening.
Men hva koster en fornyelse av butikklokalene?
– Mange tror at det er veldig kostbart, men det er ikke riktig. Prisutviklingen på innredning har ikke hatt noen nevneverdig utvikling på mange år, og prisene har generelt stått stille, forklarer Løkenhagen.
– For et ansiktsløft i butikklokalene, kommer du langt med 40.000 – 50.000 kroner. Men det kan også bli lavere, hvis du kan gjøre deler eller alt av oppussingsarbeidet selv, som å legge tapet eller male.
Hvis butikken trenger mer enn et ansiktsløft, og budsjettet ikke holder mål akkurat nå, forklarer eksperten at du ikke nødvendigvis trenger å gjennomføre hele prosjektet på én gang, eller ta på deg alle kostnadene samtidig.
– Et eksempel er en butikk vi jobber med nå. De har et butikklokale på 300 kvadratmeter, men ikke budsjett til å pusse opp hele butikklokalet på én gang. Da legger vi en helhetlig plan og langsiktige mål, og gjennomfører oppussingen avdeling for avdeling over flere år, sier Løkenhagen.
Et annet alternativ er leasing. Leasing har samme struktur som et lån, der du betaler månedlige avdrag før du til slutt er eier av inventaret. Likevel er det større skattemessige fradrag ved leasing enn et vanlig lån.
– Leasing var tidligere veldig kostbart, men i dag er det ikke store forskjellene fra et banklån, i tillegg slipper du rundene med banken i forkant. Kjøper du det du trenger av inventar for 100.000 kroner, vil du få en månedlig leiekostnad på rundt 2000 kroner, med en ramme på fem år, forklarer han.
– Månedskostnadene er lave sammenlignet med hva du får. For eksempel ville du ikke fått en annonse i avisen for denne summen, forteller han.