Capone & Mrs Capone – 30 år med suksess
Det som startet med en herrebutikk på Kvadrat kjøpesenter i Sandnes i 1989, har utviklet seg til åtte fysiske butikker og egen nettbutikk. I år feirer Capone 30 år, og kan se tilbake på tre tiår med vekst, utvikling, ekspansjon og ikke minst – gode resultater. Målet for 2019 er å runde intet mindre enn å runde 92 millioner kroner i omsetning.
Av: Tone Ruud Engen/Chili Publications
Navnet Capone er godt kjent fra den amerikanske gangsteren, Al Capone. Fra 1930-tallets New York – med dresskledde herremenn og kvinner i flapperkjoler, lever navnet videre i en noe annerledes forpakning i Stavanger og Sandnes i det 21-århundre.
Her, omringet av vakkert kystlandskap med fjell og fjorder, har navnet Capone vært på befolkningens lepper siden 1989, da den første motebutikken med samme navn ble startet opp på Kvadrat Kjøpesenter i Sandnes.
– Navnet er faktisk inspirert av Al Capone, og de første årene hadde butikken en logo som minnet om en mafiahatt. Det ble en del skriverier rundt dette å ha et navn som kunne assosieres til mafiaen, men for oss var det positivt, for det satte butikken og navnet på kartet, sier daglig leder, Merete Gripsgård.
Dyktige ansatte – det viktigste for å lykkes
I år feirer Capone hele 30 år, og kan se tilbake på tre tiår med vekst, utvikling, ekspansjon og ikke minst – gode resultater. Målet for 2019 er å få inn en omsetning på 92 millioner kroner netto for de åtte butikkene.
I dag er det over 50 ansatte i Capone-familien.
– Vi har en butikksjef i hver butikk som jobber fulltid, og det er veldig mange som har vært med oss i mange år. Flere har jobbet her i flere tiår, så vi er virkelig en stor familie. Det føler jeg er en viktig suksessfaktor for oss, forteller Gripsgård.
For daglig leder er ikke i tvil om at det er menneskene og de ansatte i bedriften som er den desidert viktigste ingrediensen for å lykkes.
– Vi bruker mye ressurser på utvikling av ansatte, for her ligger det enormt mye å hente inn igjen. Her jobber vi med å gi ansatte konkrete mål og tydeliggjøre hva som forventes, og hva som skal til for at vi syns de gjør en god jobb. Ikke minst handler det om å sørge for at de ansatte trives, og at de har kunnskapen de trenger for å føle seg trygge i jobben, sier hun.
Dette er noe ledelsen jobber med hele tiden, for som Gipsgård understreker, er det gjennom dyktige og imøtekommende ansatte, som vet å ha fokus på kundeservice, at du opparbeider deg et godt rykte.
INNREDNING: Butikken er lys og luftig, og innredet med møbler som gir rom for å sette seg ned litt mellom handlingen. Foto: Tone Ruud Engen
– Det er overraskende og spennende å se hvilken tillit vi har opparbeidet oss i butikken, og hvordan vi kan påvirke salg. Vi har jobbet frem flere merker som var ukjente før vi tok dem inn i butikken, men som nå selger veldig bra, sier hun.
Nøkkelen til suksess når du skal utvide
Hovedmålgruppen til Capone er kvinner og menn mellom 25-40 år, selv om Gipsgård kan fortelle at skiller her stadig blir mindre. I dag kan like gjerne mor og datter, tante eller bestemor, finne noe de liker i samme butikk.
Hva er nøkkelen til å lykkes når du åpner mange butikker i samme fylke?
– Butikkene blir i utgangspunktet oppfattet som like, men det finnes individuelle forskjeller i hver av dem når det gjelder sammensetning av merker, forklarer Gipsgård.
Da de åpnet Capone & Mrs Capone i Stavanger sentrum for eksempel, valgte de bevisst å føre merker som ikke fantes i området fra før.
– Vi har beliggenhet i en region der du i utgangspunktet kan besøke alle butikkene, og da er det viktig at hver butikk har individuelle forskjeller som sørger for at det er behov for å dra innom en av de andre, forteller hun.
– Har du vært på butikken i Stavanger, skal det likevel være et behov for å se om du finner noe spennende i butikken på for eksempel Kilden. Det er for små avstander i Rogaland til at alle butikkene kan være strømlinjeformet.
Også butikkinnredning og interiør er litt forskjellig for hver av butikkene.
– Vi forsøker alltid å kjøpe innredning og inventar som er tidløst og av høy kvalitet, også tar vi heller inn andre elementer som sørger for at vi følger med i tiden, forteller daglig leder.
– Årene går fort, og da er det bedre å gjøre mindre grep underveis som viser at vi følger med. Det kan for eksempel være å endre på fasaden eller inngangspartiet for å skape et nytt uttrykk, eller bytte ut skilter. Generelt har vi brukt en del trestrukturer i butikkene.
Startet nettbutikk i 2014
I 2014 startet også Capone nettbutikk. Det begynte med en nettbutikk som hadde utspring fra kolleksjonene til tre av butikkene, men ble relansert i september i høst og består i dag av produkter fra alle butikkene, til både dame, herre og barn.
– Det er viktig å være tilstede begge steder. Veldig mange lokale i området bruker nettet for å orientere seg, og kommer inn i butikken med bilder fra nettbutikken. De vil handle i butikk, men gjør research på forhånd gjennom nettbutikken, forteller Gipsgård.
– Vi jobber derfor med å få på plass «klikk og hent i butikk». Når de likevel gjør research på forhånd er det praktisk og effektivt at de samtidig kan sjekke opp størrelse, og få hengt av plagget i butikken.
Hvordan har nettbutikken fungert så langt?
– De tok noen år å få det på plass, og det kostet litt i begynnelsen, men per i dag er nettbutikken noe vi tjener penger på. Selv om det foreløpig er en liten del av den totale omsetningen. Det er imponerende hvor mange nettbutikker det finnes der ute, med tanke på hvor mye jobb det egentlig er.
– Vi opplever en økning fra måned til måned, og det er viktig å tenke på at selv om mye av det som skjer på nett ikke gir salg, bidrar det likevel til markedsføring – i hvert fall i vår region, forteller hun.
Vanskeligere å drive butikk i dag
Selv om Capone har opplevd stor suksess de siste årene, legger ikke Gipsgård skjul på at det følger med noen utfordringer ved det å drive butikk i dag.
– Det å drive butikk har aldri vært enkelt, men er vanskeligere i dag. En skal ikke bare være god på butikkdrift, men også være god på Instagram og Facebook, og du er avhengig av å nå ut til kundene dine på en helt annen måte, sier hun.
Med tiden har de likevel utviklet gode rutiner for blant annet markedsføring i sosiale kanaler.
– Vi bruker mye Instagram, for det er her vi får størst respons fra kundene. Hver butikk har sin egen Instagram-konto, ettersom det er viktig at kunden får et personlig forhold til hver enkelt butikk og vet hvilken butikk de skal oppsøke når vi legger ut noe.
– Det har vært en bratt læringskurve. Butikksjefene har måttet lære seg å ta bilder og sette av tid til å ta bilder. Nå har vi et system for dette, og en plan for hva vi skal legge ut når, slik at det ikke spiser opp alt av tid.
Hvordan jobber dere med innkjøp?
– Til tider føler jeg at vi jobber med det hele tiden. Vi gjør cirka 70 prosent av innkjøpene på forhånd – som er et mål, men det er viktig at vi ikke kjøper inn for mye i forkant, slik at vi fremdeles har fleksibilitet til å kjøpe inn etter behov.
– Vi måler hele tiden varelager, og jobber med erfaringstall og gjennomsalg. En vanlig feil er at varelager og omsetning øker, men at salget ikke følger etter og at brutto fortjeneste stuper, forklarer hun.
De har også en klar strategi for valg av leverandører.
– Totalt sett har vi ganske mange leverandører, men vi har en filosofi om at vi skal ha fire store leverandører på toppen for hver av butikkene, også bygger vi oss nedover fra det. Da kjøper vi deler av en kolleksjon fremfor å kjøpe hele, ettersom vi ønsker å differensiere oss, avsluttet hun.
Historien om Capone & Mrs Capone
Capone ble opprinnelig startet opp av mannen til Merete, Morten Alstadsæther, og Leif Hovland sammen med fire kamerater i 1989, og disse to er fremdeles blant hovedaksjonærene i selskapet.
Butikken holdt til på Kvadrat i Sandnes og var da en herrebutikk, derav navnet «Capone». Med årene ønsket eierne å utvide konseptet til også å gjelde kvinner, og åpnet i 1992 Mrs Capone på samme kjøpesenter, som senere fusjonerte til «Capone & Mrs Capone».
Med tiden har de utvidet med Capone Kids (1998) og et eget konsept kalt Fontana (1998).
– Vi har i dag åtte butikker. Fire Capone & Mrs Capone-butikker på Kvadrat kjøpesenter, Madla Amfi, Kilden og i Stavanger sentrum, to Capone Kids på Kvadrat og i Stavanger sentrum, samt vår første butikk utenfor Rogaland, Mrs Capone Telegrafen Bergen. I tillegg har vi Fontana, en lillesøster til Capone-konseptet, sier Gipsgård.
Gipsgård, som i likhet med Leif Hovland har bakgrunn fra restaurantbransjen, kom inn i selskapet i 1999 og skulle i utgangspunktet kun «hjelpe til litt». Hun fikk både interesse og teft for tekstilbransjen, og er i dag daglig leder for alle butikkene.
– Capone & Mrs Capone er en motebutikk for dame og herre med en profil som er medium pluss, opp mot luxury. Vi har merker som Tom Wood, North Face, Calvin Klein, Ubr, Replay, Holzweiler, Ganni og Drole Monsieur. Drole Monsieur kjøper vi inn fra Paris, og er et merke du ikke finner overalt. Det er en utfordring å differensiere seg fra andre butikker, og da er det fint å ha noe som ikke alle har, forklarer daglig leder.
– Ganni og Holzweiler er populære merker, men vi ser at vi stadig beveger oss mot flere norske merker. Envelope, Arnie Says og Pia Tjelta er blant merkene som gjør det veldig bra.
Capone Kids selger klær i det øvrige sjiktet til baby, barn og ungdom, og fører merker som Ralph Lauren, Gant, Hust & Claire, Gullkorn Design, Marmar, Minilin og Wheat.
Fontana er en sofistikert butikk og tilbyr mote til kvinner. Den retter seg mot både mor og datter til alle anledninger. Her finner du merker som Rag & Bone, Sand, Tiger of Sweden, Paul & Joe, Hunter og Diesel.