Eikhi AS – herrebutikken som gjør det absolutt best i hele Norge
Svein Vold (45) tok over roret for herrebutikken Eikhi AS etter faren sin for 15 år siden. Siden den gang har teamet i butikken, som holder til i flotte butikklokaler på Bryne i Rogaland, lykkes med nesten å doble omsetningen og levere solide resultater på bunnlinjen.
Av: Chili Publications
I Arne Garborgs veg 16 på Bryne i Rogaland, innhyllet av frodig, grønt gress, hestekastanjer og dapper brostein, ligger herrebutikken Eikhi AS.
Gjennom inngangsdøren blir du møtt av en butikkdisk, veggpaneler og hyllesystemer i vakker teak, som umiddelbart gir assosiasjoner til 60-tallets glade dager. I lokalene står fire velkledde herrer, alle med målebånd rundt halsen, og et brennende engasjement for herremote og konfeksjon.
Butikken vitner om tradisjon og kompetanse, og er i dag blant klesbutikkene i Norge som leverer absolutt best resultater år etter år.
Fra konditorfag til klesbransjen
Eikhi AS er en tradisjonsrik herrebutikk, og ble etablert allerede i 1954. Navnet er utarbeidet med utgangspunkt i etternavnene på gründerne av herrebutikken søskenbarna Eikeland og Hinnaland – derav navnet Eikhi.
I dag er det Svein Vold (45) som eier og driver butikken. Han har tatt over driften av butikken etter sin far, Gunnar Vold (78), som startet som selger i herrebutikken i 1971.
– Faren min var opprinnelig baker, men oppdaget etter noen år at han var allergisk mot mel og kunne ikke fortsette. Da var det en rektor som mente at han var godt egnet for klesbransjen og anbefalte han om at de trengte folk på Eikhi, forklarer Vold junior.
Til tross for at det er et stykke fra konditorfag til klesbransjen, var dette åpenbart noe Vold senior hadde talent for, og han fikk i 1983 mulighet til å kjøpe seg inn i selskapet. I dag er Eikhi AS høyt respektert i bransjen og en sterk merkevare i Rogaland.
– Butikken ble startet opp og drevet i Storgata på Bryne, der de holdt til i 30 år, før det i 1984 ble besluttet at de skulle flytte inn bygget hvor vi har lokaler i dag, forteller han.
Bygget det er snakk om er Eikhigården. Svein har selv jobbet i butikken siden han var 22 år og tok over driften av klesbutikken for 15 år siden. Og selv om faren lenge har snakket om å pensjonere seg, fortsatte han i flere år som «ekstrahjelp i særklasse» på torsdager, fredager og lørdager.
– Han har trappet helt ned nå, men er fremdeles innom på en kaffi av og til, forteller Svein.
Samhold, godt arbeidsmiljø og eierskap til merkevaren
Som en familiebedrift i nærmere 40 år, har det med tiden utviklet seg tette bånd og et unikt arbeidsmiljø i butikklokalene på Bryne, og det tar ikke lang tid før det kommer frem at flere av de ansatte har jobbet i butikken i både 30 og 40 år.
– Dere må hilse på Reidun, hun har sin siste dag her i dag, sier Svein, idet Reidun kommer inn på pauserommet for å gi en klem til sjefen før hun skal gå hjem for dagen og ta fatt på et nytt liv som pensjonist.
Reidun Haavardsholm (75) har jobbet med Svein Vold og Gunnar Vold hos Eikhi AS i 42 år. Gjennom 42 år har Reidun tilpasset, sydd inn og lagt opp et ubegrenset antall dressbukser, dressjakker og skjorter.
– Reidun er en fantastisk dame, forteller Svein.
Den daglige lederen har unik evne til å sette de dyktige ansatte og deres kunnskaper foran seg selv og løfte de ansatte frem. En egenskap som har skapt et eksepsjonelt samhold og godt miljø i butikken – ikke minst eierskap til bedriften blant alle de ansatte.
– Vi er en gjeng som har det veldig bra sammen, og som koser oss på jobb, og det er ikke noe man skal ta for gitt, forteller han.
Det er ikke bare Reidun som har jobbet hos Eikhi i mange år. Frode Hamre (53) har jobbet i butikken i 30 år, og Heidi Bjørklund, som jobber med salg, utstillinger og dekor, har ifølge sjefen selv «bare» vært ansatt i 9 år.
I tillegg har det kommet nye og dyktige tilskudd blant de ansatte i løpet av årene.
– Hans Undheim (23) kom inn som ekstrahjelp for noen år tilbake. Han viste fort stor interesse for faget og kundeservice og ble etter hvert fast ansatt. Vi ga han samtidig tilbud om å ta fagbrev, noe han nå har fullført. I dag må vi be han ta fri i helgene, for han syns det er sløsing med tid og sitte hjemme når han har det så gøy på jobb, forklarer Svein.
– Vi er en solid arbeidsplass, og selv om det kan komme dårlige år, så er du trygg her hos oss. Vi har stabil arbeidskraft og et godt arbeidsmiljø. Som en kvalitetsbutikk for herre skal vi ha de beste ansatte, og de skal ha det bra!
Solide resultater
Det er imidlertid en stund siden Eikhi AS har sett dårlige år, og resultatene har svært solide – noe som har sørget for at herrebutikken er blant butikkene i Norge som driver absolutt best og mest lønnsomt.
Hvordan får dere det til?
– Vi har alltid stålkontroll på varelageret vårt, og noe av det viktigste for oss er basissortimentet og grunnpakken. Det er konfeksjon som er bærebjelken i bedriften, og vi har et bredt utvalg, forteller Svein.
– Det er bedre for kundene å komme hit hvor du kan få akkurat det du trenger, enn å gå på et kjøpesenter hvor du kanskje må innom 6-7 butikker før du har hele pakken. Men vi må jobbe for å holde trykket oppe. Vi kan ikke lene oss tilbake og tro at det går av seg selv.
Eikhi AS har alltid vært et selskap med sunn og god drift, men har de siste ti årene hatt en spesielt positiv utvikling.
– Vi har i løpet av de siste 15 årene hatt en flott utvikling, og vi er kommet i en situasjon der de største leverandørene ønsker å være hos oss. Det blir mer og mer viktig med tettere samarbeid med leverandørene, forteller eieren.
– En sentral endring over de siste årene er at vi har byttet ut store deler av sortimentet til merkevarer. Vi hadde tidligere mye fra mindre profilerte merker, men tok en beslutning om gradvis å ta inn mer profilerte merkevareleverandører. Det ga et prisløft i butikken, og kundene liker det.
Konfeksjon og hverdagsklær til den trendbevisste mannen
Butikken består av to avdelinger. Én avdeling med alt innen konfeksjon – dress, smoking og kjole og hvitt, og én avdeling med mer hverdagslige klær for den trendbevisste mannen. Innimellom finner du fritidsklær, yttertøy og sko – til pent og hverdag.
– Mye av suksessen er at de to avdelingene flyter inn i hverandre, og vi har hele spekteret. I tillegg leier vi også ut antrekk til bryllup og selskap, forklarer Svein.
– Tiger, Frislid og Ricco Vero selger best på konfeksjon. Her satser leverandørene på oss og vi på dem. Vi skal ha det som selger best i butikken og er det noe som vil fungere bedre må det på plass. Det er derfor viktig med tett dialog med leverandørene hele tiden.
Han forklarer at det er noe spesielt å jobbe med konfeksjon, ettersom du får en helt annet nærhet til kundegruppen når du jobber med klær som skal brukes til store anledninger i livet, som konfirmasjon, bryllup og andre selskaper.
– Det er så kjekt. Kundene tar oss av og til i hånden før de skal gå, og det er en utrolig god følelse. Kundeservice er det viktigste av alt, og uansett hva kunden har behov for, så skal vi kunne gi dem et godt alternativ. Folk reiser langt hvis de vet at de får det de vil ha, forteller eieren.
– Vi hadde et par som kom fra Stavanger. Både brudgommen og forloveren hans var bodybuildere og trengte en spesialtilpasset dress. Vi tok mål av dem og sendte inn for å tilpasse hos Frislid. Overdelen var tre størrelser større rundt brystet enn rundt magen. Jeg kjente det i magen da de ble levert etter bestilling, men de passet som hånd i hanske. Og en fornøyd kunde er den desidert beste markedsføringen.
De viktigste lærdommene på veien mot suksess
Eikhi AS ble i 2010 kåret til årets butikk av HSH (Handels- og servicenæringens hovedorganisasjon) og Tekstilforum. På bakgrunn av tips tok en gruppe personlige shoppere turen til lille Bryne for å besøke butikken.
«Eikhi, som driver herre- og ungdomsbutikk på Bryne kan se tilbake på en jevnt stigende omsetning og svært gode resultater i en årrekke. Takket være godt kjøpmannskap i alle ledd. Årets vinner har en solid posisjon, ikke bare i sitt nærområde, men i hele regionen», lyder begrunnelsen fra juryen.
Hva vil du si har vært de viktigste lærdommene på veien mot suksess?
– Ha gode folk med deg – det er første bud. Det har alltid min far sagt også. Han var selv opptatt av å være synlig og tilstede i butikken til enhver tid, men jeg tenker det viktigste er at kunden får god hjelp og kjøper varen. Vi skal hele tiden ha fagfolk på jobb og tilby kunden mer enn de forventer, forteller Svein.
Han forklarer at det også er viktig med et godt arbeidsmiljø blant de ansatte, noe han åpenbart har lykkes godt med nå som han må be enkelte ta seg helgefri.
Det er imidlertid ikke bare én ingrediens som bidrar til en suksessfull herrebutikk på Bryne, og de andre to er en god strategi for innkjøp og tett samarbeid med leverandørene.
– Sørg for et godt samarbeid med leverandørene dine, og ha heller litt færre og gode leverandører enn for mange. Ta noen tøffe avgjørelser, for du kan ikke gape over alt. Det er en kabal som må legges opp mellom leverandører og varepakker.
– Det er også viktig å legge et godt grunnlag med innkjøpsarbeidet. Vi jobber kontinuerlig med varelagrene våre, og å gjøre riktig kjøp og bestille riktig mengde. De fleste kjøper altfor mye varer. Min far sa alltid at «en får aldri for lite varer», og det har jeg ofte surrende litt i bakhodet. Vi må jobbe mer med varepakken i sesong, og jobbe tettere med leverandører som er gode på å levere varer omgående, sier Svein.
Nettbutikk og sosiale medier
For ett år siden startet også Eikhi opp nettbutikk. Den skal ifølge eieren først og fremst være en orienteringskanal og trekke kundene til butikken, men har etter hvert bidratt til en overraskende god omsetning sammenlignet med forventingene.
– Vi har startet opp nettbutikken gjennom Miinto, men har betalt for at vi skal kunne bruke Eikhi.no som vår nettbutikk sier Svein.
Nettbutikken består i dag av omkring 500 artikler til enhver tid og oppdateres og holdes i gang av Hans Undheim.
Eikhi jobber også aktivt med å markedsføre og publisere innlegg på Facebook og Instagram, en oppgave som er fordelt på alle de ansatte i butikken.
– Vi legger ut i sosiale kanaler hvert fall fire ganger i uken. Vi har fordelt oppgaven slik at vi har ansvar for hver vår dag. Da tar vi egne bilder av et produkt – med eller uten modell og legger det ut på Facebook og Instagram.
– Det er som regel oss ansatte som stiller som modeller på bildene. Det er kanskje ikke det vi liker aller best, men vi må by litt på oss selv, og tilbakemeldingene fra kundene er positive, smiler Svein.