En verden av muligheter
Tettstedet Flisa i Hedmark har bare 1631 innbyggere. Men i sentrum av landsbyen driver søskenparet May og Frode en klesbutikk som omsetter for 26 millioner kroner i året – og mer skal det bli!
Av: Chili Publications
Det bugner av klær, sko og smykker i fristende vårfarger inne i de rause lokalene til Centrum Tekstil på Flisa. Rundt hyllene går hele fem smilende ansatte og assisterer kjøpelystne kunder.
Centrum Tekstil A/S er en frittstående butikk. Foreldrene til Jan Frode Rønning og May Helen Sollien kjøpte butikken i 1984, og May har jobbet her siden hun var 12, og som fast ansatt siden 1993. I 1994 kom Frode med på laget.
– Butikken slenger og går, den, smiler May beskjedent på spørsmål om hvordan det står til med driften.
Med en omsetning som langt overstiger resultatene til sentralt plasserte motebutikker, ville det være riktigere å si at den går så det griner. Likevel har søskenparet valgt å gjøre endringer. Varelager og leverandører er kuttet for å frigjøre kapital. Pengene som spares, gir fleksibilitet til å handle inn raskt når et behov oppstår.
– Vi hadde høy omsetning her fra før, så målet vårt er først og fremst å beholde den. Antallet leverandører er nesten halvert. Vi trenger jo ikke kjøpe lyseblå skjorter fra fem forskjellige merker, sier Frode.
Men fremdeles finnes det mye å velge i, forsikrer søsknene.
– Varepakka skal alltid være spennende og bra hos oss. Vi må ha mange modeller av hvite skjorter og jeans, for at alle skal finne noe som passer for dem. Og fremdeles vil vi ha mange spennende småvarer, så man får følelsen av å være i en godtebutikk!
En butikk for alle
Lokalene bærer i liten grad preg av kutt. Fortsatt er det tett mellom godbitene i butikken som har både ungdom, dame og herre som kundegruppe. Søsknene er opptatt av at de skal ha noe for alle. Eller som May sier det: «gørmye» å velge mellom.
– Vi må ha alt, vi. Vi blir nesten som et landhandleri, sier Frode.
I et eget rom bakerst i lokalet finnes et rikt utvalg klær i ekstra store størrelser. Han viser fram en bukse det lett kunne vært tre velfødde voksne i. For alle skal føle seg velkommen hos Centrum Tekstil.
– Folk er folk, sier May på brei hedmarksdialekt.
– Uansett alder og størrelse. Personlig service er «gørviktig» for oss. Vil du ha hjelp, skal du få det, og tips gir vi gjerne enten du vil det eller ei. Vi behandler alle likt, og er alltid ærlige. Vi sier ofte «denne skal du ikke ha, prøv denne i stedet».
– Vi driver på et så lite sted at hvis kundene våre ikke er fornøyde og kommer tilbake, så har vi ikke jobb, bekrefter Frode.
Hos Centrum finner du også varer i flere prissegmenter.
– Det er en utfordring å drive på et lite sted. Vi kan ikke spesialisere oss, for man kan ikke drive høyprofilert butikk på Flisa, men folk vil likevel ha ordentlige varer. Alle skal finne det de leter etter her, uansett prisklasse. Derfor har vi både billige og dyrere varer, sier May.
– Jeg gikk gjennom Bogstadveien for en stund siden, og så en butikk som solgte bare hansker, mimrer Frode smilende. Slik er ikke virkeligheten på landsbygda.
Fruktbart samarbeid
Leif Winterskov hos DK Company har ansvar for salget av klesmerkene Fransa og Dranella i Norge. Det siste året har han besøkt flere av Texcon sine medlemmer for å se hvordan de kan effektivisere driften. Den aller første butikken han besøkte, var nettopp Centrum Tekstil. I dag er han igjen tilbake, og Winterskov er dypt imponert over det driftige søskenparet.
– Når man ser hva de får til her på lille Flisa, skjønner man hva nærværet og folks følelse av å være velkommen betyr, roser han.
Den lange kjøreturen er definitivt verdt det, mener Winterskov, som alltid tar seg tid til å prate hjertelig med alle de ansatte.
– Det er tøft å drive klesbutikk, og for å overleve må butikkene og vi som leverandører ha forståelse for hverandre, og tett og åpen dialog. Verken butikkene eller vi kan overleve alene. Tjener ikke butikkene penger, får også vi problemer på sikt. Som leverandør kan jeg ikke bare kjøre rundt med kolleksjonen min og tenke at alt går bra, sier han.
Det er tydelig at søskenparet på Flisa setter pris på oppfølgingen.
– Til noen leverandører kan jeg sende en melding og så måtte vente i dagevis uten å høre noe tilbake. Fra Leif får jeg alltid svar med en gang, sier May.
– Det er viktig, sier Leif.
– Relasjoner er grunnlaget for å drive forretning sammen. I vår bransje kan svakheten være struktur. Vi er nødt til å ha forståelse for hva det innebærer å drive butikk. Å ta inn feil varer, for så kanskje å selge 60 prosent av beholdningen på salg, koster enormt med penger.
– Vi må vite hva som er rett vare for akkurat denne butikken, og fylle hyllene riktig. Vi som leverandører er rett og slett nødt til å ta eierskap om det skal fungere. Det handler ikke om at det skal være bare våre varer i butikken, det blir jo kjedelig. Vi må kjenne våre egne styrker og svakheter. Det viktige for butikkeierne er at varemengden inn passer med varemengden ut.
Folkefest på Flisa
For Centrum Tekstil betyr frigjøringen av kapital at innkjøpsekspert May har fått frie hender til å ta inn sesongvarer, og raskt fylle behov som oppstår hos kundene. Særlig bluser og overdeler går gjerne unna på Flisa, og det føles bra å kunne fylle på med nye varer hver uke, til en god pris, forteller hun.
I et land som Norge, med hele 990 tettsteder, er de lokale butikkene viktige ikke bare for kundene, men også for leverandørene.
På Flisa får de også god hjelp av en årlig folkefest. SolørMart’n, som arrangeres fast den siste helgen i juni, trekker rundt 40.000 besøkende til Flisa hvert år.
– Det er en spesiell og viktig helg for oss. Vi setter opp store telt og har salg utenfor butikken. Bare i løpet av en dag av mart’n kan vi omsette for nærmere halvannen million, forteller Frode.
– Men det må være salg, ler May. Har jeg fått inn nye høstvarer da, blir de hengende i fred! Derfor er vi helt avhengige av å få kjøpt inn kvalitetsvarer til gode priser, så folk får det de vil ha hos oss.
Folkelig på Facebook
På Facebook deler Centrum Tekstil jevnlig inspirerende bilder av fristende nyheter fra butikken. Som modell brukes gjerne av deres butikkansatte, Siv.
– De bildene selger mye klær for oss. Siv er en nydelig dame som folk her kjenner, og vet bruker størrelse 42/44. Kundene ser at når Siv kan bruke blomstrete bukser, kan de det også! Det er ikke bare supermodeller som kan vise klær. Og man skal ikke være redd for å gå inn i en butikk om du bruker størrelse XL, sier May.
Mer enn én gang har hun opplevd at entusiastiske kunder kommer inn i butikken og spør etter blusen de nettopp så på Instagram. Butikken sender også varer til hele landet, om du ikke har anledning til å komme innom.
De sosiale kanalene gjør at Centrum Tekstil også når ut til flere, og det varierte sortimentet gjør at mange finner ting som frister i butikken på Flisa.
– Det kommer venninnegjenger både fra Oslo og Hamar hit, forteller Frode.
«Utrolig service! Masse forskjellige merker som gjør utvalget helt utmerket.»
«Alltid fornøyd! Kjempeservice!»
«Anbefaler alle å ta turen til Flisa for å handle i denne koselige butikken.»
«Min favorittbutikk.»
– Og de kommer ikke bare for å titte! Utfordringen for oss er å kjøpe bare det beste fra hvert merke. Det handler om budsjett, selvfølgelig, men også i veldig stor grad magefølelse. Dinmagefølelse, May, og den er god, ler han mot søsteren sin.
– Jeg har vokst opp i denne bransjen, og kjenner kundene mine. Det er så lite her at jeg gjerne vet hvem som kommer innom, sier May.
At folk er fornøyde med butikken, vitner mange og hjertelige anbefalinger på Facebook om.
En verden av muligheter, står det med sirlig løkkeskrift på hjemmesiden til Centrum Tekstil. Akkurat det er de selv et levende bevis på.