Fra jordmor til suksess som butikkeier i Sandnes
Reidun Bøe (60) hadde jobbet som jordmor i 27 år, da hun bestemte seg for å prøve noe nytt. Slik endte hun opp som en eier og daglig leder av klesbutikken «Idland 1869». – Jeg hadde aldri solgt en bukse i hele mitt liv. Her kan du lese hele historien.
Av: Chili Publications
Midt i den karismatiske gågaten Langgata i Sandnes, og det som kalles det historiske sentrumet av byen, ligger et stort og sjarmerende bygg i en myk nyanse av grått, med store vinduer, og røde teglstein typisk for gamle Sandnes.
«Idland 1869» står det over inngangspartiet. En merkevare som har eksistert i Sandnes i 150 år.
– Jeg og mannen min kjøpte opp navnet og merkevaren sammen med et vennepar i 2009. Jeg hadde på det tidspunktet aldri solgt en bukse i hele mitt liv! Jeg jobbet som jordmor og hadde gjort det de siste 27 årene, forteller Reidun Bøe, en av eierne og daglig leder av Idland 1869 i dag.
Fellesskap og samhold i Langgata
Likevel har det gått meget bra for Idland 1869 under jordmorens vinger. I oppstarten hadde de en omsetning på 4,5 millioner kroner, noe de med årene har økt til litt over 10 millioner.
– I år har vi foreløpig en 10 prosent økning sammenlignet med fjoråret, fortsetter dette kan det bli en del bedre resultater i år, forklarer Bøe.
Da venneparene tok over merkevaren i 2009, endret de navn fra Jakob Idland til Idland 1869, og flyttet etter hvert inn i nye lokaler på 300 kvadratmeter i Langgata. Her har de skapt et unikt felleskap, med Idland 1869 i lokalene i første etasje, og hudpleiesalong og syerske i andre etasje.
– Vi har pusset opp hele bygget og leier ut deler av lokalene, og vi er blitt en veldig fin gjeng som samarbeider godt og som har det utrolig kjekt i lag. Det er viktig for meg, for det er den følelsen jeg ønsker at kundene skal sitte igjen med etter at de har vært hos oss, forteller hun.
Butikken har helt siden 1869 hatt fokus på klassiske kvalitetsklær til damer, og fører merker som blant annet Gant, Ricco Vero, Tommy Hilfiger, Hugo Boss, Lauren by Ralph Lauren, Münthe, Ubr, Mos Mosh, og et utvalg av interiør fra Lexington.
– Vi fører noen av merkene som var i butikken da vi tok over og har beholdt samme stil, men vi har gitt det vår egen touch. Vi følte at sortimentet var blitt litt for voksent, og har jobbet med å ta inn produkter og merkevarer som tar alderen på målgruppen litt ned, forklarer Bøe.
Fra jordmor til business i klesbutikk
Fra et yrke som jordmor, til daglig leder og butikkeier i klesbransjen, legger ikke Reidun skjul på at det har vært en bratt læringskurve, og her har hun fått god hjelp og støtte i Texcon.
– Vi kom oss raskt inn i Texcon, og har fått veldig mye ut av samarbeidet. Det ga oss og leverandørene en sikkerhet og styrke, samtidig som vi fikk tilgang til en arena der vi kunne møte andre mennesker i bransjen og lære av dem, enten det var på innkjøpsmesser, møter eller konferanser, forteller hun.
Hva vil du si har vært blant de viktigste lærdommene?
– Noe av det viktigste jeg har lært opp gjennom årene, er at butikkdrift først og fremst handler om å være sammen med mennesker og like mennesker. Som jordmor var jeg opptatt av å yte service for pasientene mine, og som butikkeier er jeg opptatt av å yte service for kundene mine. I tillegg må vi ha det kjekt på jobb, da kommer også kundene.
– Det å drive butikk handler i stor grad om magefølelse og intuisjon. I tillegg er det viktig å ha gode folk med seg, og spesielt en god butikksjef, forteller hun.
I dag består Idland 1869 av syv ansatte. Reidun som daglig leder, butikksjef Kjersti Rønneberg, to deltidsansatte og tre studenter som er tilkallingsvakter.
– Jeg tror kanskje ikke jeg var forberedt på alt ansvaret og personalansvaret som følger med det å drive en klesbutikk, men jeg er heldig som har dyktige ansatte og en butikksjef som fungerer utrolig godt, og som hjelper til med den daglige driften, forklarer Bøe.
Viktig med gode leverandører
I dag er utvalget i butikken sentrert rundt klassisk mote for damer, med en touch av krydder.
– Vi er en butikk for klesbevisste jenter og damer. Vi har alt fra hverdagsklær og jeans, til festkjoler med alt du trenger av tilbehør, enten det er sko, veske eller kåpe. Vi selger mye festkjoler, og har et langt bedre utvalg enn mange andre i området, forteller Reidun.
– Målgruppen vår er kvinner fra 20 år og oppover. Vi er imidlertid en klassisk merkevarebutikk og prisklassen er i det øvrige sjiktet, så vi selger mest til personer som jobber og tjener penger selv, fremfor den yngste målgruppen og studenter.
Med årene har Idland 1869 jobbet med å utvide sortimentet innen store størrelser, der hovedfokuset er gode snitt og passform, noe som har utvidet kundegruppen ytterligere.
– Her jobber vi mye med leverandørene, for det handler ikke bare om å ha store størrelser, men at plaggene skal ha gode snitt og en flatterende passform. Plaggene legger seg spesielt litt annerledes når du blir eldre, og da må vi kunne tilby kundene kvalitet og et godt utvalg, forklarer hun.
– Vi jobber hele tiden med å velge de rette leverandørene, og her er det mye jeg har lært meg underveis. Målet er å ha noen få, solide og sterke leverandører i bunn som en styrke, og at vi kan ha et langvarig samarbeid med disse.
Hvordan jobber dere med innkjøp?
– Vi tar masse bilder på innkjøpsmessene, og forsøker i ettertid å inkludere flere av de ansatte i prosessen. På den måten får vi flere øyne og ulike aldersgrupper med i diskusjonen når vi skal avgjøre hva vi skal ta inn og ikke.
– I forkant har jeg og butikksjefen satt opp et budsjett for hvert enkelt merke. Basert på hva vi ser og finner på innkjøpsmessene, tilpasser vi og finpusser budsjettene. Mange av merkene har samme type produkter, og vi bruker derfor mye tid på å få på plass en oversikt og et budsjett for hver av dem. Vi kjøper likevel ikke inn for mye, men gir rom for å supplere mye gjennom sesongen.
Markedsføring og annonsering
I likhet med de fleste andre klesbutikker er sosiale medier blitt den største arenaen for markedsføring for Idland 1869, og det gir gode effekter.
– Når vi legger ut noe i sosiale medier, kommer gjerne kundene inn i butikken og skal kjøpe akkurat de produktene vi har lagt ut, forteller Bøe.
Idland benytter seg av profilene sine på Instagram og Facebook, og legger ut en kombinasjon av bilder fra leverandører, bilder av antrekk på utstillingsdukker, bilder av antrekk med egne ansatte og egne videosnutter fra butikken.
– Det er butikksjefen og en av de deltidsansatte, som også studerer på BI, som i hovedsak jobber med markedsføring i sosiale kanaler. De setter sammen opp en plan for innleggene, og står for produksjon og publisering.
– Ellers merker vi veldig stor effekt av de store utstillingsvinduene våre, som vender ut i gågaten og til et sentralt veikryss utenfor her, forteller Reidun.