Hege har åpnet sin sjette butikk i Finnmark – slik har hun fått det til
Hege Johnsen (55) er daglig leder av motekjeden Zero AS. Hun åpnet sin første butikk i 1983, da hun bare var 19 år. Det som startet som en butikk i en fyrkjeller i Vadsø, er i dag blitt til seks motebutikker i Finnmark, og en omsetning på 31 millioner kroner i året.
Tekst og foto: Chili Publications
Finnmark er et fylke med store avstander, men det stopper slett ikke Hege Johnsen (55) fra å hive seg i bilen og kjøre et par, tre timer for å flytte litt på sortimentet mellom butikkene.
Det som startet som en moteforretning i en fyrkjeller på 25 kvadratmeter i Vadsø i 1983, med hjemmesnekret innredning og en 19 år gammel jente bak kassen, med en spirende gründer i magen, har etter hvert blitt til seks butikker og en egen kleskjede som omsetter for 31 millioner kroner i året i Finnmark.
– Jeg føler nok at jeg er en gründer-type som person. Det å skape og etablere noe nytt driver meg, sier Hege Johnsen, daglig leder og eier av kleskjeden Zero AS.
– Det handler i stor grad om å stole på magefølelsen, og stole på at du vil klare å jobbe frem noe bra. Det handler mer om magefølelse enn kun å se på tallene på papiret, forteller hun.
Åpnet sin sjette Zero-butikk i Alta
Torsdag 13. juni åpnet hun sin sjette klesbutikk i Finnmark og den første i Alta – med stor suksess. Butikkåpningen fikk presseomtale i Altaposten, iFinnmark og Finnmark Dagblad, og i løpet av to timer på føråpning av butikken onsdag ettermiddag, tikket det inn 68.000 kroner på kassaapparatet.
– Hovedfokuset vårt i Alta er å skape en butikk med høy profil, men likevel ha et bredt prisspekter så vi favner den brede kundegruppen, sier Johnsen.
– I butikken i Alta har jeg virkelig spisset meg inn når det gjelder innredning, og funnet en stil og et uttrykk jeg liker. Vi har tatt butikken et skritt videre. Det er likevel en stil som appellerer til bredden. Alle skal trives i butikken, og det uttrykket synes jeg vi har fått til.
I arbeidet med interiør og butikkinnredning har Hege fått assistanse av Bård Løkenhagen i Inter Partner Nor AS, som til vanlig holder til på Hamar i Hedmark. Hun trekker frem Løkenhagen som en positiv samarbeidspartner, som også leverte innredningen da hun etablerte butikken i Kirkenes.
– Selv om Inter Partner Nor jobber med butikkinnredning i hele Norge, så har de klart å fange opp den stilen og stemningen jeg har ønsket meg i butikken. De har hjulpet meg å skape en stil som er unik for Zero, og som har akkurat det uttrykket jeg ønsket, sier hun.
Zero Alta kan også by på et spennende vareutvalg.
– Butikken er i mellomsjiktet og skal kunne trekke en målgruppe som er litt bredere enn de som normalt handler på H&M og Kappahl. Vi har store merker som Gant, Selected Femme, Selected Homme, Gabba Jeans, Ivy og flere andre. Det er noen merker jeg ikke har fått tilgang til, som allerede er etablert i Alta, men jeg må bare prøve meg frem med de merkene jeg har og se hvilken type kunder vi får, forteller Johnsen.
Nøkkelen til suksess – innsikt i lokalmiljøet
Finnmark er arealmessig det største fylket i Norge, og siden 1983 har Hege etter hvert etablert seks motebutikker i det arktiske fylket, med navnet Zero AS. Det var i 2003 at gründer-spiren i Hege virkelig fikk utfolde seg.
– Butikken i Vardø ble etablert i 2003. Deretter åpnet det seg opp en mulighet i Tana da noen skulle legge ned, og jeg åpnet en avdeling der. I 2015 kjøpte jeg opp butikken Twenty i Kirkenes og bygget om til en Zero-butikk. Senere samme år overtok jeg et lokale i Handelsparken i Kirkenes på 400 kvadratmeter, og åpnet en avdeling til der, forteller hun.
– Det er ikke alltid en på forhånd vet hva som skal skje, og mye er et resultat av tilfeldigheter og magefølelse, forteller hun.
Nøkkelen til Hege sin suksess er nettopp denne magefølelsen. Kombinert med unik innsikt og kjennskap til lokalmiljøet og sin kundegruppe, i tillegg til tilstedeværelse på alle arrangementer og messer i nærmiljøet.
– Jeg holder meg til mitt område i Finnmark. Jeg kjenner godt til alle områdene jeg har etablert meg, selv om det er mange mil i mellom.
Og med «mange mil», omfatter det strekninger på blant annet 18 mil mellom Kirkenes og Vadsø, 14 mil mellom Vardø og Tana, og 45 mil mellom Vadsø og Alta. Derfor er ingen av butikkene like. Hver og én er lokaltilpasset området og skal gi kunden en ny opplevelse.
– Det er ikke aktuelt for meg å etablere meg i Tromsø, Trondheim eller Oslo. Jeg må kunne sette meg i bilen, ta med meg varer og flytte rundt på varelageret mellom butikkene. Det høres kanskje tungvint ut, men det fungerer for meg. Det er slik jeg kommer i kontakt med, og møter, menneskene i målgruppen, og blir kjent med markedet, forklarer hun.
– Høy omsetning er ikke det viktigste
Hege er en kvinne med mange jern i ilden, og hun har en unik evne til å balansere en travel hverdag – en egenskap som ser ut til å ligge i familien. Hun har en sønn og en datter, som begge har vært med på å bygge opp og drifte Zero AS.
– Datteren min har gått på markedshøyskolen i Oslo, har ansvaret for markedsføring og nettbutikken til Zero, forteller Johnsen.
Datteren, Mia Skrede (25), som pendler mellom Porto og Vadsø, sjonglerer nettbutikk og markedsføring for Zero AS, samtidig som hun satser profesjonelt på sprangridning i Portugal. Sønnen, Thomas Skrede (22), er uteksaminert ved School Of Fashion Industry i Oslo, og går nå siste året på en bachelorgrad i England.
– Thomas kommer hjem i sommer for å jobbe og skal være med å bygge opp butikken i Alta. Planen for neste år er at han skal flytte til Alta og jobbe i avdelingen, forteller hun.
– En utfordring i denne bransjen er å finne et godt personale. Mange som søker jobb er unge, og ønsker en jobb før de skal ut av Finnmark for å studere. Jeg prøver å derfor å skaffe butikkledere som har etablert seg og som ønsker å bli boende her på sikt, mens tilkallingsvikarene er litt yngre. Vi har en bred målgruppe og da er det fint med varierende aldersgruppe blant de ansatte.
Zero AS består i dag av 13 fulltidsansatte og 25 deltidsansatt, og omsetter for omkring 31 millioner kroner i året. En omsetning Hege er godt fornøyd med.
– Generelt har jeg drevet ganske stabilt, med stabile tall, og det ønsker jeg å fortsette med. Jeg prøver ikke å sette nye rekorder hvert år, men ha en stabil plattform. Jeg forventer heller ikke noe med butikken i Alta, annet enn at jeg skal dekke kostnadene det første året.
Med mange års erfaring i bransjen, har hun lært at butikkdrift ikke først og fremst handler om å oppnå en høyest mulig omsetning, ettersom det gjerne koster store summer å nå dit. Med nå seks butikker i Finnmark, har hun likevel satt seg et mål for 2020.
– Jeg håper at vi skal komme oss opp mot 40 millioner kroner neste år. En utfordring for meg er imidlertid å holde kostnader nede. Jeg har nå flere lokaler og mange ansatte. Derfor er jeg mest opptatt av å beholde den plattformen vi har.