Ekspertrådene som sørger for at salget øker
Morten Hovland er HR og opplæringsansvarlig i Power Norge. På en av våre tidligere kjedekonferanser holdt han et energisk foredrag med mange gode tips til hvordan du kan øke salget.
Av: Chili Media
En kunde som forstår og føler at produktet de har kjøpt er bra, bidrar til en positiv kundeopplevelse og at de kommer tilbake. En kunde som ikke har denne følelsen, vil sannsynligvis ikke komme tilbake.
Det burde derfor alltid være et mål å være den mest kundevennlige butikken. Kunden skal få en god følelse fra de kommer inn, til de forlater butikken. For å få til dette, må du ha kunnskap om produktene du selger, du må vite mer enn kunden, og du må virkelig bry deg om kunden.
1. Begeistre kundene
Når så mange som 80 prosent orienterer seg på nett før de oppsøker en butikk, så er det krevende å vite mer enn kundene, særlig for de som ikke jobber i butikken hver dag. For å skape en god kundeopplevelse, må derfor butikkeiere og butikksjefer gi de ansatte riktige forutsetninger for å få dette til. Nøkkelen til suksess, er å bygge gode selgere i butikken og skape en vinnerkultur hvor begeistring står sentralt. Begeistring er den følelsen du får når du har oppnådd noe. For å gi alle følelse av mestring og begeistring, må alle ansatte ha noen mål. Det bør ikke være for store mål, men bittesmå mål, slik at de kan si «jeg klarte det».
2. Bygg din egen identitet og kultur
– Det viktigste er å skape sin egen identitet og kultur. Jobb med å få alle med på denne kulturen og det samme tankesettet. Gi kunnskap til medarbeiderne og forklar de viktigheten av at vi tenker det samme, forklarer Morten Hovland, HR og opplæringsansvarlig i Power Norge.
– Ha faste møter, og sørg for å ha en form for læring i møtene. Det er viktig å ha dialog og tips til hvordan de kommer i gang med salgssamtaler. Det er utrolig viktig at alle setter seg mål, både dagens mål og ukens mål. Hvor vil vi? Dette må alle være en del av.
Med dette kan du klare å skape en bedre bedriftskultur. Og da klarer du å få medarbeiderne til å ville lære litt mer, bli litt bedre selgere, og ta større eierskap. Og med dette skaper du en vinnerkultur.
3. Gi de ansatte ansvar og myndighet
– Kunnskap blant alle ansatte er helt avgjørende for å lykkes med butikkdrift. En ansatt skal kunne ta en avgjørelse der og da. Kommer det en kunde inn i butikken som er misfornøyd, og får beskjed om «jeg må høre med sjefen», så er ikke det bra. Det er det verste en kunde vet. For å kunne ta en sånn avgjørelse, må du ha kunnskap. Ellers tør du ikke ta en slik avgjørelse, forteller Hovland.
– Det er også noe av det verste for en selger – ikke å kunne ta en avgjørelse, du føler deg dum. Du får ikke noen mestringsfølelse, og hvis de ansatte ikke har mestringsfølelse, så blir det også en dårlig kultur. Ingen liker å stille sjefen spørsmål. Sjefen er alltid sjefen, en du har respekt for. Derfor er det mange ansatte som kvier seg for å stille spørsmål til sjefen, sier han.
4.Kombiner nett og butikk
Ifølge Hovland er det også viktig å tilpasse markedet etter kundens handlemønster. Den soleklare trenden er at vi bestiller på nett og henter i butikk.
Skal du opprettholde en omsetning i fremtiden, så burde du derfor kombinere butikksalg med netthandel – med en klikk og hent-løsning. En undersøkelse fra England viser at 72 prosent av de som handler på nett, ønsker å kunne hente varer i en butikk. England ligger gjerne 1-2 år foran oss med slike trender, men det er likevel tydelig at trenden øker også her hjemme. I dag orienterer gjerne en kunde seg på nett, før de oppsøker butikken. Med en klikk og hent-løsning kan kunden bestille et par sko, komme til butikken for å prøve dem og deretter ta en beslutning. Den samme undersøkelsen viser at «klikk og hent» også gir muligheter for mersalg. Mellom 50-60 prosent kjøper noe annet og noe mer, når de er i butikken og henter varer, avslutter Hovland.