Butikken er Hans og Hennes


Butikken ble startet av Cecilie Skjøtskifts far, Arnt Erik Skjøtskift i 1982. Nå er butikken litt hans, men mest hennes.

Cecilie Skjøtskift var bare 25 år da hun ble hovedeier av Hans og Hennes på Bømlo. Butikken, som ligger på HDS-senteret på Bremnes, er nesten 500 kvadratmeter stor. Ifølge informerte kilder har Skjøtskift stålkontroll på varelageret. Vi ringte for å snakke om dette og om generasjonsskiftet.

– Ble du presset til å overta?

– Nei, overhodet ikke. Denne jobben er ikke blitt solgt inn hjemmefra. Moren min jobbet også i butikken og trivdes kjempegodt, men hun visste også hvor utrolig mye arbeid som lå i det.

Denne jobben er ikke solgt inn hjemmefra

Cecilie Skjøtskift

Ville bli fysioterapeut

– Har du har alltid vært fast bestemt på at du skulle drive butikk?

– Nei, det var ikke planen. Jeg flyttet til Bergen og begynte å studere fysioterapi. Men så hadde jeg den dragningen mot butikkdrift. Derfor tok jeg i stedet en bachelor i retail management. Jeg skrev faktisk hovedoppgave om Hans og Hennes. Vi gjennomførte personlighetstester av samtlige ansatte.

– … og så har du vel tross alt vokst opp med Hans og Hennes?

– Den har jo vært der siden før min tid, og generalforsamlingene foregikk rundt kjøkkenbordet. Jeg begynte å jobbe i butikken da jeg var 15, og jeg var med på Motemessen allerede som veldig ung. Den gangen var det mest for å få meg en tur, men det var spennende å se, og jeg har alltid vært interessert faget.

Slippe taket

Foreldrene dine har knapt rundet 60. Statistikk kan fortelle at familieeide bedrifter som oftest ikke overlever første generasjonsskifte. En av grunnene kan være at eierne ikke slipper til barna i tide.

– Faren min har vært flink til å slippe taket. Da jeg kom tilbake fra studiene, ble jeg butikksjef. Han sa: «Etter hvert som du ønsker det, og du føler du får kontrollen på en arena, slipper jeg taket, så kan du heller ha meg som en sparringspartner.» Han ville ikke bli den syvende far i huset, og han var også redd for å dra ned min energi og nyskaper glede.

Hans og Hennes sin herreavdeling utgjør cirka 30 prosent av butikklokalet.

Imponert over Texcon

– Har du fått hjelp av Texcon i denne perioden?

– Ja, i 2018 hadde vi et prosjekt med Kristine Andersen Texcon og Leif Winterskov DK Company. Da laget vi en langsiktig plan med kontinuerlig oppfølging på forhåndskjøp, basert på forventet omsetning og vareforbruk per måned. Inkludert i det oppsettet lå det også en avsatt sum til supplering i sesong. Jeg satte opp budsjettet og sendte det videre til DK Company. Etter litt frem og tilbake, fant vi den rette oppskriften. Selgerne var også informert.

– Kom DK Company med noen løfter om supplering?

– En av avtalene var at vi skulle ha en tettere dialog på akkurat det med varer i sesong, og at de skulle tilby gode ekspressvarer og gode suppleringsvarer. Jeg var imponert over både Texcon og DK Company, og jeg tror ikke alle leverandører hadde turt å satse på den måten. Mange hadde nok hatt en redsel for at handelen i sesongen skulle utebli, og at forhåndskjøpet kun gikk ned. Men etter en periode fikk de et høyere kjøp fra oss, og vår brutto hos merket økte. Vi hadde mer riktige varer på riktig tidspunkt, og omsetningen fra DK Company steg betraktelig.

– Det handler om å ha handlingsrom for å snu seg rundt i sesong

Cecilie Skjøtskift

– Har du videreført disse tankene til andre leverandører?

– Ja, de siste årene har jeg hatt en innkjøpsregel på 60 prosent forhåndskjøp og 40 prosent i sesong. Det er fort gjort å brenne seg og kjøpe for mye på forhånd, og da får du ikke brukt de suppleringsmulighetene som ligger der. Det handler om å ha handlingsrom for å kunne snu seg rundt i sesong, uten at varelageret øker og kostnadsbildet blir for stort.

Hans og Hennes selger tilbehør som vesker, sko og spennende accessoirer

Best inntjening på stabile leverandører

– Nå ser jeg et økende behov for enda mindre forhåndskjøp. Og det krever at vi har et veldig godt samarbeid med leverandørene. Jeg har et mål om at vi skal komme oss ned på 50 prosent på forhåndskjøp og 40 prosent på supplering av nyheter fra eksisterende merker. Dermed vil vi ha 10 prosent ledig til et eventuelt nytt merke eller en stortrend som dukker opp i motebildet. Med sosiale medier skjer ting mye fortere enn før. Og det gjelder å ha muligheten til å kunne være med på klatreturene og å kunne hoppe av når trenden snur. Sånne pop up-merker og trender kan jo ikke være grunnsteinen, og til syvende og sist er det stabile og langvarige leverandørrelasjoner som man har mest inntjening på.

– Men det går vel ikke an å følge den linjen overfor alle leverandører?

– Nei, for det varierer veldig fra kolleksjon til kolleksjon hos de ulike leverandørene. Derfor budsjetterer jeg heller per kategori, på t-skjorter for eksempel, og tenker at jeg i hvert fall skal holde forhåndskjøpet innenfor 60 prosent på kategorien. Dermed er vi også litt tryggere i sesong, hvis noe skulle endre seg.

Alle opplevde jo hvordan koronapandemien førte til mindre etterspørsel, spesielt etter finklær. Da skulle vi hatt enda mindre forhåndskjøp på enkelte kategorier slik at vi kunne satset mer på fritidsklær. Det var tøffe tak siden vi ikke kunne anslå forventet butikkbesøk, som svingte med smittetrykket i kommunen, men jeg lærte mye som jeg vil ta med meg videre.

Må jobbe smartere og samarbeide mer

– For enkelte merker kjører jeg kun omgående, men de fleste av merkene våre er forhåndskjøp et halvt år frem i tid. Og da er jeg veldig tydelig på at vi prøver å holde oss innenfor 60 prosent forhåndskjøp. Dette krever selvfølgelig også at leverandøren ikke har for mye utskifting av selgere. Overfor de mest stabile er det lettere å få til dialogen rundt det.

– Vi må samarbeide mer på tvers og ha en mer åpen dialog.

Cecilie Skjøtskift

– Deler du butikkdata med leverandørene også? – Ja, med enkelte merker. Jeg underskrev faktisk en avtale med en leverandør om datadeling i går. De står for suppleringen, og så har vi en rammeavtale, og etter hvert som vi selger, blir nye varer tilsendt. Så kan vi selvfølgelig også endre på hva vi ønsker etter hvert og bare gi beskjed.

– Føler du ikke at det er å slippe leverandørene litt for nær?

– Nei, jeg tror det blir mer og mer sånn fremover, at vi må samarbeide mer på tvers og ha en mer åpen dialog. Vi må jobbe smartere, og markedet er i en kontinuerlig endring, slik at samarbeidet mellom butikk og leverandør vil bli viktigere og viktigere. Til syvende og sist ønsker jo begge enda bedre resultater, og da må vi finne den linjen som tjener oss begge og samarbeide på veien mot gitte mål.

Da Hans og Hennes nylig feiret 39 års bursdag, feiret de det med 20 % på klær.

Kolossal endring

– Tilbake til generasjonsskiftet. Hvis vi ringte faren din og spurte om han synes at du har tilført Hans og Hennes noe godt, ville han bekreftet det?

–  Ja, ler Cecile Skjøtskift, han ville nok det. – De siste årene har akkurat dette med varehandel og, ikke minst, markedsføring endret seg kolossalt. Jeg er ikke i tvil om at de hadde klart seg svært godt også uten meg, men de har vært klare på at de ikke hadde satset videre med økt butikkareal og netthandel.