De hotteste merkene banker på døren til Texcon
–Stadig oftere ganger hører vi leverandører si at timingen er riktig nå, forteller daglig leder i Texcon, Thomas Vethe. Han mener det er systematisk arbeid gjennom flere år som bidrar til populariteten.
Texcon er Norges ledende innkjøpssamarbeid for frittstående klesbutikker. Blant kjedene er det kun Hennes & Maurits som omsetter for mer enn Texcon medlemmene. Men Texcon er ikke kjede. De 300 butikkene som er med i samarbeidet , har lokale eiere som driver sine egne, unike butikker.
Stordriftsfordeler
-Vi jobber på spreng hver eneste dag for at medlemmene skal få de samme fordelene som kjedebutikkene, uten at dette går ut over den friheten våre medlemmer ønsker seg, sier Vethe.
– Dette er ikke bare friheten til å kunne få bestemme selv, det handler også om å få kunne ta de valgene som kreves for å erobre markedsandeler akkurat der butikken ligger.
Vethe understreker at de hotteste merkene ikke nødvendigvis de mest eksklusive, og at det som er hot i Oslo ikke nødvendigvis er det som selger best på Fagernes.
-Vi opplever at vi blir stadig mer attraktive for godt etablerte leverandører og for voksende og viktige merker i markedet, sier han.
Samlefakturering bidrar til lønnsomhet
Stadig flere leverandører legger merke til at det troner Texcon-medlemmer på toppen av listen over de mest lønnsomme butikkene i Norge. Helt siden oppstarten i 1962 har Texcon-samarbeidet vært tuftet på samlefakturering. I 2020 mottok Texcon 128 000 fakturaer fra leverandører mens de bare videresendte i underkant av 20 000 samlefakturaer til butikkene. Antallet fakturaer reduserer med andre ord med mer enn 80 prosent, noe som skaper effektivisering og økt lønnsomhet for medlemmene. For leverandørene innebærer denne ordningen finansiell trygghet.
– Dette er ikke bare friheten til å kunne få bestemme selv, det handler også om
Thomas Vethe
å kunne ta de valgene som kreves for å erobre markedsandeler akkurat der butikken ligger.
– En leverandør kan dermed jobbe tettere med butikkene rundt riktig sortiment, bredde og dybde, for de vet at pengene kommer, forteller Thomas Vethe.
– Leverandører trenger ikke tenke på å kredittvurdere butikken. Så lenge butikkene bestiller, og så lenge de har en avtale med Texcon, kan leverandørene være sikre på at de får pengene sine. Texcon overtar ansvaret for fordringene i det øyeblikk varene er levert.
Økt salg
– Nå under koronapandemien har vi bevist at vi takler dette. Kontantstrømmen til leverandørene er vedlikeholdt, forteller Vethe.
– Vi ser også at leverandører som begynner å fakturere gjennom Texcon, nesten uten unntak får et økt salg mot våre medlemmer, fordi våre medlemmer er mer lojale mot leverandører som fakturerer.
En leverandør kan dermed jobbe tettere med butikkene rundt riktig sortiment, bredde og dybde, for de vet at pengene kommer.
Thomas Vethe
Enklere og mer oversiktlig hverdag
Faktureringen bidrar til gode betalingsbetingelser og kontantrabatter. I tillegg bidrar ordningen til en enklere og mer ryddig hverdag. Texcon fakturerer medlemmene tre ganger per måned. Dermed trenger de ikke gå inn og sjekke nettbanken for å lete etter fakturaer daglig.
– Så lenge butikkene drives effektivt på bakrommet, kan eierne bruke mer tid og energi på salg, sier Vethe.
Fremtidsrettet system
Texcon har nylig løftet datasystemet opp i skyen og effektivisert interne prosesser. Dette har ført til at Texcon kan gi en enda større servicegrad til medlemmene. Det nye systemet byr på større fleksibilitet og effektivitet. Det fleksible faktureringssystemet har også ført til at Texcon blitt en mer fremtidsrettet samarbeidspartner for nye leverandører, fordi det nye systemet åpner tettere integrasjon og samarbeid med leverandørene
Rådgiver
– For mange av våre leverandører er vi en rådgiver med hensyn til hvilke butikker vi mener er relevante for leverandøren. Vi opplever at nesten hver eneste gang vi får en ny leverandør, så kommer det frem fem til ti nye butikker på blokken som de egentlig ikke visste eksisterte i Norge, sier Vethe.
Texcon er et felleskap
Vethe er også opptatt av å få frem at Texcon er mye mer enn en faktureringssentral.
– En av de viktigste årsakene til at medlemmene er med i Texcon er det sosiale.
– Det å ha sparringspartnere, få venner og nettverk, det å møtes på samlinger, bidrar til et faglig engasjert felleskap som er helt i unikt i Norge, avslutter Vethe.