Det er morsomt å skape sitt eget produkt
I over 30 år har ekteparet Ada og Bent Aaserud drevet klesbutikk i Sande. Nylig valgte de å ta familiebedriften ut av kleskjeden VIC for å ha mere frihet.
Det er ikke rart at det kilte litt i magen da «Aaserud klær» skulle gå tilbake til å drive selvstendig. De hadde tross alt vært kjedemedlemmer i mange år.
Ekteparet bak «Aaserud Klær» trekker frem at det hadde ikke gått så bra for bedriften i dag, hadde det ikke vært for støtten og veiledningen de mottok fra Texcon.
– Vi var jo plutselig blitt litt sånne ferskinger igjen ved begynne for oss selv på nytt. Men vi fikk god hjelp til å bygge opp produktet vårt for å få en så proff butikk som mulig.
Går sin egen vei etter 30 år
Det hele begynte med «Stasjonen Klær» i 1991, hvor lokalene på 50 kvadratmeter hadde plass inne på togstasjonen i Sande sentrum. Med tiden fulgte et samarbeidsforhold med Match, og i 2009 etablertes kjedemedlemskapet hos VIC, hvor de var medlem i 10 år.
-Da vi kom frem til avgjørelsen om å bli selvstendige, kom også avgjørelsen om å gå mot Texcon.
Bent Aaserud
I disse dager ligger klesbutikken til på den andre siden av torget med en salgsflate på 360 kvadrat. Forretningen er omdøpt til «Aaserud Klær», og i sortimentet har de merker som Jack & Jones, Lyle & Scott, Selected Femme og Part Two, for å nevne noen. I 2021 inngikk virksomheten samarbeidet med Texcon.
Texcon – glassklart valg
– Vi begynte rett og slett å lengte etter en frihet hvor vi kunne bestemme mer selv, og ønsket å prøve noe annet. Men det kunne vi ikke gjøre alene, og da var vi glassklare på at Texcon var veien dit, forteller ekteparet.
– Uten Texcon hadde vi ikke fått tilgang på de merkene vi har i dag, for eksempel, og vi hadde ikke fått bygge den bonusen vi tross alt greier å bygge. Dess mer vi selger og kjøper, dess mer bonus får vi, på en måte. Det er jo et punkt alle kjøpmenn liker, kommenterer Bent Aaserud med et glimt i øyet.
– Men et medlemskap i Texcon lønner seg først og fremst fordi at du jobber folk med peiling på det vi driver med. Jeg kan ringe når jeg har spørsmål, og få hjelp, legger han
Speed-dating med nye leverandører
Bent Aaserud minnes sitt besøk ved det seneste Texon-eventet:
– Vi har jo gjort sånt før, å være på innkjøpsarrangementer og truffet folk … Men denne gangen var det litt annerledes: Texcon hadde satt i gang speed-dating med leverandører – og nå er jeg blitt veldig voksen, så jeg var nok litt skeptisk – men jeg må innrømme at det var ganske interessant!
– Jeg fikk møte folk og se merker som jeg ikke har hatt tilgang til før, så det lærte jeg mye av. Ellers traff vi mennesker som jobber med det samme som oss, som har de samme utfordringene som vi har i respektive lokalsamfunn.
Eget navn på døren
Hvordan var veien deres inn til Texcon?
– Da vi kom frem til avgjørelsen om å bli selvstendige, kom også avgjørelsen om å gå mot Texcon. Vi snakket med andre, som f.eks. Men’s Shop i Holmestrand, som vi har kjent i alle år og som var allerede medlem av Texcon. Der skrøt de rett og slett mye av friheten.
Den nye friheten er at du faktisk også må ta flere valg selv. Man tar tilbake kjøpmannskapet litt, er det ikke sånn?
– Jo, veldig. Særlig i det øyeblikket der du fikk ditt eget navn over døren.
Å finne kjernen – med god veiledning
Med i samarbeid med Texcon, ble «Aaserud Klær» kjent med seg selv på nytt:
– Vi var jo plutselig blitt litt sånne ferskinger igjen ved å begynne å holde på for oss selv på nytt. Men vi fikk god hjelp til å bygge opp produktet vårt for å få en så proff butikk som mulig. Det er jo veldig morsomt å jobbe med – det å skape sitt eget produkt, det er veldig morsomt.
-Et medlemskap i Texcon lønner seg først og fremst fordi du jobber med folk som har peiling på det vi driver med.
Bent Aaserud
Personlig og dynamsik prosess
Ekteparet forteller at de sammen med Texcon satte seg ned rundt et bord for å sy sammen en analyse av eget produkt og planlegge fremtidige mål.
– Den prosessen er veldig spennende! Når du kjenner deg selv, kjenner produktet og hva det er, og klarlegger hvor veien skal gå videre; hva skal du gjøre for å nå det målet? Det er i den prosessen vi er i nå, og det har vi vært i ca. ett år.
Mottakelse over all forventning
Da de satte Aaserud på fronten av butikken, var de spente på mottagelsen i lokalsamfunnet.
– Resultatet var veldig overraskende, og det var helt utrolig morsomt, å oppleve at navnet hadde den effekten: Folk så at nå var det ikke kjedebutikk lenger. Det var mye mer positivt enn det jeg drømte om. Navnebyttet krevde litt av oss, på en måte. I og med at vi bruker vårt eget navn, må vi oppfylle kravene og vise at det produktet vi har, det er et ordentlig produkt.