– Kundene er opplyste og vet nesten mer om varene enn oss
Selv etter snart 100 år som konfeksjonsbutikk, ser Follestad stadig fremover med enda flere fysiske butikker og økt nettsalg.
Av: Chili Publications
– Vi ønsker at kunden skal føle at her er det kvalitet og noe unikt, og at de får tillit til oss bare ved å komme inn i butikken, sier André Strøm, regionssjef i Follestad.
Med elleve butikker rundt om på Østlandet, hvorav hele fire butikker ligger tett omslynget i Oslo sentrum og på vestkanten, to outlets og nettbutikk, er det lett å oppfatte Follestad som en kjede. Men det ønsker de ikke å være. Derfor er ingen av butikkene like, og de har heller ikke de samme merkene.
– Vi konkurrerer jo litt med hverandre, men det er også viktig at butikksjefene våre føler at de utfyller hverandre og er et team. I noen butikker er eksempelvis Boss og Tiger of Sweden veldig viktig. I butikken vår i Kongens gate er vi store på Oscar Jacobson, Morris Heritage, norske Frislid og italienske Corneliani, sier Strøm og legger til;
– Vi har mange merker og oppfattes selvfølgelig som en merkevarebutikk og konfeksjonsbutikk. Det skaper høye snittsalg, et bra navn, rykte og anseelse i bransjen. Folk kommer til oss når de ønsker en dress.
Fire generasjoner Follestad
Mye har skjedd siden Enoch Follestad startet opp butikken med samme navn i 1923. Den gang var klær gjerne mer formelt. Da andre generasjon Follestad med Einar i spissen tok over driften, kjøpte gjerne menn seg pene klær der fra de var guttunger.
– Mange godt voksne pensjonister som handler hos oss i dag sier at de husker de kjøpte den første dressen sin hos Follestad, forteller Strøm og fortsetter;
– Med Einar Follestad kom ideen om at man skulle tilby klær til guttunger og menn i alle størrelser og aldere. Man hadde bukser og dresser i langt flere lengder og størrelser enn det vi har i dag.
I 1970 var tredje generasjon Follestad klar for å ta del i familiebedriften, men Einar Follestad ga klar beskjed til sønnen Bengt om at Oslo var hans territorium. Derfor åpnet Bengt på Romerike, først i Lillestrøm, så på Triaden og Strømmen Storsenter. Høsten 1996 tok han imidlertid over butikken i Oslo.
– Follestad hadde nok et gubbestempel frem til da, noe Bengt hadde sett i flere år og ønsket å gjøre noe med, sier Strøm som ble ansatt i 1997.
Slik har korona påvirket driften
I dag er det William, som er fjerde generasjon Follestad, som er daglig leder i bedriften. Vanligvis bruker de mye tid og penger på reiser, og til innkjøp av de populære merkene sine. To ganger i året har turen normalt gått til Italia og på motemessen Pitti Immagine Uomo i Firenze, hvor de har fått med seg hva som gjelder ute i verden, i tillegg til konkrete merker.
Det har imidlertid ikke vært like lett under koronapandemien å finne inspirasjon når det ikke har vært mulig å reise noe sted. Innkjøperne hos Follestad har istedenfor måttet følge med digitalt, på leverandørenes nettsider og Instagram-kontoer.
– Vi gjør jo vanligvis innkjøpene fysisk hos leverandører og agenter, men det har ikke vært mulig under korona-tiden. Det ligger en lidenskap bak innkjøpene, og en vil både ta og se på stoffene, i tillegg til å se klærne på modeller, sier Strøm.
– Det at vi ikke har hatt denne muligheten har vært vanskelig, og det har ført til noen feilinnkjøp, ettersom klær ikke alltid ligner på det du ser på en dataskjerm.
Som for så mange andre, var koronapandemien også veldig tøff for Follestad – og traff dem på et ugunstig tidspunkt.
– Da vi måtte stenge i vinter var vi så vidt i gang med salget som vi vanligvis har ut februar. Vi ble derfor sittende med mye vinter- og restvarer, samtidig som vårvarene begynte å komme inn.
At Texcon kom med en hjelpende hånd og la ut for fakturaene, hjalp veldig.
– Nå som folk er klare for å handle igjen går det bedre for oss. Noen har jo nesten ikke handlet på havannet år, og har spart mye på ikke å gå ut og spise, drikke og delta på kulturarrangementer.
Dobling på nett
For rundt ti år siden startet Follestad opp nettbutikken sin. Til tross for den spådde butikkdøden hvor nettshopping overtar, var det imidlertid ikke de helt store pengene å tjene på det i begynnelsen. Likevel mente de at når en er en så stor aktør som de er, så må en ha en nettbutikk.
– Det handler om å utvikle seg og vi føler at det er et naturlig supplement, sier Strøm.
Under koronapandemien har Follestad imidlertid opplevd en oppsiktsvekkende vekst på nett.
– Det har vært verdifullt å være god på web under korona, og vi har opplevd nesten en dobling i nettbutikken.
– For meg som har vært mange år i bransjen, så har man sett de siste par årene at kundene er veldig opplyste og de vet nesten mer om varene enn oss når de kommer inn i butikken, takket være nettet.
Fra herremote til eksklusive barneklær
De fleste forbinder kanskje Follestad med herreklær og konfeksjon, men butikken har lenge hatt damesortiment også. Butikken i Kongens gate har avdeling med barneklær i tillegg. Her spenner sortimentet seg fra attraktive merker som Parajumpers, Moncler og Polo Ralph Lauren til Stone Island, Juice Couture og Designers Remix.
Det viser seg å ha gått bra – selv om det ikke har vært den samme veksten på barnesortimentet som på dame og herre, ifølge Strøm.
– Det er ikke så mange som driver med kostbare merkeklær for barn, så det har vært en bra utvikling. Etter at butikkene fikk åpne igjen etter å ha vært koronastengt, har det gått kanskje enda bedre.
Hva kan nøkkelen til snart 100 år med suksess være?
– Jeg tror det kan være at vi har klart å utvikle oss, fornye oss og følge med i timen. Faren til Bengt hadde ikke vært flink nok til det, og det var derfor han så at neste generasjon måtte få komme til.
Stadig nye butikker
Alle butikkene til Follestad er spesialdesignet – her finnes det ingen ferdig innredning bestilt fra innredningsleverandører. På lik linje med at ingen av butikkene har de samme merkene, blir heller ikke en ny butikk lik den foregående interiørmessig.
I november 2020 åpnet de en ny flaggskipbutikk i Oslo. Denne gangen i Bogstadveien, på nesten 1000 kvadratmeter til både dame og herre i tillegg til home-sortimentet.
– Vi hadde tidligere en butikk i Valkyriegata på Majorstua, men den følte vi ble for liten. Vi har sett etter større lokaler i flere år, men det måtte være det riktige lokalet, sier André Strøm.
Flere butikker har lukket dørene i Bogstadveien de siste årene, mye på grunn av oppgraderingsarbeidet i området. Den nye butikken til Follestad har ifølge Strøm gått bra, og han understreker at gaten fremdeles er en veldig bra handlegate – selv om den kanskje har ligget litt nede for telling en stund.
1. desember åpner Follestad ny butikk på Hamar. Det blir en Follestad-butikk med alt de er kjent for – og Hamars fineste butikk, ifølge Strøm. Det er ikke første gangen de åpner butikk på Hamar.
– Det var sammensatte årsaker til at butikken på Hamar ble lagt ned for 20 år siden. Vi vurderer stadig vekk om det er interessant å åpne butikker på nye lokasjoner. Men mange steder er det allerede gode butikker og ingen vits i å åpne for oss.
På Hamar har de imidlertid troen og fornuftige betingelser, som er helt avgjørende for å åpne butikk nå.
– Flere gårdeiere har vært hushaier i mange år, men nå går det an å få betingelser som en kan leve med. Det går særlig på husleie. Man er helt avhengig av en fornuftig husleie for å kunne drive butikk.
– I lokalet vårt i Bogstadveien i Oslo var det tre eller fire butikker før oss som har gått konkurs, selvfølgelig på grunn av blant annet feil betingelser som for høy husleie.
Ekstraservice til kundene
I november 2018 åpnet en Follestad-butikk som raskt ble erklært flaggskipbutikk i Karl Johan. Etter at den gamle butikken deres på Egertorget la ned samme høst, kunne de fokusere fullt og helt på de nye lokalene, som de hadde store forhåpninger til. Også dette er en unik butikk.
Her finnes to store, lyse etasjer fylt med fritid i første etasje, og konfeksjon med formelt og selskapsklær i underetasjen. Blant produktene det selges mye av, er smoking og mørk dress.
– Vi oppfattes sikkert som en konfeksjonsbutikk, og dette er strøket for det. Rett på andre siden av gaten ligger jo Stortinget, og Tinghuset like ved, med mange advokatkontorer.
Som en ekstraservice til kunder som handler hos dem, tilbyr Follestad skreddertjenester. For som Strøm sier, så er det få som kjøper en dress uten å trenge å gjøre en eneste forandring.
Nye digitale løsninger og fremtidens butikkopplevelser
Det er ingen tvil om at motebransjen går mot stadig flere nye, tekniske og digitale løsninger, også i butikk. I flaggskipbutikken i Karl Johans gate finner kundene en stor touch-skjerm hvor du kan titte i webshopen mens du er i butikken, mens det i butikken i Kongens gate er interaktive speil.
– Vi prøver å følge med, men vi føler at kunden vil bli ekspedert av et menneske når de først er i butikk. Vi er veldig flinke til å bruke målebånd, og tror vi skal holde oss til å måle selv, fremfor å la en robot gjøre det, sier Strøm.
Follestad har hatt god respons fra kundene på de nye, digitale og tekniske løsningene.
– Disse speilene er en del av fremtidens butikker, sier han, som forklarer at flere andre butikker har introdusert lignende løsninger.
Bar i butikk i Kongens gate
Personlig service og det å kunne tilby kundene det lille ekstra ser ut til å være fremtiden for butikkbransjen. Å skape en kundeopplevelse utenom det vanlige. Da Follestad for fem år siden åpnet den enorme butikken i Kongens gate, ønsket de å gjøre noe unikt.
De så til utlandet der det var mulig å få servert et glass vin eller kaffe inne i butikken, og designet en bar som kjerne i midten av butikken, med et stort vinrom med plass til over 900 vinflasker.
Med manglende skjenkebevilling, arrangerte Follestad den gang happy hour enkelte lørdager med servering av kaffe, smoothie, kjeks og Twist. De arrangerte også lukkede arrangementer og kundekvelder med gjesteliste, servering av alkohol og vinsmaking.
– Vinsmakingen har vært veldig populær, og vi har fått noen samarbeidspartnere med på det. Omsetningen på en slik kveld blir tre til fire ganger høyere enn en vanlig dag. Vi sier til oss selv og hører andre si at det skal være en opplevelse å gå inn i en butikk. Her er det en opplevelse å komme inn – selv om det ikke er skjenkebevilling i baren, sa Strøm den gangen.
Utfordringen med manglende skjenkebevilling har ikke løst seg enda. Hadde de søkt om skjenkebevilling først og bygd en klesbutikk rundt serveringsstedet, ville det antakeligvis ha vært mye lettere.
– Vi hadde håpet på at det skulle komme et nytt byråd og at det kanskje ville hjelpe oss.
Inntil videre står baren der, og i sommer serverte Follestad kaffe og croissanter gjennom kaffebaren, med hyggelige bord på det brede fortauet utenfor butikken.
– Det var ganske koselig, men det gir ikke det samme freset som en vinbar ville ha gjort og vi har ikke tjent noen penger på det. Men det er et hyggelig tilbud.