En av de beste i klassen på bærekraftig mote
Mote- og tekstilbransjen er fremdeles en stor belastning for miljøet, og det vil bli satt strengere krav til både produsenter og merkevarer i fremtiden. Det er likevel enkelte som allerede utmerker seg, som har gjort bærekraft til en del av sin merkevareidentitet.
Mote- og tekstilbransjen er en av verdens største industrier, men det er også blant næringene som er til størst belastning for miljøet.
– Ti prosent av alle klimagassutslipp kommer fra bransjen vår. Det er mer enn luftfart og shipping til sammen, forteller Thomas Kosstad, eier av Teko Trading Agency.
Teko Trading er en distribusjonspartner for premium, italienske brands i det skandinaviske markedet, og representerer merkevarer som Paul&Shark, Jacob Cohen, MooRER, Lardini og Bramani Cashmere.
– Den største utfordringen er fast fashion og overproduksjon, forteller han.
LES OGSÅ: Texcon er miljøfyrtårnsertifisert
Hvert år sirkulerer det ifølge Framtiden.no mer enn 4,5 millioner tonn brukte klær i det globale markedet – mer enn 23 milliarder plagg. Det årlige tekstilforbruket i Norge er ifølge NORSUS på 15 kilo per innbygger, tilsvarende 80 000 tonn i året. 36 000 tonn av dette blir eksportert til utlandet.
– Kun en liten andel av klærne blir solgt på nytt og 13 prosent blir resirkulert. Resten sendes til afrikanske og asiatiske land, og i mange tilfeller dumpet ved uregulerte søppeldeponier.
Det gjelder land som blant annet Ghana og Chile. Enorme mengder blir for eksempel dumpet i vannkanten utenfor Accra, hovedstaden i Ghana, og som avfall i Atacama-ørkenen i Chile, og blir omtalt som «døde, hvite menns klær».
LES OGSÅ: Herremote – hvordan kle seg etter kroppstype?
Det vil komme tøffere EU – direktiver
Det er derfor sterkt behov for en endring i mote- og tekstilbransjen, og det vil bli satt strengere krav til både produsenter og merkevarer i tiden som kommer.
– I dag er det en jungel. Det er for mange etiketter, og for mange etiketter som ikke egentlig garanterer for miljø eller bærekraft. Dette kommer EU til å skjerpe inn på, og det vil komme tøffe EU-direktiver i tiden fremover, forteller Kosstad.
Likevel er det noen merkenavn som går foran som gode eksempler, og en av dem som er blant de beste i klassen, er det det italienske merket Paul&Shark.
– Verdikjeden til Paul&Shark er 80 prosent bærekraftig, som er imponerende. Det er ingen som klarer å levere 100 prosent, med en bransje som opererer med såpass korte tidsfrister og høyt trykk, så med 80 prosent er Paul&Shark blant de beste i klassen.
Bærekraft – en del av merkevareidentiteten
Det italienske merket er ISO-sertifisert for sitt arbeid med miljøledelse og har mottatt flere priser for deres miljøvennlige tiltak.
I 2021 fikk de den første italienske, plastfrie sertifisering i landet. Samme år ble de tildelt Sustainability Award i Italia – en pris som tildeles landets topp-100 mest bærekraftige selskaper uavhengig av bransje. Her ble spesielt deres arbeid med å initiere og gjennomføre bærekraftige utviklingsprosjekter vektlagt. De ble tildelt den samme prisen i 2022.
– Vanlige sertifiseringer er i dag Svanemerket og EU Ecolabel. Paul&Shark har bestemt seg for å gjøre mye mer. De har gått inn på eiersiden for viktige miljøkonsepter, samtidig som de er innovative og går i front for en rekke miljøvennlige tiltak, sier Kosstad.
Det er ifølge ham slik fremtidens moteverden også kommer til å se ut.
– EU kommer til å stille strengere krav, der en skal legitimere hele produksjonsprosessen. Det vil bli vanlig at alle klesplagg har en QR-kode som lar deg følge varen fra butikken og helt tilbake til fabrikken. Dette kommer nok til å bli en utfordring å følge opp for mange aktører.
Paul&Shark er imidlertid blant dem som har kommet desidert lengst, hvor bærekraft og miljøtiltak er en del av selskapets identitet, og som gjør dem unike i markedet.
– Alle metervarer har et miljøaspekt. De benytter organisk bomull, resirkulert plast og resirkulert ull, samt tasmansk ull som er et dyrevennlig alternativ. I produksjonsprosessen benyttes det ikke kjemiske stoffer, som er spesielt skadelig for både miljøet og ansatte, forteller han.
Slik jobber Paul & Shark for en mer bærekraftig motebransje
Paul&Shark jobber kontinuerlig for 10 miljøvennlige og bærekraftige tiltak:
Save the Sea er et utviklingsprosjekt med plagg bestående av resirkulert polyester, produsert av plastflasker hentet opp fra havet. Materialet gir god isolasjon, er vanntett og vindtett, samtidig som plaggene er lette og komfortable.
Econyl er et annet materiale skapt frem av Paul&Shark med nytenkende teknologi. Materialet er fremstilt av typisk nylon-produkter som hentes opp av havet, som for eksempel nedsunkne fiskegarn som ellers ville bidratt til å ødelegge dyreriket i havet. Paul&Shark bruker det nå i produksjon av jakker, bukser, skjorter og badetøy.
Typhoon 20.000 er et egenoppfunnet og patentert materiale fra Paul&Shark, og regnes som deres mest tekniske kapsel. Dette er en type Gore-Tex med 20.000 mm vannsøyle, der forskjellen fra Gore-Tex er at membranen i Typhoon-materialet er nedbrytbart og dermed miljøvennlig.
Seaqual er et samarbeid med Seaqual-initiativet, som rydder opp langs kysten verden over og bekjemper plastforurensning. Paul&Shark benytter i produksjon SEAQUAL® YARN, som er et 100 prosent resirkulert polyestergarn produsert av Seaqual.
Re-Cotton er et tiltak for å redusere vannavfall i tekstilproduksjonen. Ved å benytte resirkulert bomull kan en redusere forbruket av vann med mer enn 60 prosent.
Responsible Blue er konkrete teknikker Paul&Shark benytter for å gjøre tekstilproduksjonen mer bærekraftig. Det gjelder blant annet bleking av denim, farging av tekstiler og stone wash. Her benyttes en egenprodusert laserteknikk som sparer omkring 500 liter vann per 100 kilo produkt.
Biofilter: Alle maskinene på fabrikkene til Paul&Shark benytter et biofilter som sørger for at vann som inngår i produksjonen kan benyttes om igjen i helt opp til syv år. Det gir et minimalt forbruk av vann.
Second Life handler om gjenbruk. Ingen plagg skal kastes. Defekte plagg som ikke godkjennes fra fabrikken for salg, repareres derfor for hånd og selges som unike plagg etterpå.
Shark Trust: Paul&Shark støtter organisasjonen Shark Trust, som jobber for å beskytte haier og deres fremtid i havet.
Guppyfriend Washing Bag er en vaskepose som beskytter klærne dine i vaskemaskinen, og som fanger opp mikroplast skilt ut fra plaggene i vaskeprosessen.
E.M.W Protection er en metallplate som monteres på innsiden av lommene i plaggene til Paul&Shark, som beskytter kroppen mot stråling fra mobiltelefonen eller andre, digitale enheter.
Arbeidsforhold – en viktig del av arbeidet
Paul&Shark er et familieeid selskap, grunnlagt i 1976 av Dini-familien. Mens mange selskaper flyttet produksjonen til Østen etter finanskrisen, er den desidert største delen av verdikjeden til Paul&Shark (95 prosent) tillagt Italia.
– Det betyr at en med sikkerhet kan si at de ansatte på fabrikken jobber under ordnede forhold, og at de har normale, sosiale goder. De ansatte jobber skift, med normale arbeidstider, krav til ferie og opplæring, forklarer Kosstad.
Arbeidsforhold som er i sterk kontrast til tilfeller som er blitt avdekket flere steder i verden.
– Det skjer i verden akkurat nå og er brutalt: Mennesker som jobber og bor på fabrikken, der barna sover i hauger med denim, og de ansatte er blå under huden etter å ha farget klesplagg indigo.
– Det er viktig å ta et valg også her. De ansatte skal ha sosiale goder, ferie og normale arbeidstider. De skal ikke jobbe under skadelige forhold eller bli utsatt for kjemikalier. Men det er klart, dette er valg som gjør plaggene mer kostbare, sier han.
Viktig å lære opp konsumentene
Selv om det kommer til å bli stilt strengere krav til mote- og klesprodusenter, står vi alle ifølge Kosstad overfor en like viktig oppgave – forandre konsumentenes vaner.
– Vi ser en endring med den nye generasjonen – spesielt blant herre, hvor en oftere kjøper dyrere klær av bedre kvalitet som varer lenger. Men det er en vei igjen å gå, og spesielt blant damemote hvor fast fashion-kjedene fremdeles har en så stor markedsandel.
Av alle varene fast fashion-butikkene tar inn hver måned, selges kun 25 prosent. Det vil si at det i løpet av ett år bygger seg opp et enormt varelager. Et varelager som i de fleste tilfeller ender opp med å bli dumpet i Atacama-ørkenen i Chile eller i vannkanten i Ghana.
– Fremtiden ser lys ut, men dette er endringer som tar tid. Det er viktig at vi alle tar det på alvor, og på veien informerer konsumentene om viktigheten.
Kilder:
- paulandshark.com
- norsus.no
- framtiden.no – hva skjer med våre brukte klær?
- framtiden.no – hvordan havner brukte klær i Chile?
- Sustainabilityaward.it
- svanemerket.no
- miljodirektoratet.no
Flere nyheter
Vi gir våre medlemmer et unikt innblikk i kommende trender og tendenser, nøkkelplagg for sesongen og tips fra eksperter og aktuelle motepersonligheter.