En butikk for alle anledninger

Med et sterkt partnerskap og stadig nye ideer, har klesbutikken Paa Lundsen blitt en fast favoritt i Flekkefjord.

Klesbutikken Paa Lundsen har i over åtte år vært et solid innslag i Flekkefjords handel. Med et tydelig fokus på innkjøpsstrategi, kundeservice og samarbeid, har Siv Anita Strømland og Hilde Lona Scotland sammen skapt en butikk med både dybde og nærhet til kundene. Når du går gjennom Flekkefjords gågater, er det nemlig vanskelig å ikke legge merke til Paa Lundsens utstillinger, som de hyppig skifter ut:
– Vi har kjempegode vinduer ut i hovedgaten og i gågaten, sier Scotland.
– Mange som er ute på kveldstur ser ting i vinduet, og så stikker de innom dagen etterpå og handler.
– En gang iblant hender det at folk kjører forbi og nesten krasjer i krysset fordi de plutselig ser en fin kjole i vinduet, forteller Strømland og ler.

Sammen er vi sterke

Historien om Paa Lundsen startet da
Strømland tok sjansen på å starte egen butikk etter at klesbutikken hun jobbet
i skulle legges ned. Senere kom Scotland inn som medeier da den tidligere partneren skulle pensjonere seg.

– Jeg sendte en melding for å høre om Siv Anita skulle ha en ny kompanjong, og det skulle hun. Fra å være fremmede som knapt sa hei, har vi nå blitt som søstre, forklarer Scotland.

De to har en dynamikk som gjør dem til et sterkt team.
– Vi utfyller hverandre. Der den ene er litt svak, er den andre sterk, sier Strømland.
– Til sammen er vi gode. Og det er mye gøy hos oss! Latter og galskap er en viktig del av hverdagen, og det gjør arbeidshverdagen lettere, legger hun til.

– Vi liker å tøyse og lage rare ting. Det kan bli en TikTok eller to. Det er ikke så farlig å dumme seg litt ut, så lenge det er med vilje. I tillegg har vi også fokus på at det skal være både gøy og lærerikt å jobbe hos oss. Til sammen har vi 70 års erfaring fra salg og service, så vi har mye å lære bort.

-Vi må hele tiden holde oss oppdatert og sørge for at vi har de riktige varene inne. Det blir nesten som ferskvarer

En variert varepakke

Paa Lundsen startet som en ren herrebutikk, men har siden utvidet til også å inkludere dameklær. I dag er fordelingen omtrent 60 prosent herreklær og 40 prosent dameklær. For at dameavdelingen skulle harmonere med resten av butikken, har Strømland og Scotland jobbet bevisst med å velge varer som matcher herreavdelingens utvalg.

– Vi har jobbet mye med å få dameavdelingen til å harmonere med herreavdelingen, slik at alt har samme gode kvalitet, sier Scotland.
– Vi selger jo fra innerst til ytterst, til alt fra eldre på 89 til ungdommer. Derfor må vareutvalget også ha et spenn, spesielt siden dette er en liten plass.

«Det er så fint her!»

Flekkefjord er en liten by som ligger imellom Stavanger og Kristiansand, en perle ikke alle vet om. I og med at man må ta av fra E39 for å komme ned hit er det er del som kjører rett forbi og går glipp av alt det fine Flekkefjord har å by på.
– Men de som tar sjansen og svinger av fra hovedveien blir som regel positivt overrasket og besøker oss igjen og igjen. Stadig flere tilreisende og turister besøker butikken, noe som hjelper damene bak Paa Lundsen å holde driften i gang:
– Det er mange bobil- og hyttefolk som er utrolig gode på å bruke byen, både butikker og restauranter. Det er vi glade for.

Utstillingene i butikken skiftes hyppig ut.

– Og vi er i det hele tatt veldig heldige fordi vi
har mange faste kunder. Når folk som har flyttet ut av Flekkefjord kommer hjem
på besøk, må de innom oss. Mange sier at det er så greit å handle her, fordi de
vet at de får alt på ett sted, forteller Strømland.

Godt å ha noen i ryggen

Bak suksessen ligger mer enn bare godt humør og kreative ideer – det handler også om nøye innkjøpsstrategi og varelagerstyring.

Strømland og Scotland har begge vært svært opptatt av å ha kontroll over hvilke varer de tar inn, slik at de alltid er oppdatert i markedet.
– Vi må hele tiden være oppmerksomme på hva kundene våre ønsker, og justere utvalget vårt deretter, sier Strømland.
– Man må jobbe aktivt og være frampå. Man kan ikke bare tenke at «nå går det sikkert greit».
– Men det gir oss en trygghet å vite at vi har Texcon i ryggen. Når det gjelder alle avtalene vi inngår, som telefon og strøm – ja, så vet vi at Texcon allerede har gjort en god jobb i forveien. Og vi velger jo leverandører gjennom Texcon først. Hadde vi stått alene, hadde vi måttet krangle mer, humrer Scotland.

-Det gir oss en trygghet å vite at vi har Texcon i ryggen.

Faglig oppdatert med Texcon

Overgangen til et digitalt kassesystem har vært en viktig del av denne strategien, også implementert med støtte fra Texcon:
– «Nå synes vi dere skal være med i verden», siterer Scotland og ler.
– Nei, men Texcon «pushet oss» litt til å gå over til et digitalt kassesystem, og nå har vi mye bedre oversikt over hvilke varer som går godt, forklarer Strømland.

Systemet gir dem mulighet til å bruke data fremfor magefølelse når de gjør innkjøp, noe som har ført til en mer effektiv drift.
– Nå kan vi bruke tallene aktivt når vi handler inn. Det gjør det lettere å vite hva som faktisk selger, og hva vi kan justere, sier Scotland.

Texcon har også bidratt på flere områder, blant annet ved å hjelpe dem med å forhandle frem gode avtaler med leverandørene.
– Og når det passer, deltar vi på samlinger for å få nye innspill og inspirasjon. Det gir oss verdifull hjelp i det daglige arbeidet, sier Scotland.

– Texcon hadde jeg erfaring med fra min tidligere arbeidsplass. Så Texcon var faktisk de aller første jeg ringte til ved oppstart, slik vi kunne bli medlemmer, forteller Strømland.

Ikke redd for å ta i et tak

Strømland og Scotland gjør også mye av det praktiske arbeidet selv, for å holde butikken i topp stand.
– I løpet av denne helgen har vi lagt både belegg og fliser, snekret og malt, forteller Scotland.
– Vi flyttet nylig en vegg for å få litt mer plass til dameavdelingen også. Ja, vi kaller oss «Vaktmestertjenesten» innimellom, humrer hun.

– Å drive butikk er med tiden blitt ganske vanskelig, spesielt for oss som driver selvstendig. Vi må hele tiden holde oss oppdatert og sørge for at vi har de riktige varene inne. Det blir nesten som ferskvarer, spesielt når det gjelder dameklær. Og vi må alltid passe på at vi ikke får for mye inn, sier Strømland.

Givende øyeblikk

Men de to bak Paa Lundsen mener butikkdriften handler om langt mer enn bare salg:
– Vi kommer jo tett på mennesker. Og vi treffer folk både i sorg og glede her, forklarer Strømland.
– Noen ganger griner jeg fordi en konfirmant blir så fin. Andre ganger fordi noen skal ha en dress fordi de har mistet noen. Du blir kjent med folk. Det er fint at de velger oss når de har de store dagene – på godt og vondt, avslutter Scotland.