Et knepp her og et knepp der
Har du lyst til å tjene mer i 2024 og 2025? Her er en oppskrift.
Jeg var nylig på handelskonferansen Virke Arena, hvor stort sett alle foredragsholderne sa at i år og neste år kommer alt innen retail til
å handle om effektivisering av prosesser, smartere jobbing og kostnadskutt.
Jeg tror de har rett. Til tross for at Statistisk Sentralbyrås prognose sier at nordmenn får litt mer penger å rutte med i år, blir det ingen kjøpefest.
I Virkes ferske handelsrapport kan vi lese at forbruk av klær er den posten flest nordmenn har kuttet inn på det siste året. 67 % av alle menn bruker mindre penger på klær, og hele 82 % av kvinnene sier det samme.
Rentenedgangen lar også vente på seg, og selv om Norges Bank skulle komme med et rentekutt i desember, vil det ta lang tid før vi igjen får renter som ligner på de vi hadde før pandemien.
Dessuten fører prisstigning og lønnsvekst til lavere marginer.
Likevel tror jeg det er mulig å tjene mer. Én oppskrift er å flytte fokuset mot kostnadene.
Jeg ringte nylig til et medlem for å fortelle hvor mye han ville spare på avtalen som Texcon har fremforhandlet med på regnskap med Azets. Da jeg sa at det kanskje ikke ble mer enn 25 000 kroner, ble det stille i den andre enden. Men så sa han: «Vet du hvor mye tøy jeg skal selge for å tjene 25 000 kroner, Thomas?»
Jeg ble imponert over holdningen hans. For det er akkurat slik gode kremmere tenker; et knepp her og et knepp der. Sannheten er jo at hvis du har en driftsmargin på 10 prosent, og du sparer 100 000 i kostnader, så tilsvarer dette en million på toppen.
Når jeg skriver at vi må fokus på kostnader, tenker jeg ikke på lønnskostnadene. Du må ha nok folk i butikken. Jeg tenker heller ikke på markedsføringskostnadene. Du må fortsatt være aktiv i sosiale medier. Og jeg tenker heller ikke på husleien. Du skal ikke flytte til et sted med mindre kundestrøm.
Jeg tenker først og fremst på småkostnadene. Du må kneppe der det knapt merkes.
Sett deg ned med alle avtalene Texcon har inngått med infrastrukturleverandører. Her er det mange små og noen store knepp du kan gjennomføre.
Nok om kostnader – så til effektivisering.
Jeg tør påstå at du som eier en klesbutikk er svært god på kundebetjening og kundeopplevelse. Kanskje du til og med er den beste. Derfor bør du tilbringe mest mulig tid i butikken og minst mulig tid på bakrommet, både for å genere salg og for å motivere alle andre.
Tenk slik: «Har jeg rigget systemet mitt riktig? Har jeg gode nok rutiner for varelager? Har jeg et trimmet varemottak? Betaler jeg fakturaer på en effektiv måte? Har jeg gode prosesser for returer?»
Det store spørsmålet er: «Jobber jeg smart med alt som egentlig ikke genererer penger?»
Glem heller ikke at mange av Texcon-avtalene fører til en langvarig effektivisering av driften.
For å oppnå reell endring må man av og til gjøre ting på en ny måte, selv om det kan føles litt uvant i starten. Vi mennesker er sjelden glad i forandring, men hvis alt fremover handler om å effektivisere, jobbe smartere og kutte kostnader, er det nødvendig å sette av tid til dette. Du må ta tak, fatte beslutninger, og gjennomføre – det er veien til varige resultater og økt konkurransekraft.
Thomas