Fashion til hele Norge

Først en gåte. Hva har disse stedene til felles?

Andenes, Askvoll, Askøy, Bjugn, Bjørkelangen, Brandbu, Brekstad, Bremnes, Brønnøysund, Eidsvoll, Elnesvågen, Fetsund, Finnsnes, Flisa, Fosnavåg, Gran, Hareid, Heimdal, Hokksund, Honningsvåg, Husnes, Jørpeland, Kolvereid, Kopervik, Kyrksæterøra, Leknes, Loddefjord, Måløy, Nordfjordeid, Norheimsund, Sand, Sandane, Sande, Sandnessjøen, Slitu, Smøla, Storslett, Stryn, Støren, Surnadal, Sykkylven, Tana, Tysnes, Ulefoss, Ulsteinvik, Vågå, Åfjord, Åmot og Årnes.

Flere riktige svar

Ett svar er at det ikke finnes en eneste H&M på disse stedene. Et annet er det finnes en Texcon-butikk på alle disse stedene. Et tredje er at det finnes en lønnsom Texcon-butikk på disse stedene.

Norge består av tettsteder

I Europa bor folk enten i en by eller på landet. I Norge bor vi i tettsteder. Ifølge Statistisk Sentralbyrå finnes det nå 990 tettsteder i Norge. På alle disse stedene finnes det mennesker som ønsker seg moteriktige klær.

Distriktspolitikk

Det er bred politisk enighet om grunnprinsippene i den norske distriktspolitikken. Selv om det kan være uenighet om virkemidler og prioriteringer, ønsker alle de politiske partiene å redusere geografiske forskjeller, styrke lokalsamfunn og fremme regional vekst.

Tollfrihet

Ifølge Tolletaten er det i dag «bare klær, matvarer og andre næringsmidler som har tollavgift». Likevel slipper utenlandske nettbutikker, gjennom VOEC-ordningen, å betale toll på varer under 3000 kroner. Dette er definitivt ikke god næringspolitikk og heller ikke god distriktspolitikk. Det er på høy tid å gjøre noe med dette. Derfor oppfordrer vi i Texcon regjeringen til å fjerne toll på klær – og i hvert fall fjerne den høyst urettferdige og konkurransevridende kr 3000-grensen.

Spredd makt og kapital

En av nøklene til en god distriktspolitikk er å spre makten og kapitalen ut over hele landet. Akkurat som i Texcon, har jeg lyst til å legge til. I Texcon bor ikke kapitalen på Nesøya. Den er heller ikke på børs i Stockholm. Aksjekapitalen er spredt ut over hele landet – på mer enn 200 aksjonærer. Og når det gjelder makten, så er den minst like godt distribuert. I Texcon tas beslutninger om varer, priser, åpningstider, beliggenheter og – ikke minst – markedsføring ute i distriktene.

Kompetansebedrifter

I Texcon sitter det ingen i Oslo og bestemmer hva som skal selges på Bremnes, Ulset eller Gran. Kompetansen om hva folk på disse stedene ønsker seg, innehas av dyktige, lokale kjøpmenn og ansatte.

Lokal lønnsomhet

Texcon sikrer at alle som vil drive en lønnsom klesbutikk, får tilgang til kompetanse, inspirasjon, stordriftsfordeler og et tettere samarbeid med leverandører. Vi bidrar også med struktur og effektivisering, slik at medlemmene kan bruke minst mulig tid på administrasjon og mest mulig tid i butikk. 

339 butikker

Texcon presterte tidenes resultat i 2023. Akkurat nå er vi 339 butikker, og slår man sammen omsetningen til alle butikkene i innkjøpssamarbeidet, er det bare H&M som er større enn oss. Vi kjenner Norge best og er best skodd for fremtiden. I hvert fall så lenge det handler om å spre fashion til hele Norge.

ARTIKLER