Gleder seg til neste vår

Det aldersløse merket Alma går mot nok en god sesong ledet av aldersløse Trude Karstensen.

Rundt om i landet, hos 4Women, Th. Dale i Ålesund og Modena i Sarpsborg, oppdager stadig folk visse linbukser med et vakkert fall. Linbuksene kommer fra Alma – og det er Trude Jarmund Karstensen som står bak klesmerket. Alma har hatt en pen vekst helt siden oppstarten i 2020 og er i dag godt etablert i markedet.

Texcon – Inspirasjon

Karstensen har lang erfaring fra klesbransjen. I flere sesonger utviklet hun kolleksjoner i samarbeid med ARG (Airport Retail Group), men idet et mye omtalt virus smittet en hel verden, valgte gruppen å trappe ned sin satsing. Da ble Karstensen smittet av en spennende idé fra Kristine Andersen i Texcon.

–» ja, men Trude » sa Kristine Andersen, «kan du ikke starte opp ditt eget merke selv» gjenforteller hun.

Hva gikk gjennom hodet ditt da?

– Jeg brukte en sesong på å tenke meg om. Men så landet jeg på at det går jo an å prøve. Jeg hadde kontaktene og eide en kolleksjon jeg hadde gjort før. Så jeg hadde en del styles, i tillegg bygde jeg opp med en del nytt.

-For meg som er alene, er det klart at det er en sikkerhet i det å være leverandør til Texcon.

Trude Jarmund Karstensen

– Imponerende. Hvordan vil du beskrive deg selv – som driver dette på egenhånd?

– Ganske effektiv og strukturert. Når mannen min går på sitt kontor, står jeg opp og går på mitt kontor. Selv om jeg har det som hjemmekontor, gjør jeg det. Dessuten er jeg en sosial person; trenger jeg litt frisk luft, går jeg meg en tur i Bogstadveien, treffer noen venninner, som driver butikker der og tar en kaffe. Da snakker vi om bransjen, og hva som skjer.

Hva tenker du om være i Texcon?

– Det systemet fungerer veldig bra. Altså, det må jeg si – for meg som er alene, er det klart at det er en sikkerhet i det å være leverandør til Texcon.

LES OGSÅ: Pulsen på trendene for AW 23/24

Stå på vilje kjenner ingen alder

– For det er en livsstil, dette her…

– Ja, og det er en utfordringer hele tiden. Du må glad i å jobbe, for å si det sånn! Og en forståelsesfull mann, det må man ha. Men han driver et arkitektkontor og vet det kan dukke opp utfordringer, så vi kan dele litt erfaringer.

Trude Jarmund Karstensen liker veldig godt klær i lin og bomull.

– Det å satse, la oss kalle det «i godt voksen alder», det er noe man egentlig ikke bør gjøre. Hva tenker du om det?

– Jeg tenker det er veldig mye med innstilling å gjøre. Jeg tillater ikke meg selv å ha den der aldersangsten. Altså,se på Rolling Stones, de holder jo på, humrer Karstensen.

Aldersløst

– I Norge har vi det litt sånn at du går på bar når du er i en viss alder, men ser vi til utlandet er det mer aldersløst – der kan jeg synes at det er dødskult å gå på klubb og danse. Jeg er ikke typen til å sitte ned, og så lenge jeg er frisk, rask og synes dette er gøy, så fortsetter jeg.

I et tidligere intervju beskrev du kolleksjonen din som aldersløs. Samtidig sa du at du skulle ha mye naturmaterialer. Kan du fortelle litt mer om Alma.

– Om høsten er det 80 prosent strikk; merino, kasjmir og viskose. Jeg bruker jo kasjmir også, det er en del av de tingene jeg gjør i min kolleksjon – jeg prøver å holde meg unna kunstfiber og jobber mye med ekte kvaliteter.

– Og vårkolleksjonen?

– Veldig mye lin, bomullsstrikk og linstrikk. Jeg lager og koordinerer noen fine, freshe trykk også, som tar opp fargene i linet. Videre har jeg klassiske, vide linbukser, samt slike som jeg elsker – med elastikk nede, litt sånn palazzo.

LES OGSÅ: Å drive butikk er en livsstil

Tøffe avgjørelser

– Har du noen gang tenkt: «Åh, herlighet, hva har jeg gjort nå?»

–  Mens det å lage selve kolleksjonen er både morsomt og ukomplisert, men det som kommer litt uventet, som du ikke er herre over, det er det som er verst. 90 prosent av min vårkolleksjon er lin, og i fjor hadde jeg for eksempel en leverandør som sa: «Nei, vi klarer ikke levere noen ting, for vi får ikke båter.», altså, det var helt kaos. Da var det rett og slett bare å rekvirere fly; da måtte jeg fly det inn, og det kostet flere hundre tusen.

Det å lage selve kolleksjonen er både morsomt og ukomplisert.

Trude Jarmund Karstensen

– Får du noensinne koblet av?

Selv om jeg drar på ferie til utlandet i fire uker, har jeg alltid PC-en med. Jeg har aldri ferie på samme måte som andre, men jeg har jo valgt en sånn måte
å jobbe på.

Oppkalt etter bestemor

En «sånn måte å jobbe på», høres tøft ut. Men det er nok ikke tilfeldig at Karstensen kommer seg helskinnet igjennom det; det går nemlig et tøft gen igjennom slekta.

– Jeg hadde en bestemor som levde til hun ble 96. Da jeg var hjemme, bodde jeg hos henne innimellom. Jeg satt og jobbet med resten av verden på iPad, mens hun satt og løste kryssord. Hun var skikkelig tøff og alltid en støttepilar. Så da tenkte jeg: «Er det noen som fortjener å leve litt til, så er det henne». Og det er bakgrunnen for merkets navn – for bestemor het Alma.

LES OGSÅ: Kundereisen starter utenfor butikken

Fargen er fantastisk

– Hvordan jobber du med en ny kolleksjon?

– Jeg tror interesse for designet er ekstremt viktig. Jeg skisser jo selv. Passform er den viktigste delen, men det handler i tillegg om at tingene henger fint sammen. Lager jeg en ny linskjorte, tenker jeg: «I fjor hadde jeg en sånn brett på den armen der – la oss prøve noe nytt». Så da lager jeg en ny arm, kanskje jeg bytter til andre knapper eller lager et lite broderi, skildrer Karstensen.

Design er viktig, og Karstensen skisser selv kolleksjonen.

– Jeg lager gjerne grupper av en sånn kolleksjon. På lin er det store grupper; over 20 varianter fordelt på bukser, kjoler og så videre. Da er jeg veldig opptatt av at fargen er fantastisk.

LES OGSÅ: Skorteguiden: Alt du trenger å vite

Følger opp leverandører

Alma produseres i Tyrkia og i Kina. Karstensen reiser gjerne ofte dit.

– Nå vurderer jeg å dra til Hongkong, der har jeg ikke vært siden før pandemien. Den kontakten jeg har direkte med en leverandør, er faktisk uvurderlig.

Lar seg begeistre hver sesong

Det går veldig bra med Alma nå, hva skyldes det, tror du?

– Det er klart at det jeg vokser på, er at kundene mine kommer tilbake og er fornøyde. Jeg lytter til dem. Det er ikke nødvendig å være en push-selger, heller. Og så klarer jeg å la meg begeistre hver sesong av den nye kolleksjonen. Nå gleder meg til å sette i gang med neste vår allerede, avslører Karstensen.

Flere nyheter

Vi gir våre medlemmer et unikt innblikk i kommende trender og tendenser, nøkkelplagg for sesongen og tips fra eksperter og aktuelle motepersonligheter.

Flere artikler