Hele Norges Vakre Vene
Vakre Vene ligger i Harstad, men for nordmenn flest heter butikken vakrevene.no, og den ligger på Internett. År for år har butikken økt både i omsetning og antall ansatte.
Vakre Vene er Texcon-medlem, og vi ringte Richard Bendiksen for å finne ut hvordan det er mulig å vokse fra å være en liten butikk i Harstad sentrum til å bli en av Norges mest fremgangsrike nettbutikker. Da koronapandemien rammet landet i mars 2020 fryktet de det verste, men i stedet er antall ansatte doblet, og omsetningen i 2020 økte til 58 millioner. I 2021 har omsetningen fortsatt med en fin vekst. Nå er de 18 ansatte.
Startet på Facebook
– Hvordan startet det hele?
– Da må vi elleve år tilbake i tid. Fruen hadde vært butikkleder i en skobutikk og en klesbutikk, men så hadde hun lyst til å gjøre sitt eget. Og da startet vi bare, i andre etasjen over et spa, med to tomme hender og mye pågangsmot.
– På et tidspunkt hadde vi to butikker og for mye varer. Da hadde vi lengre diskusjoner rundt kjøkkenbordet, og så endte vi opp med å ta det videre på nett. Men egentlig hadde vi solgt på nett helt fra starten. Vi la ut en kjole på Facebook, og folk ringte fra her eller der og sa: «Den kjolen der vil jeg gjerne ha.» «Ja, da må du overføre penger», svarte vi. Så det var the early beginning. Og det startet allerede i 2010.
– Men nå kommer fruen inn her, sier Richard. – Jeg måtte tørrprate til hun kom, for det er hun som er Vakre Vene.
Flere poster daglig
– Fortell litt mer om hva dere gjør i sosiale medier nå.
– Vi planlegger innleggene på Instagram og Facebook godt, og vi bruker forskjellige folk på stories og på Instagram. Det handler om å bygge et team, sier Elisabeth.
Vi prøver å poste tre ganger om dagen
Richard Bendiksen
– Hvor ofte poster dere?
– Vi prøver å poste tre ganger om dagen. En post tidlig om morgenen, en ved lunsjtider og en på ettermiddagen.
– Er dere på Snapchat?
– Ja, svarer Richard.
– Nei, Snapchat har vi ikke, svarer Elisabeth.
– Jo, jo, sier Richard.
– Har vi det? spør Elisabeth.
– Ja, ja, svarer Richard.
– Ja, vi annonserer, men vi har ikke …
– … vi har en konto, men vi bruker den ikke aktivt.
Det handler om å eie kunden
– Er det ikke litt overraskende at en nettbutikk i Harstad har erobret hele Norge?
– Du må huske på at vi nordlendinger har drevet handel i alle år. Vi solgte tørket fisk til Bergen i Hansatiden. Der femdoblet de prisen og sendte det videre. Hele Bergen by er bygget opp på klippfisk fra Lofoten. All handel der handlet om maten som var hauset på land i Lofoten. Væreierne her oppe ga litt til fiskerne, satte det på et større skip og gikk til Bergen. Der var det et enda større skip som gikk ned til Portugal.
– Så egentlig handler all handel om å eie kunden?
– Ja, det gjør det. Og jo større del av markedet du tør å ta i, desto større er potensialet. Harstad har bare 24 000 innbyggere. Så her har vi et gitt antall kunder, og dermed har vi en begrensing i omsetningen din. Men med nettbutikken har vi i utgangspunktet hele Norges befolkning som målgruppe. Og tenker vi litt større, så har vi Europa. Ikke det at vi har tenkt det, men sånn er det jo. Vi kan like godt selge til hun damen i Bergen og Oslo, som til hun her i Harstad.
Det er bare ett ord som gjelder og det er inspirasjon, inspirasjon og inspirasjon.
Richard Bendiksen
Inspirasjon, inspirasjon og inspirasjon
Hva er det viktigste for å lykkes på nettet?
– Det er å være seg selv og klare å skape en identitet, svarer Elisabeth umiddelbart.
– Når det kommer til fysisk butikk, så er det ett ord som gjelder, fortsetter Richard, og det må jeg si tre ganger. Det er beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet. Når det kommer til nettet, er det fortsatt bare ett ord som gjelder, og det må jeg også si tre ganger. Det er inspirasjon, inspirasjon og inspirasjon.
– Så det å ta bilder selv er viktig?
– Det har vært viktig for oss å gjøre kundene til våre kunder. Får vi en sensommerkolleksjon med kjoler, vil vi gjerne bestemme selv om det skal være tatt her eller der eller der. Vi tenker at nå skal vi vise kunden at det er vår stil, og fokusere på hvordan vi vil ha det. Hadde vi brukt produktbildene, ville vi konkurrert med førti andre.
– Du må alltid starte med inspirasjon. Og greier du det, er neste oppgave å være veldig god på kundeservice. Det handler om hvordan vi møter kunden.
Bedre utvalg i den fysiske butikken
– Påvirker nettbutikken den fysiske butikken?
– Ja, vi har jo sett det fra vi begynte å selge ting på nettet. Vi kjøper inn mye som man kan kalle sukkertøy for å ha i et vindu eller for å ha de ekstra tingene, sier Elisabeth.
– Nå er det mange ganger at det er de varene som forsvinner først. For dette blir kjøpt av Oslo-kunden eller de som har sett varen andre plasser og vil ha de mest trendy tingene. Så sånn sett kan vi ta inn slike varer, selv om vi bor i Harstad. Dermed gir vi også lokalbefolkningen her mulighetene til å se en hel kolleksjon og skjønne bakgrunnen for det. Og det synes jeg faktisk har vært noe av det beste med nettbutikken. Det at kundene i Harstad ikke bare får se de mørkeblå kjolene fra Ganni, men at de også kan kjøpe den rosa prikkete eller de helt litt sånn crazy tingene. For vi vet at med en gang vi legger det på nettet, så blir det solgt, fordi butikkene er tomme i Oslo. Vi brenner utrolig hardt for vår fysiske butikk på hjørnet på torget. Vi elsker å drive den butikken.
Butikken speiler nettbutikken
– Ligner vakrevene.no på den fysiske butikken deres?
– Nå når det er covid, og det kommer mange fra sør som har vært i Lofoten og Harstad, er det utrolig viktig at de som har sett oss på nettet ikke blir skuffet, svarer Elisabeth.
– Og det er flere og flere kunder som kommer fra sør og sier: «Åh, jeg har handlet så mye fra dere på nettet.» Før var det heller sånn at de sa «Åh, det her var en fin butikk, jeg skal finne ut om jeg kan handle på nett.» Nå kommer kundene i butikken og sier at de handler masse på nett og så er de tilfeldig her, og ante ikke at butikken var her. Og vi har faktisk mange kunder som kommer til Harstad først og fremst fordi de vil besøke butikken vår. De kommer fra hele landet, og det gjør oss veldig stolte.
De som blir gode på nett i morgen, de klarer å gi noe personlig på nettet også.
Elisabeth Bendiksen
Personlig kundeservice
– Hva med kundeservice?
– Det jobber vi kontinuerlig med. Vi har mange ting på gang. Det handler om å gjøre ting mer personlig, kanskje fortelle om oss i butikken på en ny måte, vise litt mer av de sidene du ser lettere i butikk, kanskje i form av bilder, kanskje i form av beskrivelser, som gjør det lettere for kundene å ta et valg eller få hjelp til hvilke plagg man kan kombinere til et antrekk. I den fysiske butikken ønsker alle kunder seg noe helst spesielt for seg personlig. Vi tror at de som blir gode på nett i morgen, de klarer å gi noe personlig på nettet også. Men det å drive nettbutikk det krever helt andre talenter, enn det å drive fysisk butikk.
Bygge team
– Det må dere utdype?
– Hun som står og er vårt ansikt i butikken, hun skal være kjempeflink på det – møte kundene, se dem, og så videre. Men hun eller han som jobber på lageret til nettbutikken trenger ikke de egenskapene. Hun kan være skikkelig flink til å sørge for at det er strøkent på lageret. Hun skal gjøre det lett å plukke. Mens hun som sitter på kundeservice – det er ikke en gang sikkert at hun liker å møte mennesker face to face, men hun bare elsker å prate med dem på telefonen. Han lagergutten må være skikkelig flink på å gjøre den jobben. Og det er noe helt annet å legge inn varer i nettbutikken og det å holde fysisk i orden i butikken. Det er en helt annen produksjon. Det er to forskjellige ting du driver og med egentlig, selv om begge delene er handel. Hun som har vært butikkleder hos oss i flere år og som er skinnsykt god i butikken, hun hadde også et talent for å drive grafisk design i nettbutikken og på internett. Så hun har ikke vært i butikk på ett år, nå jobber hun kun med det grafiske. En annen har også stått i butikken før, men hun har et kjempetalent på den teknologiske utviklingen i nettbutikken.
– Så nettbutikk er ikke bare noe du kan drive med på si?
¬– Joda, man kan godt drive en nettbutikk på si, men det krever annen kompetanse i bedriften enn å den som trengs for å drive en fysisk butikk.
Texcon er en veldig, veldig flott samarbeidspartner for oss.
Richard Bendiksen
Fri frakt er umulig
– Hvor raske er dere på levering?
– Samme dag. Det som kommer inn mellom 10 og 11 på en hverdag, skal gå ut klokka tre. Men det er ikke alltid vi klarer det på mandager for da har vi back log fra helgen. Noen ganger jobber folkene på søndager for å klare det til mandag.
– Har dere fri frakt?
– Nei, jeg tror at bransjen kommer til å… Det kan gå to veier. Det blir noen store aktører som har råd til det. Og da vil det aldri være mulig å komme opp som ny nettbutikk, for det kommer til å koste deg så mye. Hvis vi sender ut et par sko til 1000 kroner og gir fri frakt, betaler vi Posten 60 kroner for å sende dem. Og hvis kunden skal returnere skoene, må vi betale 60 kroner for det også. Og når du har solgt null varer, får du 120 kroner i øvrige utgifter. Da blir det ikke butikk ut av det til slutt, for å si det sånn. Det vil ende opp med at ingen tjener penger.
Texcon i ryggen
Hvor lenge har dere vært Texcon-medlem?
– Fire, fem år. Jeg husker ikke, men jeg tror det er 2015 eller 2016. Og det er en veldig, veldig flott samarbeidspartner for oss. Når du skal konkurrere med Cubus, Hennes og Mauritz, alle disse andre, så er Texcon gode å ha i ryggen. Vi må prøve å finne noe som er større enn oss selv, for det gjør oss sterkere.