Holdt hode over vannet og bedre likviditet til tross for pandemi
Vi har merket pandemien, så klart, sier Ellen Brustad Svensson, men vi har greid å holde hodet over vannet, og vi har faktisk forbedret likviditeten vår – enda vi har investert i ny butikkinnredning og kjøpt ny varebil.
Ellen Brustad Svenssons er tredje generasjon driver av firmaet. Besteforeldre Alf og Olga Brustad etablerte butikken i Bagn i Valdres i 1928. Alf var en driftig handelskremmer som alltid hadde vært glad i å selge. Som liten gutt bestilte han leketøy fra Standard i Oslo og solgte det videre i Valdres. Faren til Ellen Brustad Svensson kom inn i bedriften i 1965, men bestefaren drev den selv helt frem til 1976, da foreldrene til Ellen Brustad Svensson overtok.
- Driver tre butikker, Brustad og Login på Fagernes og Brustad i Bagn.
- Har nettbutikken Brustadshop.no
- Selger også gjennom Zalando og Miinto.
- Totalt 23 ansatte, med deltidsstillinger.
- Butikkene drives av Ellen og Per Arne Brustad Svensson.
- Brustad Bagn er på 700 kvadratmeter.
- Butikkene i Fagernes er på 350 kvadratmeter
Lagerførte varer
– Bedret likviditet under koronapandemien … hvordan har dere fått til det?
– Der må Kristine Andersen i Texcon få mye cred. Vi har samarbeidet om innkjøpsbudsjetter, og Texcon har vært en god støttespiller. Vi var veldig opptatt av ikke å kjøpe inn for mye på forhånd, og Texcon har vært flinke. Vi har hatt møter i forkant av hver sesong, hvor vi har satt opp budsjetter ut fra det vi mener vi skal selge og det vi solgte i fjor.
– Så Texcon har tatt over innkjøpet?
– Nei, nei! Det er jeg som bestemmer. Og det har heller ikke vært sånn at dette nødvendigvis må være merker fra Texcon-leverandører, selv om vi opparbeider oss en bonus gjennom kjøp fra disse leverandørene. Vi har laget en pyramide hvor vi har fått en fin varemiks, eller egentlig en fin merkemiks. Et annet viktig poeng er at vi ofte velger varer som alltid er på lager hos leverandørene, såkalte NOOS produkter. Det styrker muligheten for å supplere i sesong.
– Texcon har vært en god støttespiller. Vi var veldig opptatt av å ikke kjøpe for mye på forhånd, og Texcon har vært flinke
Ellen Brustad
Selger til hele Norge
– Dere har også en stor nettsatsing. Hvordan har denne gått under pandemien?
– Nettsalget nærmest eksploderte i mars 2020 og har holdt seg selv etter at butikker ble gjenåpnet. Vår omsetning på netthandel er 30 prosent av totalomsetningen. Da tar jeg både med det vi selger i Brustadshop, og det vi selger gjennom Miinto og Zalando. Nettsalg er viktig for oss som er i et utkantdistrikt, og vi selger til hele landet. Vi har også blitt med i Placewise, som er en kundeklubb. Den gir oss mye informasjon om kundene våre – og vi har også stor nytte av å sende ut nyhetsbrev.
Finner varer på nettet, men kommer i butikken for å prøve
– Tenker du at det dere gjør i sosiale medier først og fremst handler om å få til nettsalg?
– Jeg tenker begge deler egentlig. Vi prøver å være best i Valdres på sosiale medier innen vår bransje. Og vi opplever at det vi gjør på nettet også fører omsetning i de fysiske butikkene. En viktig kundegruppe for oss er alle hytteeierne. De, og de lokale kundene, ser varene først på Brustadshop, og så bestiller de varene tilsendt eller “Klikk og Hent” i en av de fysiske butikkene.
Det meste for de fleste
– Hva skal til for å ha suksess på nettet?
– For vår del er et bredt sortiment viktig. Dette er noe Brustad hadde som sitt slagord den gang vi bare var i Bagn: «Det meste for de fleste». Og siden vi har slått sammen alle våre tre butikker inn i Brustadshop, så leverer vi fortsatt det meste for de fleste. Vi har alt fra interiør, sy og strikk, skjønnhet og selvfølgelig sko og klær.
– Vi prøver å være best i Valdres på sosiale medier innen vår bransje. Og vi opplever at det vi gjør på nettet også fører til omsetning i de fysiske butikkene.
Ellen Brustad
Nettsatsingen er tidkrevende
– Hvordan markedsfører dere? Kjøper dere søkeord?
– Vi har et firma som hjelper oss med det. Og vi bruker stadig mer penger på å kjøpe søkeord. Og så er det samarbeidet med Placewise og annonsering på Instagram og Facebook som gir oss god effekt. Nettsalg og sosiale plattformer har medført nye arbeidsoppgaver, som fotografering, hyppige innlegg på sosiale medier, kunde-support, legge inn varer på nettbutikkene og ikke minst pakking av varer. Med alle disse nye arbeidsoppgavene er det som eier utfordrende å vite hvordan man skal disponere tiden sin mest effektivt
– Hvor er du da?
– Jeg har prøvd å dele meg 50/50 mellom butikk og nett. Men nettsatsingen blir stadig mer tidkrevende. Å sende ut nyhetsbrev gjør vi minimum en gang i uken. Så det tar tid. Og så har du sosiale medier, hvor du får spørsmål, og det er jo ikke akkurat mellom ti og fem at de spørsmålene kommer.
– Hvilke sosiale medier er dere på?
– Det er hovedsakelig Instagram og Facebook, og litt Tik Tok. Snapchat har vi droppet, men mange har suksess med Snapchat, det vet jeg.
Koronapandemien har gitt høye lønnskostnader
– Hva med kostnadene?
– Nå under koronapandemien er det utfordrende å ha full kontroll på lønnskostnadene. Vi som arbeidsgiver må jo betale når medarbeidere blir beordret i ventekarantene som fort kan vare noen dager. Så en del ekstra lønnskostnader har vi hatt.
Vi prøver hele tiden å ha fokus på kostnader, både med hensyn til bemanning og andre utgifter. I tillegg har Texcon-kjeden vært flinke til å fremforhandle gode avtaler for oss medlemmer.
Forandringer er den nye standarden
– Å bytte butikkinnredning midt under koronapandemien, det er det vel ikke så mange andre som har gjort?
– Det var vel bestemt på forhånd da. Men det var helt utrolig at den uken vi begynte å gjøre om, da stengte vi ned. Så det var en veldig rar uke. Jeg har ofte tenkt på det en profilert forretningsmann har sagt: «Hvis du ikke fornyer deg, så dør du.» Det er vel nesten det som er oppskriften, og å yte god service da så klart og å være dedikert, men det er vel egentlig forandring som er den nye standarden.
– Hvordan kommer dere på forandringene?
– Det er litt morsomt akkurat dette. Vi har ofte styremøte klokken fem om morgenen i familien vår. Når jeg våkner, dytter jeg til mannen min og sier: «Du, hva tror du om det?» Så diskuterer vi ideen min og så er det mannen min som ofte iverksetter. For oss har arbeidsfordeling av ansvarsområder generelt vært en god løsning for oss.
Unike butikker
– Hvordan opplever du det å være med i et innkjøpssamarbeid?
– For 20 år siden var alt veldig kjedefokusert. Alle skulle være med i en kjede, men nå har det snudd mer og mer til at det skal være unike butikker, og at alle skal ha sin identitet. Det samme gjelder jo på mat. Nå er det lokalmat som kommer frem, og folk vil ha variasjon. Og jeg vil si at det er en fordel å være medlem av en frittstående kjede. Da får man gode innkjøpsbetingelser samtidig som man kan være selvstendig. God rådgivning fra Texcon, som tidligere nevnt, har også vært viktig for oss.
– Opplever du at kundene også setter pris på at butikken er unik?
– Ja, veldig. Det må jeg si. I Bagn får vi stadig hyttefolk innom som sier: «Oi, så spennende». Mange blir overrasket nå de oppdager oss. Jeg opplever ofte at de sier: «Å, så godt å slippe å gå innom …», og så ramser de opp den og den kjeden.
Unike på nettet
– Men hvordan får dere frem det unike på nett?
– Det er ikke like enkelt der, men det handler blant annet om å ta bilder med egne modeller. Vi tar bilder selv minst en gang i uken. Og vi prøver ikke bare å ta bilder fra butikken. Nå senest i går var vi på Vesleøya, som er en liten halvøy på Fagernes.
– Hvem tar bildene, og hvordan finner dere modeller?
– Jeg tar bilder selv, og modellene er oftest jenter i butikken.
– Har dere begynt med film også?
– Ja, vi har laget noen Reels-videoer, men det neste må kanskje bli livesendinger.