Ikke vær verdensmester – det er nok av dem

Driver du klesbutikk på et sted som Sortland, vet de fleste hvem du er. Kundene skal ikke til Herregalleriet, de skal til Børre Stranda.


Alt til han – og litt til henne

Herregalleriet åpnet den 09.09.1999 klokken 09:59 på Sortland Storsenter i Vesterålen. Siden den gang har Børre Stranda vært daglig leder. Han eier også en tredjedel av bedriften.

– Ja, ni er et lykketall, sier Stranda humørfylt.

Herregalleriet er, som navnet tilsier, først og fremst en herrebutikk, men de tilbyr dessuten litt til dame:

– Vi får inn Riccovero og litt Peak Performance til dame, for det er mange damer som handler til mennene, og så blir de lokket bort i det hjørnet. Og det er hyggelig, forteller Stranda.

Når vi intervjuer dem rett før jul, er de svært spente på julehandelen etter et fabelaktig fjorår:

– Foreløpig ser vi at vi faktisk har økt i år. I november hadde vi omtrent en 12-13 prosent økning, og det hadde jeg ikke ventet skulle komme. Men holder vi tallene på desember sånn cirka, så er vi veldig fornøyde.

Godt fiske betyr god økonomi

Sortland Storsenter er det største kjøpesenteret i Vesterålen med 33 butikker over 3 plan. Senteret har en veldig god bredde i butikksortiment.

Her finner man Vinmonopolet, Posten, dagligvare og apotek, og man finner også Hennes & Mauritz, Cubus – og i 2. etasje; Herregalleriet.

– Sortland er et handelssenter i Vesterålen. Vi har distriktene som Bø, Andenes, Lødingen, Hadsel og steder rundt som trekker inn til oss, begynner Stranda.  

– Vi er ikke så små på Sortland at vi handler til Bjarne, Per og Espen, men vi har det likevel litt sånn. Det er jo artig.

Børre Stranda

Og nå som Herregalleriet har fått et rykte på seg om at de kan dress, kommer kundene også fra Harstad og Lofoten. Og det er ikke bare beliggenhet, varepakke og god synlighet som gjelder, også andre faktorer har noe å si:

– Godt fiske er viktig for oss her oppe, for godt fiske betyr god økonomi! Hvis det går bra med bedriftene rundt oss, og det gjelder på Andøya, som er ti mil unna, og det gjelder Øksnes, Bø, og Lødingen og Hadsel … Vi har mange av de kundene, selvfølgelig, som handler både privat og gjennom firmaene.

Da fiskerne la inn før i tiden, ringte de Stranda om kvelden for å høre om det var åpent. Men nå som åpningstidene er utvidet, får han heller spørsmålet: «Er du på jobb nå?»

– Vi er ikke så små på Sortland at vi handler til Bjarne, Per og Espen, men vi har det likevel litt sånn. Det er jo artig. Og det er viktig for meg å kjenne alle. Men med butikk på et sånt lite sted, så vet jo de fleste hvem du er. De skal ikke til Herregalleriet, de skal til Børre.

En kort pause under en aktiv salgsdag: Lars Winnem Lossius, Børre Stranda og Aina Hagen.

Du kan ikke slappe av

– Før skulle man bare selge da kundene kom inn. Men nå har vi opparbeidet tillitt, og den tilliten må man ikke misbruke på små plasser. Gjør man det, sprer det seg fort. Så det gjelder å holde opp dampen. Du kan ikke slappe av. Se til Harstad; der hadde de en god herrebutikk som ble lagt ned, og da merket jeg en økning på handelen derfra, spesielt fra de som skulle ha dress. Da går jungeltelegrafen imellom, og så spør de: «Hvor får du kjøpt dress i Harstad?» «Nei, ta deg en tur til Sortland og så går du på Herregalleriet. Der har de mange fine dresser».

– Hvordan snakker dere med kundene?
– Når folk kommer innom butikken, så man snakker jo minst mulig om klærne. Jeg snakker om andre ting. Kunden føler at det er mye artigere å være innom og snakke om fisketurer eller hvordan det går på jobb. Du må være en liten kameleon, og du må lytte. Ikke vær verdensmester – det er nok av dem.

– Og så høres det litt floskelaktig ut at «vi er ærlige», men er det en kar som kommer inn og prøver en dress som ikke ser bra ut, så sier jeg: «Vet du, den dressen der tror jeg ikke du skal ha, altså. Det blir feil».

Hvordan er responsen da?
– Da sier de sier gjerne: «Dette er grunnen til at jeg handler hos dere – dere sier ifra».

Arbeidsmiljøet er det viktigste

På Herregalleriet er de tre hele årsverk, pluss to ekstrahjelper. Arbeidsmiljøet er det viktigste av alt for Stranda, slik at kundene oppdager at det er trivelig å være der og at det er en god stemning i butikken.

– Kunden føler at det er mye artigere å være innom og snakke om fisketurer eller hvordan det går på jobb.

Børre Stranda

Det å få tak i ekstrahjelper kan være en utfordring på små plasser, forteller Stranda, og sier:

– Vi har jo ikke noe høyskole her. Så når de er ferdige med videregående, drar de videre. Men vi har vært veldig heldige. Vi oppdrar dem litt, former dem litt, har pizzakvelder på jobb, kjører noen dress-kurs og prater godt.

Hvordan finner dere de rette ekstrahjelpene, da, på et tettsted?
– Nå har jeg blitt så gammel at nå vet jeg hvem foreldrene er, og foreldrene er ordentlige folk. Det er litt sånn. Men vi krever mye av dem. Så det er ikke bare å komme og stå og være fin bak disken. De må være på.

Sunn konkurranse

– Hva med konkurransen blant klesbutikkene på Sortland – hvordan er den?
– Vi ser ikke på det som konkurranse her. Vi ser på det som at det er viktig å ha en god del butikker for å trekke folk hit. Vi har konkurranse fra Harstad og Lofoten, selvfølgelig, men det er bare sunt. Og noen av disse butikkene prater vi veldig godt med, slik at vi ikke tuller med hverandres merker.

Never out of stock

Det har vært sterke resultater for dere i noen år nå, hva ligger bak det?
– Noe som gjør at det går bedre og bedre skyldes delvis at vi kjører mye NOOS på dress. Altså never out of stock, dresser som vi har på lager hele tiden. Før tenkte vi: «Å, den dressen var fin, å, den dressen var fin», men så ble det mye rester igjen. Det ble én-én, og da tjente vi ikke penger, for det ble mange «odder», som vi sier her oppe i Nord-Norge.

– Og hver mandag bestiller vi nytt på de hullene vi har solgt, så vi har størrelsene hele tiden. Vi driver og ruller på hele tiden, og det er vel det som har gjort at resultatene de siste tre årene har løftet seg ganske kraftig.

Å ha gode og nok av basevarer, er også avgjørende:

– Det er en fordel med å ha basevarer, fordi de brenner ikke inne. Det blir kanskje en litt «kjedeligere» butikk, men det er klart det blir bedre økonomi.

– Hvis vi tar ut oss tre som er der nå, og setter inn tre ferske personer, så vil det ikke gå mer enn ett år før butikken er borte.

Børre Stranda

Flere gode grep

Herregalleriet er dessuten aktive i lokalavisen, og hver mandag sjekkes også værmeldingen slik at markedsføringen kan tilpasses forholdene.

De har i tillegg tatt i bruk Front-datasystemet for å holde oversikt over lagerbeholdningen:

– Det har vært veldig bra. Når vi står med kunden, så har jeg telefonen med meg – da går jeg bare inn på telefonen og sjekker om jeg har det og det på lager. Da slipper jeg å forlate butikken. Og når vi er på messe og kjøper inn varer, så sjekker jeg ut hvor mye har vi av den og den jakken. Det har vært et veldig bra hjelpemiddel.

Sterkere sammen med Texcon

I over 10 år har Herregalleriet vært medlem av Texcon. Selv om Stranda ønsket å være selvstendig, så han fordelene ved å være koblet opp mot et innkjøpssamarbeid hvor det jobbes frem gode avtaler:

– Texcon tvinger aldri på oss noe unødvendig. For oss er det i hvert fall helt glimrende. Vi var jo alene, men så kom det en opp og skulle ha oss med på det her, og fortalte hva det handlet om. Vi trodde det var mye mer plikt – at du måtte kjøpe de og de merkene, men alle de merkene vi hadde lå allerede inne på Texcon. Og da koronakrisen kom, så ringte de og spurte: «Hva gjør dere? Blir det sendt ut varer?» Og da er vi sterkere sammen, altså, og det ble ikke så ille som vi først fryktet. Vi trodde jo det var bare å legge ned med en gang, men det ble et godt år, faktisk.

Børre Stranda har et godt team med sine to fast ansatte Aina Hagen og Lars Winnem Lossius.
 

Videreføring av kremmerånd

Herregalleriet er et eksempel på hvordan ærlighet, tillit og en sterk forbindelse med lokalsamfunnet kan skape en suksessfull bedrift som har overlevd og blomstret i snart 25 år … Hvis du ser inn i krystallkulen; hvordan drives Herregalleriet i fremtiden?
– Jeg er 62 år gammel, og må begynne å tenke litt på det. Jeg lever jo ikke evig. Men hvis vi tar ut oss tre som er der nå, og setter inn tre ferske personer, så vil det ikke gå mer enn ett år før butikken er borte. Før var det noe helt annet. Da var det mer familiebedrifter som ble ført videre. Du ser flere og flere familiebedrifter som syrnet opp fordi de har ikke noen arvtakere på det. Så vi har begynt å holde på med en liten modul nå; å få litt aksjer over på de ansatte som skal drive butikken videre. Og det er mange som bør tenke på det, og ikke bare: «Oi, nå er jeg 67, hva gjør vi nå?».

Og jeg blir jo nødt til å spørre – har de som kanskje skal ta over en dag like sterk kremmerånd som deg?
– Ja, de er veldig flinke. Og det er derfor tallene blir så gode. Vi har kanskje samme varepakke som mange andre butikker, og den samme innredningen, men det er jo de bakom disken som er hele hemmeligheten til alt, avslutter Stranda.