Klesbutikken som vokste hjemmefra

Du skal ha «litt til alle som er innom» når du har drevet 40 år i Lofoten – og vil holde på en stund til.

Lofotsenteret ligger sentralt til i regionssenteret Leknes i Lofoten, og spiller en sentral rolle både som handelssentrum og i livet til butikkinnehaver Rita Nordheim.


Nettopp på denne tomten, hvor senteret ligger i dag, lå nemlig Nordheims barndomshjem. Og det er her Nordheim i lag med sin familie har bygget opp flere av Lofotens frittstående klesbutikker.

Blant disse butikkene er Zicco, en butikk som i år feirer sitt 40-årsjubileum under Nordheims ledelse.

Familien er også involvert i drift av andre butikker innenfor senterets vegger, inkludert Zicco Mini, Lupin og Skoringen.
– Ja, det er mye familie innad her, humrer Nordheim innledningsvis.

Zicco så dagens lys i 1984, da min far drev Leknes Skotøymagasin. Da investerte vi i ny innredning, og laget en fin, fresh butikk inne i hans lokale. Det var da den spede begynnelsen. Der var vi i noen år, og så bygde faren min ut butikken. Etter utbyggingen flyttet Zicco ut av skobutikken til helt nye lokaler, fortsatt i samme bygg. Og i dag befinner Zicco seg i andre etasje av Lofotsenteret.

– Hos oss må man ha en stor bredde på utvalget, også i flere prisgrupper, for at man skal innfri det kundene etterspør

Rita Norheim

Både Zicco, Zicco Mini og Lupin er knyttet til Texcon.
– Texcon har vært veldig positivt. Særlig rundt det praktiske med fakturering er bra. Dessuten har man Texcon-events hvor man treffer kollegaer med stort sett de samme utfordringene, og man kan lære av hverandre. Det er et godt fellesskap. Det synes jeg er viktig.

Nordlige utfordringer

Nordheim beskriver seg selv som en lokalpatriot for «øya si». Hun opplever at det hun driver med er en del av et større samfunnsoppdrag i forbindelse med å ivareta et lokalsamfunn.

– Man vil jo gjerne bidra – enten det er ved å drive en butikk eller ved å kjempe for det vi har. Det er utfordrende for små kommuner. I og med at vi bor på en liten plass, vil vi gjerne tilfredsstille de som bor her. Da må man ligge frempå når det kommer til kundenes behov og ønsker, uttrykker Nordheim.


– Det er knappe 12 000 innbyggere på hele øya. Som jeg pleier å si: «Vi bor faktisk ute på en øde øy». Men da har man muligheten til å skille seg litt ut med et stort breddeutvalg på merker og på type varer i butikken, som gjør at det blir et spennende konsept.

Zicco

Favner bredt for inkludering

Zicco har nemlig et bredt varesortiment, og fører over femti merkevarer under samme tak – både til herre, dame og barn. Her tilbys alt fra In Wear, Part Two, Gant, Mos Mosh til Vila.
– Vi har både litt rimeligere og litt dyrere merker. Hos oss må man ha en stor bredde på utvalget, også i flere prisgrupper, for at man skal innfri det kundene etterspør. Jeg ønsker også å ta inn litt stormote, for jeg vil gjerne at vi skal ha et utvalg i alle størrelser, forteller Nordheim.

Kan ikke sitte på gjerdet i dag

Det finnes flere faktorer som spiller inn for at en klesbutikk skal overleve i førti år på Lofoten. Tilstedeværelse er en av dem.

– Jeg tror man må være involvert og nok til stede i det som foregår i det daglige. Og for oss som ligger på en liten plass er akkurat det med personlig tilstedeværelse avgjørende. Du bygger jo opp butikken rundt et navn. Da er det ingen tvil om at de som drifter har stor betydning for om det blir en suksess eller ei.

Nordheim utdyper: – Man kan ikke sitte på gjerdet i dag og vente på kundene. Man må være nyskapende og nytenkende hele tiden, samtidig som man har et visst opplegg for å innfri det som kreves. Men vi har fornyet, vi har bygd, skiftet ut innredning, vi har renovert – og vi har hele tiden vært på hugget. Man kunne jo bare latt butikken se ut sånn som den er, men jeg tror man være i utvikling og hele tiden tenke nytt.

– For kanskje 20 år siden kunne vi sitte på trappen og sole oss i juli, men den tiden er definitivt forbi

Rita Norheim

Personlig service er altavgjørende

En spesiell fordel ved å drive på et mindre sted, er at man kjenner kundene sine godt og har opparbeidet seg tillit:
– Det er mange ganger rett før jul jeg får melding: «Jeg skal ha julegave til kona, kan du være så snill å hjelpe?» Da vet man gjerne hvem det er snakk om. Og akkurat det her med personlig service står svært høyt i kurs, meddeler Nordheim.

I tillegg har hun hatt en fast og stabil arbeidsstokk over lengre tid, som vet hva de driver med:
– Man skal hele tiden gi det lille ekstra til kundene, og det kan du ikke gjøre ved å bare ha inne folk som ikke vet hva de skal selge – eller som ikke vet hva det betyr. Nettopp det å gi kundene det lille ekstra har alltid hatt stor betydning for oss. Og det må det fortsette å være.

Kundene vil ha «Buksefyrsten»

De er også godt i gang med å blomstre i sosiale medier og med nettbutikk. Til tross at for netthandelen er kommet for å bli, har Nordheim likevel har stor tro den fysiske butikken:

– Jeg tror kundene ønsker å komme til butikker der de får kjenne på varene, får en opplevelse og personlig service, konstaterer hun.

Rita Nordheim og sønnen Tom René Reppe tar vel imot både lokalbefolkning og turister.

Et godt eksempel på at det stemmer, finner man blant toppanmeldelsene Zicco har mottatt på nettet. Her står det blant annet: «Spør etter Tom René og han fikser biffen.»

Dette er en hyllest til Nordheims sønn, Tom René Reppe.

– Ja, han kalles gjerne «Buksefyrsten», begynner Nordheim og ler.

– De fleste vet hvem han er. Det er liv og røre, og han byr på seg selv.

Dette handler igjen om dette med et personlig preg – og det å være lidenskapelig interessert i det man holder på med, understreker hun.

Markant økt turisme

Videre fremhever Nordheim viktigheten av å treffe med en varepakke som passer til stedet man hører til. Dette gjelder lokalbefolkningen, men selvfølgelig også turistene.

– Det er ingen tvil om at den turismen som vi har om sommeren har bidratt til en veldig positiv utvikling i Lofoten. For kanskje 20 år siden kunne vi sitte på trappen og sole oss i juli, men den tiden er definitivt forbi, skildrer Nordheim.

– Vi har også merket oss en eksplosjon av norske turister i løpet av de siste årene. Og det er klart, nordmenn er jo den sterkeste kjøpegruppen.

I tillegg tar også nordlysturistene turen innom om vinteren:

– For det totale i Lofoten har det at man har fått en lenger sesong masse å si. Og det er jo også reiselivsanleggenes ønske, for å klare å holde hjulene i gang hele året rundt. Men dette betyr også, for oss som driver med klær, at du skal ha litt til alle som er innom.

Zicco i 2064

For Nordheim representerer familie både fortid og fremtid for Zicco. Det var det som en gang var via hennes foreldre, og det som en dag kommer – trolig via hennes sønn.

Tom René Reppe har allerede tatt viktige steg inn i virksomheten, noe som indikerer et potensielt generasjonsskifte.

– Jeg har begynt å sysle med tanken på å kanskje jobbe litt mindre i første omgang. Men det er ikke så lett, for jeg trives med det jeg gjør, og jeg er ikke så god på å ha fri. At Tom René en gang tar over tror jeg vil være en realitet, og jeg ser frem til det. Han drifter allerede herrebiten og gjør egentlig alt det praktiske, så all ære til ham.


Men nå handler det først og fremst om jubelfest for Ziccos førtiårsdag:
– I april skal vi ha en markering, og vi har leid storsalen på kulturhuset vårt hvor folk kan være med på å feire. Kanskje det kommer noen leverandører opp og feirer sammen oss, til og med.

– Vi håper jo vi skal være her i førti år til! Om ikke med meg, så får vi håpe at vi har fortsatt livets rett, avslutter Nordheim.