Leveté Room – det danske merket som høster suksess på rekordtid
Leveté Room ble startet opp for bare to og et halvt år siden. Allerede har merket opparbeidet seg et solid rykte i motebransjen, og har mer enn 130 kunder i Norge. Og nøkkelen til suksess? – Vi er en samarbeidspartner, ikke bare en leverandør.
Av: Chili Publications
Med Louise Holm Søhøj som sjefsdesigner, tidligere designer for Second Female, og et uttrykk som skal gi deg assosiasjoner til en «chic skandinaver i Paris», har LevetéRoom blitt svært godt mottatt. Merket finnes i dag i ni land, og ekspanderer stadig.
– Leveté Room er ingen døgnflue eller et up-and-coming brand. Bak merket ligger en bunnsolid strategi og en ledelse som hele tiden ser fremover og oppover, sier Guro Holsve.
Holsve er daglig leder i Seasons, som har agenturet på Leveté Room og Philip Hog sneakers i Norge, og holder til på Skøyen i Oslo. Hun driver selskapet sammen med ektemannen, som tar hånd om det administrative, og medarbeider, Mari Mille Kristoffersen.
– Vi skal først og fremst være en god samarbeidspartner og veileder for kundene våre. Målsettingen vår er ikke å ha flest mulig kunder, men å ha en bred og god distribusjon med dybde, forteller hun.
– Og det fungerer. Vi er konkurransedyktige på pris med 3,5 kalkyle, og kundene tjener penger på oss. I tillegg har vi et system i bunn som fungerer. Vi skal være, og er, en solid samarbeidspartner.
Et merke med en tydelig visjon for fremtiden
I Leveté Room er det en tanke bak alt – design, uttrykk, snitt, materialer, emballasje og interiør. Holsve kan fortelle at ledelsen har satt en klar retning for hvor merket skal, og stavrer ikke på veien.
– Til å være et så ungt merke, har de allerede skapt en historie for seg selv, sier Holsve.
– Det er spennende å se kolleksjonene fra Leveté Room. Louise Holm Søhøj har så langt vært spot on på trender, og vi var blant de som var først ute med kordfløyel. Vårt hovedfokus er på basisplagg og gode modeller, men det er en styrke at vi er med her også, forteller hun.
Leveté Room er del en av samme konsern som Soyaconsept, et ytterligere dansk merke som raskt har utmerket seg i motebransjen i Norge.
–Siden eierne tidligere hadde etablert Soyaconsept, var det mye som var på plass for Leveté Room fra start, og mange av barnesykdommene en ny merkevare møter på i en oppstartsfase var allerede kurert, sier Holsve.
En annen suksessfaktor for Leveté Room er at det utviklet og basert på en grunnleggende tanke om kundene skal kunne tjene penger på merket.
– Vi har hatt lite gjennomtrekk hele veien, og det beste komplementet vi kan få er at kundene vi har hatt med oss fra start fortsetter å utvide sortimentet og tjener penger på oss, forklarer hun.
– I Seasons er fokus viktig for oss, for ingen blir skikkelig gode av å holde på med litt av hvert.
Et prisnivå som treffer den brede kundegruppen
Navnet Leveté kommer fra engelsk tale, og betyr letthet. I tråd med designerens inspirasjon, som er hentet fra en skandinavisk kvinne i Paris, er det fokus på feminine og casual plagg. Likevel vil du også finne en allværsjakke i miksen, som er mer arketypisk for Norge.
– Vi har et stort utvalg og stor bredde, og leverer fire kolleksjoner i året, sier Holsve.
– Vi har et prisnivå som treffer mange – både når det gjelder alder og demografi. Det betyr at Leveté Room er et merke som fungerer like godt i storbyen som på tettsteder.
Hun forklarer at merket fungerer godt i butikker der produktene er i mellomsjiktet på pris, men gjerne også litt over, og det er et godt prisalternativ i butikker med litt dyrere produkter.
– Leveté Room har fra dag én vært utrolig flinke på organisk bomull, og har nå tatt det et steg videre med «Common Heritage», en felles benevning på alle produktene. Dette er noe forbrukerne i større grad krever i dag, og Leveté Room følger merkeordningen for bærekraft «Code of Condex», med fokus på mindre emballasje og rene kvaliteter, forklarer Holsve.
– Vi har også silke og silkestretch til svært konkurransedyktige priser, til tross for et marked som er presset på pris. Og Eco Vero, en mer bærekraftig variant av viskose.
Leveté Room treffer den brede målgruppen mellom 25-55 år, men også den yngre generasjonen, som er mer trendbevisst og opptatt av miljø og bærekraft.
En samarbeidspartner – ikke bare en leverandør
Holsve har selv vært i bransjen i 28 år, og forstår viktigheten av god kommunikasjon og dialog med kundene sine. Hun og kollega, Mari Mille Kristoffersen, bruker derfor mye av tiden sin på å reise rundt i Norge.
– Jeg og Mari er mye på farten, med knekkebrød i hanskerommet og baksetet fullt av poser med klær. Vi må kjenne markedet for å gi kundene våre den beste veiledningen, og derfor er det viktig for oss å være mye ute, sier hun.
– Får jeg inn en stor ordre blir jeg veldig glad, men også nervøs, for jeg tar på meg ansvaret sammen med kunden og vil at det skal bli en suksess. Og går det ikke som planlagt prøver vi så godt det lar seg gjøre å ta produktene i retur og sende ut nye varer som går raskere i omløp, forklarer hun.
Leveté Room har i dag store deler av det langstrakte Norge dekket – fra Finnmark i nord, til Mandal i sør. Det viktigste for teamet som jobber bak merkevaren er likevel å være en profesjonell, hyggelig og klar samarbeidspartner.
– Vi er mye med på kundekvelder og med på opplæring av personalet. Vi ønsker å skape forståelse for merket blant de som står på gulvet, og vi har gode personalrabatter for de ansatte. På den måten kan de kjøpe og bruke klærne, og bli kjent med alle produktene, sier Holsve.
Og den daglige lederen selv er ikke i tvil – hun jobber med et merke hun elsker.
– Det er fantastisk å jobbe med et merke jeg elsker. Dette er klær jeg virkelig blir glad i – og som jeg selv bruker på fridagene mine. Jeg kan virkelig stå inne for Leveté Room.
Kombinasjon av trendy og kommersielt
Sortimentet til Leveté Room består i stor grad av klær til basis-garderoben som passer til de fleste anledninger, men med fokus på den feminine touchen og spennende detaljer.
– Hvert plagg har en spennende avslutning som overrasker, og jeg liker godt den feminine touchen, forteller Holsve.
– Vi selger godt av bluser og topper i silke og silkestretch, og kasjmir-strikk. I tillegg er vi gode på skinn, både når det gjelder kvalitet og pris. Når det gjelder basic t-skjorter, er det ingen som er bedre enn oss på kvalitet, snitt og pris. Fremover skal vi ha større fokus på underdeler og jeans. Her leverer vi gode produkter, og her er det en markedsandel vi kan ta.
Pris ut i butikk ligger på 399-599 for t-skjorter, 699-999 for bukser, 699-1699 for kjoler, 799-1999 for strikk, 499-1299 for bluser, 1699 for silkestretch og 999-2599 for yttertøy.
– Tilbakemeldingen fra kundene så langt er at vier gode på pris, kvalitet og levering, og vi holder alltid hva vi lover. Sortimentet består av en kombinasjon av det trendy og det kommersielle, og vi har et prisnivå som treffer mange, sier Holsve.
– Vi er svært opptatt av å være en god samarbeidspartner og veileder for kundene våre, og det handler om å stille krav til hverandre. Gjennom god kommunikasjon finner vi de beste løsningene for hver enkelt butikk og skaper et langsiktig samarbeid, avslutter hun.