Norges største lokale klesbutikk?


Det er 1661 innbyggere på Flisa. Centrum Tekstil, som ligger i Kaffegata 13, har 8700 følgere på Facebook, minst like mange kunder og omsetter for omtrent 20 millioner kroner i året.

– Hvor kommer kundene fra?

– Det breier seg utover fra nabokommunene Grue og Våler, men også Elverum, Hamar, Kongsvinger, Odalen, Løten, Trysil og Brumunddal, sier May Rønning Sollien. Hun er daglig leder i Centrum Tekstil, som hun driver sammen med broren sin Jan Frode Rønning.

JOBBER MYE

-Hvordan får dere til dette?

– Det handler om å være mye på jobb selv, sier hun. – Du må være der for kunder og ansatte og sørge for å ha kontroll over butikken – og så handler det om personlig service. Hvis du skal få kundene til å komme tilbake, er det den gode opplevelsen som er viktig. De må føle at de blir sett, og at de får den hjelpen som de setter pris på.

Hvis du skal få kundene til å komme tilbake, er det den gode opplevelsen som er viktig.

– Hvordan lærte du å drive butikk på denne måten?

– Jeg var 12 år da foreldrene mine kjøpte butikken i 1984. Så dette her har jeg vokst opp i. Jeg har jobbet i helger og skoleferier siden jeg var liten jente. Vi drev med barnearbeid den gangen, ler Rønning Sollien. – Mamma og pappa jobbet alltid, helt til broren min og jeg tok over i 2005.

Butikken, som er på nesten 500 kvadratmeter, har de siste fem årene ligget i et gammel DNB-bygg. 70 prosent av omsetningen kommer fra dameavdelingen.

Butikken har et stort utvalg av dame tøy i alle prisklasser.

NOE FOR ALLE

-Det ble litt enklere for folk å finne frem selv i denne nye butikken, sier Rønning Sollien. – Til å være på et sånt lite sted, har vi et vanvittig bredt vareutvalg. Vi skal treffe både Gud og hvermann. Det nytter ikke å spesialisere seg på når du driver på et lite sted. Vi må ha den olabuksen til 299, men også den til 1899. Vi har en veldig bred kundegruppe.

Til å være på et sånt lite sted, har vi et vanvittig bredt vareutvalg.

– Men det må jo være kostbart å ha et såpass stort sortiment?

– Det er det. Vi har nok et litt for digert varelager, humrer Rønning Sollien – og vi har samarbeidet litt med leverandører og Texcon for å forsøke å kjøpe inn litt mindre på forhånd, men vi kan jo ikke stå her og ikke ha det utvalget som kundene forventer av oss. Det kan fort gå helt gal vei, hvis de kommer i butikken og føler at: «Oi, nå var det jaggu dårlig med varer her.» Så det er en balansegang. 

– Det store utvalget er en av årsakene til at kundene kommer langveis fra?

– Ja, mange av de som kommer hit for første gang har hørt andre si: «Der har de så mye, så stikk innom der. Jeg er helt sikker på du finner deg noe». Den siste kunden jeg hadde nå i går var fra Odalen, og hun hadde jobbet i Elverum og ville slutte tidligere på jobben der for å rekke butikken på Flisa. Og da var jeg her en time over, men hun handlet for 16 500.

Hos Centrum Tekstil finner du klær fra mange populære merker.

EKSTRA STORE STØRRELSER

– Og så har dere klær i ekstra store størrelser …

– Vi har kunder til alle mulige størrelser. Jeg kan ikke skryte av at vi har «gæli» mye av det, men Jan Frode da, i herreavdelingen sin, han har et lite rom med størrelser fra 2X-8X på herre, og så har jeg et sånn stort stativ med store damestørrelser, opp til 54. Men det er jo gudskjelov ikke der hovedtrykket ligger.

– Et eget rom?

– Ja, han har faktisk det, og det fungerer veldig bra, fordi noen av de som er kjempestore, de liker jo ikke å gå i butikk, så da får de være litt der for seg selv med ham alene. Det siste tilskuddet vi satte inn nå var Tommy Hilfiger, som har 2X-5X, og de er lange i ryggen. Du føler at du får litt fine klær, selv om du er 4X da.

Vi pleier å ha romjulssalg, og det er et supereffektfullt salg.

ROMJULSALGET PÅ CENTRUM TEKSTIL

– Siden dere har så stort vareutvalg, blir sikkert salg viktig for dere?

– Ja, det er nesten litt gammeldags, slik man kan huske fra før. Det er kø utenfor butikken. Vi pleier å ha romjulssalg, og det er et supereffektfullt salg, for i romjulen er det kjempe mange som kommer hjem til jul, som kanskje bor i Bergen eller Nord-Norge. Vi får dratt veldig bra ut av det romjulssalget, istedenfor å vente til januar, når alle har brukt opp alle pengene sine.  I tillegg har vi salg under mart’n. Det er alltid siste helgen i juni. Det er også en god timing for oss. Det er ikke så mye turister her på sommeren, men på mart’n er det tjukt av folk, så da får vi kvittet oss med kjempe mye varer før høstnyhetene kommer inn.

PERSONLIG SERVICE NØKKELEN

– Hvorfor tror du at det er så få som får til det dere har fått til?

– Folk tror det er enkelt å drive butikk. Så de prøver, men de skjønner ikke hvor mye arbeid det er. For dette er ingen 9-16-jobb eller 9-17-jobb. Det er egentlig en livsstil. Og da må du ha en partner som godtar at du jobber «gærmye». For du jobber om dagen i butikken, og så jobber du om kvelden på dataen. Vil jobbe 37,5-timers uker, da går det ikke.

Det må være noen på gulvet og hjelpe kundene og veilede dem gjennom butikken.

– Men det kan da ikke bare handle om å jobbe mye?

– Du skal også ha noen antenner ute for hva det er som er salgbart. Og oppigjennom så mange år, lærer du deg å kjenne kundegruppen din. Og så er det det med servicen. Den er kjempeviktig. Skal du få solgt noe, må du yte den personlige servicen. Og da må man også være flere på jobb. Det kan ikke stå to i kassen og slå på den. Det må være noen på gulvet og hjelpe kundene og veilede dem gjennom butikken.

Det er mange ulike godsaker i butikken.

– Kan Texcon få noe av æren for suksessen til Centrum Tekstil?
– Det samarbeidet vi har med Texcon er kjempeviktig for oss. Vi får gode råd om både butikkdriften og varemiksen. Som en frittstående, liten privatbedrift er det gull verdt å ha en sparringspartner.

– Hvordan bruker du Texcon som sparringspartner?

– Hvis jeg plutselig står og tenker at jeg mangler noe i butikken, er det godt å kunne ringe til Kristine Andersen i Texcon. Hun får jo input fra andre butikker og har alltid et tips om aktuelle leverandører. Vi har et veldig godt samarbeid i forhold til alt som handler om butikkdrift, både når det gjelder regnskap, varemiksen og kundebehandling. Og helt til sist må jeg si at jeg synes at Texcon er en god idé. Det er så mange kunder som kommer inn til oss og er ekstra positive fordi at vi ikke er en kjedebutikk. Texcon-butikken blir ganske unike butikker. Hvis du går i en Hennes & Mauritz-butikk i Oslo og du går i en i London eller en nedover i Europa, så ser de helt like ut. En sånn følelse får du ikke når du går inn i en privat bedrift, som er medlem i Texcon, avslutter May Rønning Sollien.