Nytt norsk klesmerke – først hos Texcon

N.E.W. Agency lanserer et eget klesmerke sammen med norske Vakre Vene. De kaller det for Raus, og én ting er sikker – fokuset er internasjonalt fra dag én.

Tor Bjerkestrand Mo og Remi Mikkelsen er klare for ny lansering

1. august 2024 viste Raus frem sine plagg til offentligheten for første gang. Planen er at de første klærne skal treffe butikkhyllene våren 2025, og at Texcon-butikker er de første som kan få tak i dem.

– Vi begynte med tanken at vi alltid har hatt lyst til å utfordre den tradisjonelle måten å tenke varemerke og kolleksjoner på. Vi vil ikke være diktert av hva som skjer på catwalkene eller hva sesongens trendfarger er, men heller lage tidløse plagg som kan brukes år etter år. Vi bruker aktivt salgserfaringen til Vakre Vene for å finne ut hva som funker og når det funker, forteller Tor Bjerkestrand Mo, partner og med gründer av N.E.W. Agency.

– Målet er å komme med rett vare til rett tid. Vi ønsker å tenke stort fra dag én. Det er vel en ganske utypisk tankemåte, men det har vært med på å sette standarden for det som har skjedd videre. Vi fikk tidlig med oss en industriellpartner, som tente veldig på idéen. Vår eierstruktur er ganske unik, og er tredelt. Du har oss fra N.E.W. Agency på salgssiden, med 20 års erfaring. Så har vi Vakre Vene som sitter med enorm salgserfaring. Som produsent har vi fått med oss en stor skandinavisk aktør, som bidrar med logistikk, produksjon og generell infrastruktur forteller Remi Mikkelsen, daglig leder i N.E.W. Agency

Hele kolleksjon er laget for å henge perfekt sammen. 

Lekre, elegante og tidløse plagg for kvinner

– Vår første kolleksjon er bygget opp slik at den henger perfekt sammen. Hele målet er at man skal kunne kjøpe hele kolleksjonen. Plaggene defineres av en feminin, skandinavisk twist – laget for den vanlige norske kvinnen, sier Mikkelsen.

– Vi skiller oss ut fra andre konkurrenter med våre detaljer som gjennomsyrer alle plaggene. Her har vi hentet mye inspirasjon fra Frankrike, sier Bjerkestrand Mo.

– Plaggene defineres av en feminin, skandinavisk twist – laget for den vanlige norske kvinnen.

Remi Mikkelsen

– Hva slags klesplagg består kolleksjonen av?

– Vi har alt fra kjoler til t-skjorter, bluser og skjorter. Strikk har vært et stort fokus til denne kolleksjonen, men det er endrer seg avhengig av sesong. Vi er veldig stolte av det vi har fått til, smiler Bjerkestrand Mo.

Lang erfaring i tekstilbransjen

Tor og Remi har begge lang erfaring i bransjen. De var blant annet med og bygget opp merkevaren G-Star i Skandinavia til nesten 700 millioner i omsetning. N.E.W. Agency ble etablert i 2016, og har siden opparbeidet seg en bred portefølje med varemerker under beltet, blant annet Moss Copenhagen, Norr og Nudie Jeans.

– Hvordan lanserer man et nytt klesmerke?

– Det aller viktigste er at produktene er gode nok. Har du gode nok produkter, får du til det du vil. Gode produkter til rett pris, rett kvalitet og som kundene liker, mener Mikkelsen.

– Man skal heller ikke skal glemme bort viktigheten av å ha et solid nettverk.
I og med at vi har holdt på så lenge som vi har gjort, har vi et enormt nettverk, både i Europa, men også i Norge.

Texcon-avtale fra dag én

– Texcon-avtalen fra dag én betyr veldig mye for oss. Vi kommer opp i et stort volum fra dag én, noe som er unikt. Det vanskeligste med å starte opp et varemerke, er å få på plass det volumet og de kundene som du skal begynne å samarbeide med. Kristine har vært en stor ressurs for oss, og har hjulpet oss veldig. Vi var ikke veldig gode på dame-fashion da vi startet New Agency i 2016, men det kunne hun. Hun har vært en veldig god sparringspartner, rett og slett, sier Mikkelsen.

– Vi har alltid hatt lyst til å utfordre den tradisjonelle måten å tenke varemerke og kolleksjoner på.

Tor Bjerkestrand Mo

– Vi har jobbet med Texcon i mange år. De har en enorm kundeportefølje de står med, og de er veldig, veldig proffe. Ikke minst. Da vi ble spurt om å gjøre en avtale mellom Texcon og Raus, var det ikke tvil om at vi skulle gripe sjansen, sier Bjerkestrand Mo.

Starter nasjonalt, satser internasjonalt

Både navnet og klesplaggene er nøye gjennomtenkt for å kunne fungere både i Norge, men også i utlandet. Texcon har vært en nøkkelpartner i oppstartfasen.

– Målet vårt er internasjonalt, det er ikke bare Norge og Danmark. Vi sitter jo med en bred erfaring fra 20 år i bransjen hvor vi har jobbet internasjonalt. Først starter vi i Norge med vår første kolleksjon, så skal vi stille ut i Danmark på messe i februar 2025. Deretter er planen å få den ut til Sverige, Tyskland, Nederland og Belgia, sier Mikkelsen.

– Texcon-avtalen fra dag én betyr veldig mye for oss.

Remi Mikkelsen

– Kristine fra Texcon var faktisk med oss når vi etablerte navnet. Vi satt og drodlet sammen for å komme på et navn. Navnet måtte fungere internasjonalt, og helst skulle det bety noe for oss. Da kom vi frem til at favorittordet mitt, raus, hadde fungert helt supert. Jeg synes det er et fantastisk flott ord, og både Tor og Kristine sa seg enig i det, forteller Mikkelsen.