Midt under koronapandemien har Capone åpnet ny butikk, omsetningen øker.

– Totalt sett er vi kommet ganske godt ut av det, sier Merete Gripsgård. Hun er daglig leder i Capone. Til sammen er det rundt 50 medarbeidere i de åtte butikkene i Capone-systemet.

Merete Gipsgård er dagligleder i Capone – systemet som består av åtte butikker.

Omsetningsøkning

– Hvis vi ser på 2020, så ble sommeren bra, og julen ble veldig bra. Vi hadde faktisk en omsetningsøkning i 2020. Men da tar jeg med nettbutikken, som har hatt en veldig positiv utvikling. Nettbutikken er vår butikk nummer ni. Du må ha en omsetning på minimum seks eller syv millioner for å drive en butikk. Det er målet med nettbutikken vår, og det ser ut som vi kan klare det i 2021.

Åtte butikker

Capone ble startet av fem kamerater i 1989. I dag er Leif Birger Hovland og Morten Alstadsæther hovedeiere i Capone-systemet, som består av Capone & Mrs. Capone med butikker på Kvadrat kjøpesenter i Sandnes, Arkaden Torgterrassen, Madla Amfi og Kilden kjøpesenter i Stavanger, Mrs. Capone i Bergen sentrum, og Fontana, som har en mer voksen og sofistikert stil, på Kvadrat. I tillegg ligger Capone Kids på Kvadrat og i Stavanger sentrum.

Satset tross for pandemi

– Dere åpnet ny butikk midt under pandemien!

­– Jo, den 6. mai i år åpnet vi 550 kvadratmeter i Stavanger sentrum. Det å fornye seg er veldig viktig. Det handler om å henge med og fornye konseptene. Vi må bli enda bedre enn vi var i går. Så det er blitt en stor, flott butikk med en liten lounge, hvor vi brygger kaffe på en litt spesiell måte, og hvor du får saft fra det lokale safteriet.  Det har vært suksess fra første dag, så det har vært veldig kjekt.

Den 6 mai i år åpnet Capone en 550 kvadratmeter i Stavanger sentrum.

Nye behov

– Men helt upåvirket av pandemien kan dere vel ikke ha vært?

Nei, men vi hadde en veldig bra juni, juli og august. Så gikk vi litt ned på høsten da smitten gikk opp igjen. Men i forhold til Oslo, som var stengt i 102 dager, så priser vi oss lykkelig for at vi ligger i Rogaland. I Stavanger har det hovedsakelig vært restaurantene som har vært stengt, eller som har hatt begrensede skjenketider. Så folk har vært lite sosiale. Og det har vi merket. Vi har måttet kaste oss rundt og kjøpe inn andre varer.

– Hjemmeklær?

– Ja, men det er forskjell på dame og herre. Damene kjøper gjerne en kjole uten å vite hva de skal bruke den til, mens menn har det sånn at hvis de ikke skal ut på et eller annet, så kjøper de ikke én ny skjorte.  

Det handler om å henge med og fornye konseptene. Vi må bli bedre enn vi var i går.

Merete Gripsgård

Kontroll på varelageret

– På Texcon sitt hovedkontor sier de at dere har stålkontroll på varelageret. Er taktikken
å handle av leverandører som har lagerførte varer?

Nei, det er nok dessverre ikke det. Og det har vært en utfordring sånn som tiden har vært nå. Leverandørene har også sikret seg og hatt mindre varer på lager. Men vi jobber med budsjetter, og vi måler varelagrene konstant. Det enkleste og ofte mest fristende er jo
å kjøpe nye varer fordi at de du har kjøpt inn ikke fungerer. Og det som skjer da, er at istedenfor å ha pengene på konto, så har du pengene i varer. I tiden vi har vært gjennom nå har det vært behov for å supplere med andre ting og ta inn varer i sesong, som vi i utgangspunktet ikke hadde planlagt. Men vi har et mål på hva våre varelagre skal være. Det vet butikksjefene, og det jobber vi med hele veien.

Når du har åtte butikker er det alltid noen som trenger fornyelse. Ofte føles det litt som at det går i en sirkel. Du er ferdig med én , så må du begynne på neste, sier Merete Gripsgård.

Sosiale medier er viktig

– Men hvis dere tar inn et nytt merke som kundene ikke kjenner fra før, hvordan jobber dere med det for å skape etterspørsel?

­– Da jobber vi gjerne ekstra med det på sosiale medier. Der har vi fått en fantastisk mulighet, men det krever også mye av våre butikksjefer, som normalt sett hadde et fokus på å være så og så mange timer i butikken for å selge. Nå er det litt andre oppgaver som gjelder. De må på photo-sessions på mandag og lage en plan for alle bildene som skal legges ut i løpet av uken. De jobber på en helt annen måte enn tidligere. Vi opplever også at mange kunder orienterer seg på nett, men fortsatt er det heldigvis også mange som kommer til butikken for å kikke og handle.

– Hvilken sosial mediekanal er deres viktigste?

– Instagram er definitivt den viktigste. Vi har mellom 2 og 4000 følgere per butikk. Og der lager vi i hovedregelen stories hver dag og poster annenhver dag. Målet er å friste. Veldig ofte har vi direkte tagging til nettbutikken. Vi tar bilder i bulk og leier inn en modell eller to eller bruker jentene i butikken. Da tar vi bilder på et museum eller på Solastrand. Vi prøver
å finne nye locations slik at ikke alt skal bli helt likt. Hver butikk har sitt eget ansvar. Vi legger også vekt på at det skal være litt forskjellig fra butikk til butikk, for det skal ikke være sånn at hvis du har vært i én butikk, så har du vært i alle.

Personlige poster

– Kan du avsløre noen hemmeligheter i forhold til det å lage Instagram-poster som fører til umiddelbar omsetning?

– Det vi ser er at det gjerne er de lokale, personlige postene med smilende ansatte som får best respons. Vi ønsker å være personlige, men det skal selvfølgelig også være profesjonelt. Det skal være noe som lever, og det skal definitivt ikke være oppstilt og surt.  

– Treffer dere menn på Instagram?

– Nei, ikke mange, men det er jo stort sett damene som bestemmer hvordan mannen skal se ut.

Tett oppfølging

– Det blir ikke sånn at de som driver butikkene blir mer opptatt av å poste på Instagram og Facebook enn å selge varer?

– Nei, ler Gripsgård, men vi jobber veldig mye, og vi har budsjett for hver butikk måned for måned, og butikkene har sitt totale budsjett. Hver og én ansatt har også et mål som de skal klare i løpet av måneden, så sammen blir vi gode. For å nå disse målene må alle være med og dra lasset. Vi jobber med KPK, kroner per kunde, og vi jobber med måltall i forhold til antall plagg per kunde. Vi følger ganske tett opp. Alle får update ukentlig, og vi gjør det samme med kostnader og vaktlister. Vaktlistene prises i henhold til budsjett. De regnes ut og leveres inn den 25. hver måned for at vi skal ha kontroll på kostnadene våre. Det er sånne ting som butikksjefene kan påvirke. De kan påvirke salg, bruttofortjenesten og lønn.

Vi opplever også at mange kunder orienterer seg på nett, men fortsatt er det heldigvis også mange som kommer til butikken for å kikke og handle.

Merete Gripsgård

Eierskap

– Butikksjefene har mer makt enn i en kjedebutikk …

­– Ja, og det handler om å eie konseptet og få en lokal forankring. Hver butikksjef eier konseptet, og så følger vi tett opp i forhold til hvordan vi kan utvikle oss videre. Systemet vårt er lagt opp sånn at driver du bra butikk, så deler vi med deg som driver bra butikk. Og det er derfor har vi også butikksjefer med oss på eiersiden.

– Tenker dere også på å markedsføre brandet Capone?

– Vi bygger merkevarene Capone og Fontana med den opplevelsen kundene har i butikken. Når du går til Capone, skal du få en positiv opplevelse. Du skal møte ansatte som har kunnskap om det de holder på med, og som gir litt ekstra service i forhold til hva du forventer. Det er det vi prøver å bygge. Vi skal få et kvalitetsstempel på navnet vårt.

Shabnam Pourhashem er butikksjef på dame i den «nye » butikken i Stavanger.

Ikke ellevilt

– Mange av Capone-butikkene ligger på et kjøpesenter. Er dere med på senteraktiviteter?

– Ja, hvis ikke de kjører salg, så er vi med. Salg det har vi i hovedsak to ganger i året, og utover det, så er har vi ikke salg.

– Så hvis senteret har elleville dager, så er dere ikke med?

– Nei, vi er ikke så veldig elleville. Black Friday er vi heller ikke med på. Vi ønsker å selge gode kvalitetsvarer, og da må vi nesten ha det klærne er verdt. Vi rydder to ganger i året, og da er det salg, men utover det så bygger vi ikke merkevarer med å ha dem på salg hele tiden.

Unngå å spamme kunder

– Hva med kundeklubb, sender dere ut nyhetsbrev?

­– Det sendes en del nyhetsbrev, men det er hovedsakelig til våre nettkunder. De andre kundene har vi på SMS. Vi har som filosofi at våre kunder ikke skal bli spammet. Vi sender gjerne ut en SMS når vi inviterer til noe spesielt, for eksempel til førsalg. Vi starter gjerne salget på 30 prosent, mens våre faste kunder blir invitert dagen før salget starter, til 50 prosent. Det har vært en suksess for oss.  De SMS-ene vi sender ut, synes kundene våre er attraktive. Vi kjører ikke ukentlige tilbud, for det kan fort bli litt mye.

Fokuser på den fysiske butikken

– Tenker du at det er viktig at butikkene nå etter en lang koronaperiode bør fokusere på butikkene igjen? – Ja, det er når det skjer spennende ting i butikken at kundene blir inspirert. Det er superviktig. Alle bør tenke «Hvordan ser det ut her? Hva er inspirerende i min butikk for en som har sittet på hjemmekontor i en lengre periode, og som plutselig skal ut igjen?» Da er det viktig å ha et godt utvalg, og at vi ikke sparer oss til fant. Tilbudet må fortsatt være godt og helst litt bedre enn det kundene forventer. Dette handler også om rene kvaliteter. Det må være god kvalitet på det vi selger. Kundene må ikke føle seg lurt.

Tilbudet må fortsatt være godt og helst litt bedre enn det kundene forventer.

Merete Gripsgård

Gjør Texcon det bra, så gjør vi det bra

– Hvordan opplever du det å være med i Texcon-samarbeidet?

– De har vært veldig flinke de senere årene til både å få med seg nye leverandører og medlemmer, noe som gjør at vi føler enda mer tilhørighet enn tidligere. Nå har de satt seg på kartet med å bli enda mer profesjonelle, både i forhold til medlemmer og leverandører. Det er kommet inn ny giv og nytt blod, og de har vært flinke og gjort avtaler på kryss og tvers – ikke bare sånne innkjøpsavtaler, men også når det gjelder forsikring og for eksempel regnskapsbyrå. Og det gjelder også andre goder som vi har hatt glede av. Texcon forenkler vår hverdag i forhold til fakturering. De sikrer oss også bedre vilkår i forhold til kontantrabatter. Det er enklere å betale én stor faktura og få kontantrabatt, enn å betale mange små. Pluss at vi er en del av et fellesskap. Gjør Texcon det bra, så gjør vi det bra, avslutter Merete Gripsgård.