Riccovero står støtt

Hvordan blir 2022? spør vi Finn Einar Kvamme i Riccovero. – Fantastisk, er svaret.

Stolt skreddertradisjon

Riccovero har røtter som strekker seg helt tilbake i 1936 – det er da Einar Kvamme starter opp sin skredderpraksis i Olden, Sogn og Fjordane. I 1986 tar Einar Kvammes barnebarn over bedriften, og etablerer merkenavnet Riccovero.

I tråd med tradisjonen er kvalitet og godt håndverk verdier som ligger bak den mangeårige suksessen: Riccovero er i dag et etablert navn i norsk motebransje. Kvamme satser på fasjonable dresser og fortsetter med de tidløse, klassiske og elegante plaggene. Ikke minst bringer Kvamme inn pågangsmot på banen: Han har til og med loset det tradisjonsrike tekstilfirmaet igjennom en konkurs.

I dag ser han på framtiden med stor optimisme.

– Gjennom god kostnadsstyring skaper vi en trygg og god bedrift.

Finn Einar Kvamme

Moderne og tidløs kolleksjon

Ifølge selskapets egne nettsider er det kombinasjonen av skredderarv med innovativt design som er nøkkelen. Fokuset ligger på passform, funksjonalitet og brukervennlighet. Målet er å levere stilsikre kolleksjoner som inspirerer til en personlig stil. Kvalitet er rett og slett grunnpilaren.

– Vi bygger en moderne og en tidløs kolleksjon på stolthet, respekt og kunnskap om skreddertradisjon og konfeksjonsproduksjon. Det er grunnpilaren vi også bruker i andre produkter, som i casual-bukse og i kjoler. Vi legger kanskje mer i det enn mange – håper vi! ler Kvamme.

– I dag er vi en norsk leverandør som henvender seg til det norske markedet, og vi skal ikke gjøre noe annet heller.

Elegant kolleksjon fra Riccovero

Er ikke det noe av styrken også, at fokuset er Norge?
– Absolutt. Vi er opptatt av å gi god service til våre kunder. Gjennom god kostnadsstyring skaper vi en trygg og god bedrift.

Kanonbra kundesamarbeid

Hvorfor er det sånn at Riccovero passer så godt inn i Texcon-kanalen?

– Vi er ryddige og etterrettelige; når vi sier noe, så leverer vi i henhold til det. Opplever kunder problemer, er vi i samme båt.

– Alltid har vi lyttet til kundens behov og prøvd å analysere hva som trengs for å skape de produktene som er lette å selge. Vi tilpasser oss det norske markedet på vårt «level», og der vi passer inn, fungerer det ekstremt godt. Dessuten har vi en god del basisprodukter som ruller og går, både på dame og på herre.

Fortell litt mer om det …

– På herre er det skjorter og bukser, og det er konfeksjon som er i den kategorien. Og så har vi noe på dame også, som også fungerer kanonbra for de som bruker det. Spesielt én kåpe har vi solgt hvert år i snart 20 år. Helt utrolig.

For dere som leverandør, hvordan opplever dere det å være en del av Texcon?
– Jeg opplever at vi blir tatt godt vare på, og dermed får vi en god posisjon, også i systemet. Det er positivt at vi har et tett forhold. Vi er en leverandør som har gode records gjennom mange, mange år, så vi føler at Texcon snakker varmt om oss til medlemmene sine – det gjør de nok for alle deres leverandører.

» Skal dere ikke fortsette?»

Nedstengningen som følge av koronapandemien gjorde mange bedrifter maktesløse. Riccovero var en av virksomhetene som ble hardt rammet, og selskapet begjærte seg konkurs i 2020.

– En sånn situasjon er helt surrealistisk, begynner Kvamme når vi spør om de tøffe tidene.

Han minnes at nyhetene om konkursen medførte sterke reaksjoner og uroligheter, både i lokalsamfunnet og blant kundene deres. Enkelte kunder tok kontakt og uttrykte liten lyst til å i det hele tatt fortsette butikkdrift dersom Riccovero ikke lenger skulle eksistere.

Denne trenchen for våren 2023.

– Da dette kom ut i media, var det mange av kundene våre fra rundt om i Norge som sa: «Hva skal vi gjøre nå? Skal ikke dere fortsette?!» En stor kunde vi har via Texcon sa til og med at de hadde felt en tåre. Det var triste tider for både oss og dem.

– Men det var ikke sånn at bedriften var på randen – vi snakker om en strategisk beslutning som måtte tas. «Her har jeg to veier å gå», tenkte jeg.

Fornyet tillit

Kvamme forteller nemlig videre at alternativ A) var: Umiddelbar lettelse ved å ta opp 20 millioner i statsgarantert lån, men hard jobbing senere ettersom pengene en gang må betales tilbake – noe man ikke kan garantere vil gå knirkefritt.

-Vi la en plan og den klarte vi å gjennomføre.

Finn Einar Kvamme

Også var det alternativ B): Slå seg konkurs og få et «helvete» nå, men få det mye enklere senere. De gikk altså for det sistnevnte.

– Vi slo selskapet konkurs, og så startet vi opp på nytt igjen. Da var vi i kontakt med Texcon, som gjorde en ny avtale med oss på det nye selskapet. Vi snakket med Kristine som hadde god forståelse. «Finn Einar», sa Kristine, «selvfølgelig skal vi være med deg gjennom dette her.»

– Vi la en plan og den klarte vi å gjennomføre. Konen min, Kjersti Kvamme, som har ansvar for damekolleksjonen, var veldig god støtte og sa: «Finn Einar, du må sette opp en liste med noen få ting hver dag som du skal gjennomføre. Så tar du step by step, også spiser du elefanten i små biter.»

Så hvordan ser 2022 ut nå?

– Fantastisk, uttrykker Kvamme. – Vi omsetter vel for rett under 80 millioner i år, regner jeg med.


Gratulerer! Hva tror du om 2023?

– Vi føler på pulsen til kundene våre, og det har vært gledelig å se at de har klart å tilpasse seg. De har gjort det ganske bra etter pandemien.

Kvamme forteller at de frittstående kundene deres klarer seg bra; de har høye omsetningstall og er fornøyde.

– Sånn som det ser ut nå, synes jeg det ser bra ut for de som driver butikk i Norge. Det er gledelig.