Skjorter som forteller historier

Stenströms feirer 125 år med tidløs stil og kvalitet.

Hva er det som gjør en skjorte til mer enn bare et klesplagg? For Jostein R. Gjengstø Agenturer AS, en familiebedrift som har representert Stenströms i Norge i nærmere tre tiår, handler det om å formidle en arv av kvalitet og håndverk som strekker seg langt tilbake.

Det svenske skjortemerket ble grunnlagt av skredderen August Stenström i Helsingborg og har i over 100 år levert skjorter som kombinerer tidløst design med moderne innovasjon. For når man tenker på skjorter av høy kvalitet, er Stenströms ofte et av de første navnene som kommer opp.

Stort jubileum og eksklusivt samarbeid

I år markerer Stenströms sitt 125-årsjubileum, et eksempel på merkets evne til å blande klassiske røtter med nytenkende design. Og nettopp det blir tydelig nå som Stenströms har inngått et samarbeid med den anerkjente modellen og art director Mathias Le Févre.

Le Fèvre, kjent for sin moderne tolkning av klassisk herremote, har skapt en eksklusiv og liten kolleksjon sammen med Stenströms. Kolleksjonen, som lanseres i London og Stockholm, viser hvordan merket fortsetter å utfordre seg selv og utforske nye kreative muligheter internasjonalt.

En skjorte med detaljer

Lars Gjengstø, salgsagent og annengenerasjon i Jostein R. Gjengstø Agenturer AS, påpeker at det som virkelig har gjort at Stenströms har holdt seg relevant gjennom 125 år, er deres kompromissløse fokus på detaljer og kvalitet.

– Mange tror kanskje at skjorter er enkle plagg, men det ligger mye arbeid bak hver eneste skjorte fra Stenströms. Vi bruker kun de beste materialene, som eksempelvis Supima-bomull og Sea Island-bomull.

Produksjonen av Stenströms-skjorter skjer i Europa, og merkets oppmerksomhet på detaljer gjenspeiles i hele produksjonsprosessen.

Bærekraftig materialvalg

I tråd med sitt engasjement for bærekraft, understreker Gjengstø at skjortene ikke er strykefrie eller laget med «easy care»-materialer:

– Våre skjorter skal strykes, og det er da de virkelig kommer til sin rett. Dette er for øvrig en del av vår forpliktelse til bærekraft og kvalitet, sier han.

Gjengstø påpeker også at Stenströms bruker rene materialer som ikke er behandlet med skadelige kjemikalier, og at de har transparente leverandørkjeder.

Enda et eksempel på hvordan de holder fast ved kvalitetsstandardene sine, er at knappene blir laget av ekte perlemor, kuttet ut fra hele perlemorsskjell.

En strategisk tilnærming

Etter 125 år er altså Stenströms’ fokus på design og kvalitet fremdeles like viktig som det en gang var for den svenske skredderen som startet det hele.

Imidlertid Gjengstø understreker også at kvaliteten alene ikke er nok. Stenströms’ suksess handler også om strategi:

– Vi har alltid jobbet med en langsiktig tilnærming. Vi bygger merkevaren stein for stein – og vi kompromitterer aldri på kvaliteten, sier Gjengstø.

Han påpeker viktigheten av å være forsiktig med nye kunder og ikke være for raske med å øke volumet eller distribusjonen.

– Vi spør oss alltid: Hva er riktig for merkevaren, og hva er viktig for oss som firma?

Forståelse for lokale markeder

– Det er her Texcon virkelig kommer inn med sin største styrke, forklarer han.

– Vi er veldig glade for å være en del av Texcon og få lov til å jobbe med dem, sier han, og legger til at Texcon hjelper med både distribusjon og markedsstrategi.

Tid for sjanser – og nytenkning

Skjorter er hjertet av Stenströms’ sortiment og representerer den mest sentrale delen av virksomheten.

Likevel ser Gjengstø betydelige vekstmuligheter i tillegg til det etablerte fokuset på business-skjorter, spesielt innen strikkeplagg.

– Strikkeplaggene våre er utrolig gode, både i kvalitet og fasong. Vi har et stort samarbeid med Zegna Baruffa, der vi setter våre farger og kvaliteter. Dette er en varegruppe som vi tror vil vokse ekstremt de kommende årene, forteller han.

– Når det gjelder skjortekvaliteter, drar vi til Albini og Thomas Mason for å få de mønstrene og kvalitetene vi ønsker, og en del av stoffene vever de eksklusivt for oss. Og når det gjelder den klassiske penskjorten, er det så mye mer vi kan gjøre enn bare den vanlige lyseblå skjorten som du finner i de fleste butikker. Vi jobber med forskjellige mønstre, print og vevingsmetoder som gir skjortene et unikt uttrykk.

Det er egentlig bare kreativiteten som setter begrensningene:

– Mange av fritidsskjortene våre i garment wash-programmet er faktisk penskjortekvaliteter som er vasket for en mer avslappet stil.

Stenströms har fire passformer for herreskjorter, slik at alle kan finne sin perfekte passform fra Superslim til Comfort

I tillegg har vi en egen supereksklusiv linje som vi kaller 1899. Dette er våre fineste skjorter, med skreddersøm av høyeste kvalitet og stor oppmerksomhet på detaljer.