Slipp til de unge tidlig

Å la dem prøve seg frem og feile iblant, kan være nøkkelen til suksess. I hvert fall ifølge familiebedriften Thomassen, som har opplevd en vellykket generasjonsovergang.

På veggen inne i klesbutikken Thomassen 1960 henger et bilde som forteller en lang historie – en historie om hardt arbeid, lidenskap og raushet.

Portrettet av Ole Thomassen, grunnleggeren av butikken fra 1960, minner om hvordan han startet det som skulle bli en av Venneslas mest folkekjære klesbutikker. Siden har butikken blitt en institusjon for dame-, herre- og barneklær.

I 2024 drives den av tredje generasjon, opphavsmannens barnebarn, søstrene Linn-Hege Svendsen og Merethe Thomassen. Begge har vært med på innkjøp siden de var små, men de har aldri opplevd at en overtakelse ble påtvunget dem.

– Vi har begge prøvd andre ting, men fortsatt kjent på lidenskapen for familiebedriften. Og så er det jo gøy, smiler Svendsen.

Thomassen 1960 satser på barnetøy og alt til dame og herre.

Samarbeid og støtte

Svendsen fungerer som daglig leder og butikksjef, og søsteren som assisterende butikksjef. De to har funnet en balanse i samarbeidet hvor de utfyller hverandre godt.

De overtok etter deres far, Kenneth Thomassen, og han er fortsatt med som styremedlem og mentor; en rolle som gir dem verdifull støtte.

– Pappa har alltid vært raus med oss. Han har vært opptatt av at vi skal lære på egenhånd, at vi synes det er gøy, og at vi er delaktige, akkurat som han opplevde med sin far. Han vil jo at butikken skal leve videre, forteller hun.

– Vi har begge prøvd andre ting, men fortsatt kjent på lidenskapen for familiebedriften

Lill-Hege Svendsen

Over 700 flotte kvm

For over ett år siden begynte planene for flytting av Thomassen 1960, et grep for å sikre fremtiden og få bedre kontroll over husleien. De hadde mistet leiekontrakten på dame, og mistet 3 millioner i omsetning. I tillegg var butikken utdatert. Da bestemte de seg for å kjøpe et bygg rett over gaten.

I februar i år kunne de ønske kundene velkommen inn til en ny butikk på 720 kvm. De endret også navnet fra «Ole Thomassen» til «Thomassen 1960» for et mer moderne uttrykk og for å heve profilen.

– Vi har i løpet av de siste årene gjort en rekke grep, som å starte en barnebutikk, investere mye penger, og ta noen modige valg ved å gå mot strømmen. Dette har kostet, men det har gått veldig bra – og vi er veldig takknemlige for å ha hatt Texcon i ryggen.

Kreativt gjenbruk

Flyttingen innebar også en omfattende oppussing:

– Vi ønsket at butikken skulle skille seg ut og unngikk den «helt hvit og standard»-stilen. Og så er pappa veldig kreativ, og vi har engasjert mange lokale håndverkere, som vi har stor tillit til. Resultatet har blitt veldig bra, forteller Svendsen.

Det er mye å spare på å renovere innredningen når man pusser opp.

Kenneth Thomassen forteller at omtrent 90 prosent av innredningen er renovert selv – kun 10 prosent er nytt:

– Jeg er litt altmuligmann og har et nettverk, så vi har fått veldig mye god hjelp. Skal du bygge en slik butikk, må du ha gode folk rundt deg å sparre med, legger han til.

Blant annet pusset de opp flere stativer og utstillingsdukker ved å bruke billakkering, noe som ga dem et nytt liv til en rimelig pris.

– I det lange løp koster det lite når man gjør det skikkelig med én gang.

Kenneth Thomassen

Industribelegg for mindre lyd

– Og i de aller fleste butikker er det vanlig med parkett, men vi bestemte oss for å legge industribelegg. Dette var nok det som overrasket meg mest – og andre butikker bør sjekke det ut – for det blir mye mindre lyd og klang i lokalet. Det er ikke noe dyrere, og det er mye mykere å gå på for de ansatte.

Skape en hyggelig atmosfære

De gikk inn for en butikk med en lun og innbydende følelse. Her finner man dessuten en kaffestasjon, lekestasjon til barna, samt store prøverom – hvorav ett er tilrettelagt for rullestolbrukere.

– I det lange løp koster det lite når man gjør det skikkelig med én gang. Ja, vi kjøpte de dyreste teppene, men det gjør at man tenker: «Oi, her var det fint!», sier Thomassen.

– Vi har sett på hver minste detalj. Alt i fra å bytte logo til å bytte poser. Vi ville virkelig heve uttrykket vårt, bekrefter Svendsen.

– Jeg synes det er utrolig artig når jentene er så gira og jobber på – det er fantastisk. Jeg håper jo at vi investerer i en fremtid for dem, sånn at de kan ha en fin arbeidsplass i den tiden de er aktive, skildrer Thomassen.

Å følge med i tiden

Men ogsåvarepakken og butikkens DNA gjennomgikk en oppgradering.

Det lå nemlig en ulmende følelse av at de ulike avdelingene ikke var helt i harmoni. Da gikk turen til Texcon og Kristine Andersen, for en god gjennomgang der.

– Vi la alt på bordet. Det var skummelt – men vanvittig bra for oss, begynner Svendsen.

Tenkerunde med Texcon

Kristine hjalp dem på veien videre, og da spesielt med damebutikken.

– Vi hadde prøvd og feilet og mistet motet litt. Men hun satte fingeren på mange ting og spurte: «Hvorfor gjør dere det ikke sånn?». Vi fikk inn flere kjente merkevarer på dame, og det ser vi at har hevet profilen veldig. Vi har hatt en vanvittig økning i omsetning bare på få måneder.

De tok inn Olajeans, Part Two, InWear, Ivy Jeans, Bestseller, Neo Noir og MSCH Copenhagen. På herre har de en god miks med Bestseller, Gant, Barbour, Replay, Gabba, Matinique og Olymp.

Nye merker for en ny tid

– Vi har fått en veldig god grunnmur. Handlekurven hos kundene er blitt betraktelig høyere, men de er virkelig kjempefornøyde med det vi har gjort, sier Svendsen.

– Dessuten er vi er veldig bevisste på vareeksponeringen. Vi vil ikke ha rykte på oss at vi bare har blitt dyre. Likevel ser vi at kundene er mer opptatt av kvalitet og kjøper det som varer. Og der må vi følge med i timen – vi må ha den miksen. Og det har blitt tatt svært godt imot.

– Texcon er veldig opptatt av «den unge generasjonen», at vi føler oss sett og hørt.

Linn-Hege Svendsen

Verktøy for suksess

Akkurat det påpeker Svendsen er mye takket være Kristine:

– Hun har gitt oss mange gode verktøy vi fortsatt bruker mye. Som hun sa: «Hva er deres DNA? Vær tro mot det!»

– I tillegg er Texcon veldig opptatt av «den unge generasjonen», at vi føler oss sett og hørt. Vi opplever at de er interesserte i det vi har å si, og vi er aldri redde for å ringe, tilføyer hun.

Å overlate ansvaret til neste generasjon

Thomassen overtok selv tidlig driften etter sin far, på samme måte som han nå overlater ansvaret tidlig til sine døtre.

– Hvis far i huset begynner å blande seg for mye…? Nei, vi som er 60–70 år gamle kan ikke henge med på motetrenden til jenter og gutter på 10–20. Derfor må vi ha gode folk rundt oss, konstaterer han.

Blant annet er det døtrene som har styrt innkjøpene hele veien de siste fem årene.

Læring av erfaring

– Jeg var selv tidlig ute på innkjøpsmøter, gjorde noen feil – men jeg lærte av det og tenkte annerledes neste gang. Vi må gi de unge rom til å feile og lære. De lærer jo ingenting om de kun er i butikken. Noen sukker over at de ikke har noen som vil overta, men de har flinke folk i butikken som kanskje er 25 år yngre og har vært der i 10–15 år. Hvorfor har de ikke startet prosessen før? Kanskje noen av de ansatte kunne ha overtatt driften, så hadde man ikke trengt å legge alt ned.

Det handler om å legge litt til rette for at noen skal kunne klare å overta, og det i god tid, ifølge Thomassen:

– Det er jo synd; mange av de gamle, gode butikkene tror jeg kunne eksistert den dag i dag, hadde de bare tenkt i de banene.

– Vi må gi de unge rom til å feile og lære. De lærer jo ingenting om de kun er i butikken.

Kenneth Thomassen

Planen fremover – og frihetens gleder

Svendsen vil også legge til at det er veldig viktig å være på, dersom driften skal overleve i tiden fremover:

– Det er jo det vi har gjort ved å pusse opp, å se til at butikken er tidsriktig. Vi er obs når det gjelder merker, og dessuten har jeg veldig troen på det å være tilgjengelig online og i nettbutikken, sier hun.

– Nå skal vi forbedre regnskapene etter å ha brukt mye tid og ressurser på nettbutikken, og sikre at alle kanaler fungerer sammen. Vi har funnet vår plass, ting er i system, og vi ser lyst på fremtiden – selv i disse utfordrende tider.

Og så skal far i huset i mellomtiden fortsatt få pusle litt i butikken. Men også ta seg fri.

– Jeg går ut med pappen, tømmer søpla. Og når jeg er ferdig med det, så tar jeg meg litt kaffe. Og så reiser jeg på hytta. Fisker. Dette er sånt du kan gjøre hvis du har planlagt litt i forkant. Hvis jeg ikke hadde hatt noen som ville overta, måtte jeg jo ha stått her selv, avslutter Thomassen.